Franczyza to nie tylko Żabka. Czy warto stworzyć własną sieć?

Czy warto stworzyć własną franczyzę?
Czy warto stworzyć własną franczyzę? / Fot. Ryan Quintal, Unsplash.com
Michael E. Gerber w bestsellerze biznesowym "Mit przedsiębiorczości" uczy nas, że stworzenie własnej sieci franczyzowej to najlepsza metoda na rozwój biznesu.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Jeśli chcemy prowadzić firmę, ale nie mamy za bardzo środków lub energii do tego, aby budować coś zupełnie od zera, wybór franczyzy wydaje się atrakcyjny. Możemy wtedy stać się częścią większej całości, czerpać korzyści z bycia przedsiębiorcą, a przy tym mieć dostęp do wielu zasobów sieci. Łatwiej też starać się o finansowanie.

Właśnie tak często myślą osoby, które np. otwierają Żabkę lub - na większą skalę - restaurację McDonald's

Tymczasem warto się zastanowić, czy nie lepiej wybrać dla siebie innej drogi. Tutaj właśnie dochodzimy do strategii tworzenia własnej sieci franczyzowej, o której mówi autor książki Mit przedsiębiorczości.

Franczyza - tworzenie własnej sieci 

Jeśli zakładamy biznes i pracujemy nad jego rozwojem, w rzeczywistości możemy pracować nie "nad" firmą", ale "w firmie". O co tu chodzi? Pracować nad firmą zaczynamy dopiero wtedy, gdy zrozumiemy, że głównym celem naszego życia nie jest służenie firmie. "Dopiero wtedy pojmiesz, dlaczego stworzenie modelu biznesowego jest absolutnie konieczne" - pisze Gerber.

Przekonuje on, aby stworzyć prototyp franczyzy, który zacznie potem na nas pracować. Powinniśmy udawać, że firma, którą posiadamy, będzie prototypem dla kolejnych 5 tys. podobnych organizacji. Że będzie służyć jako model dla dalszych 5 tys. podmiotów, które będą nie prawie takie same, lecz dokładnie takie nasza obecna działalność.

Zdaniem Gerbera powinniśmy pracować w taki sposób, aby nasze działania dało się potem skopiować - replikować. Jego zdaniem świetnym sposobem na rozwój biznesu jest zastosowanie się do 6 prostych kroków:

  1. Model biznesowy zapewni klientom, pracownikom, dostawcom i innym partnerom wartość, która przekroczy ich oczekiwania
  2. Model będzie obsługiwany przez ludzi o możliwie niskich kwalifikacjach
  3. Model będzie egzekwować nienaganny porządek
  4. Cała praca modelu będzie udokumentowana w procedurach operacyjnych
  5. Model zapewni przewidywalny i powtarzalny proces obsługi klienta
  6. Model wprowadzi ujednolicone kody barw, ubioru, sprzętów i pomieszczeń

Jeśli zastosujemy się do tych kroków, stworzymy markę, która będzie składać się z biznesów możliwych do odtworzenia dla wielu tysięcy innych firm. Jeśli aktualnie decydujemy się na założenie własnej działalności, warto pomyśleć właśnie o takim rozwiązaniu. Może zamiast pracować w firmie, lepiej pracować nad jej rozwojem, w zamyśle - dla innych firm?

ZOBACZ RÓWNIEŻ