Biznesowy gambit

Szachy, fot. materiały prasowe
Szachy, fot. materiały prasowe
Polska jest jednym z największych producentów szachów na świecie. Sukces serialu „Gambit królowej” oraz przymusowa izolacja z powodu pandemii to dla branży prawdziwy wiatr w żagle.

Serial „Gambit Królowej” pobił w 2020 r. rekordy popularności. Tylko w ciągu pierwszych 28 dni od światowej premiery, która miała miejsce 23 października, filmową opowieść o genialnej szachistce obejrzano w ponad 62 mln gospodarstw domowych. Fenomen serialu przyczynił się do nagłego wzmożenia zainteresowania szachami na świecie. Międzynarodowa Federacja Szachowa (FIDE) poinformowała, że liczba graczy na internetowych portalach szachowych wzrosła od tamtej pory trzykrotnie. 

Największy portal chess.com codziennie rejestruje 50 tys. nowych użytkowników, dzisiaj ma ich ponad 35 mln, szachiści rozgrywają tam 9 mln partii na dobę. Tymczasem jeszcze rok wcześniej tych partii rozgrywano o połowę mniej. Popularny dystrybutor gier Goliath Games w ostatnim kwartale minionego roku zaliczył wzrost sprzedaży szachów o 1100 proc. Na popularnym e-bayu sprzedaż kompletów szachowych wzrosła o 215 proc. 

Producenci szachów i akcesoriów szachowych zacierają ręce. – Ledwo nadążamy z produkcją nowych, już zamówionych kompletów szachowych – przyznaje Władysław Węgiel, właściciel polskiej firmy „Węgiel” produkującej drewniane szachy od 1964 r. Jego firma z siedzibą w Tarnowie zatrudnia w tej chwili 180 pracowników i jako fabryka szachów, gdzie produkowane są one od przywozu drewna do gotowego produktu, jest największym w Europie zakładem wytwarzającym szachy. Miesięcznie zakład produkuje 20 tys. kompletów szachowych, większość na eksport. Szachy „Węgiel” trafiają...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 2/2021 (65)

Więcej możesz przeczytać w 2/2021 (65) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ