Ze złej rutyny w dobrą

Fot. Shutterstock
Fot. Shutterstock 94
Jak zmienić szkodzące interesom firmy, utrwalone nawyki pracowników na takie, które wesprą ją w rozwoju, a stara, niechciana rutyna nie będzie uporczywie powracać?

Komunikacyjny chaos, konflikty, kulejąca współpraca pomiędzy działami, brak poczucia odpowiedzialności, spychologia, bierność i brak inicjatywy... To wszystko uderza w zaangażowanie pracowników, w zadowolenie klientów, w produktywność, elastyczność czy szybkość działania firmy. Reorganizacje nie do końca się udają, projekty rozchodzą się w szwach, nowa strategia realizowana jest zbyt wolno albo gdzieś się rozmywa. Za tym wszystkim często stoją nie tylko błędy w zarządzaniu, ale też niepasujące do celów czy potrzeb przedsiębiorstwa zachowania pracujących w nim osób. A zwłaszcza ich rutynowe nawyki, które niestety trudno wykorzenić. 

Ludzie bowiem źle reagują na zmiany, zwłaszcza poważniejsze. Utarte sposoby działania, stałe, dobrze znane środowisko sprawiają, że czują się bezpiecznie, nawet jeśli oznacza to także narzekanie na chaos czy nieodpowiedzialność współpracowników. Zmiana natomiast dla większości oznacza dyskomfort, niepewność, konieczność dodatkowego wysiłku, przyswojenia sobie w krótkim czasie wielu nowych rzeczy. To rodzi wobec niej opór, który nie wynika ze złej woli czy lenistwa, ale jest naturalną reakcją psychiczną na związany z tym wszystkim stres i lęk. Przecież nawet drobiazg, jak zmiana interfejsu w oprogramowaniu w komputerze, burzy psychiczny komfort. Nic dziwnego, że kusi, by tam, gdzie się da, wrócić na utarte ścieżki, wejść...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 1/2019 (40)

Więcej możesz przeczytać w 1/2019 (40) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie