Wiktor Namysł wesprze startup Opontia. Firma zainwestuje 100 mln złotych w polski e-commerce
Kacper Rozenbaum, Opontia, fot. mat. prasoweOpontia, startup oferujący właścicielom e-sklepów i ich markom wsparcie w zdynamizowaniu wzrostu i wypłynięciu na szerokie wody, dostał kolejny pokaźny zastrzyk gotówki. W najnowszej rundzie A zebrał 42 mln USD, co oznacza że w ciągu 9 miesięcy od rozpoczęcia działalności pozyskał już 62 mln USD. Ponad 100 mln PLN z tej puli powędruje do końca 2022 r. na polski rynek. To obecnie kluczowy kierunek rozwoju Opontii.
Opontia, wspierana dotychczas przez inwestorów z USA, Europy Zachodniej i Bliskiego Wschodu firma z sukcesami przejmująca e-commerce’owe marki w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i MENA (Bliski Wschód i Afryka Północna) nie zwalnia tempa. Założona przez Philipa Johnstona i Manfreda Meyera spółka pozyskała nowych inwestorów, od których zebrała właśnie 42 mln USD w ramach rundy A. To już druga duża seria inwestycyjna Opontii od powstania spółki w marcu tego roku.
Druga runda Opontii z pierwszoligowymi inwestorami
- W regionie CEEMEA (Europa Środkowo-Wschodnia, Bliski Wschód, Afryka) jest wielu przedsiębiorców w segmencie e-commerce, którym udało się rozwinąć swoje marki do pewnego etapu, ale później napotkali oni problemy w przeniesieniu ich na jeszcze wyższy poziom. Opontia powstała właśnie po to, by ich w tych staraniach wesprzeć - dajemy założycielom atrakcyjną formę wyjścia z inwestycji, jednocześnie zapewniając im udział w przyszłym wzroście zysków e-sklepu, ponieważ firmy wzięte pod nasze skrzydła szybko skalują działalność. W tym procesie dużym wsparcie są dla nas inwestorzy. Cieszę się, że kolejna grupa renomowanych firm inwestycyjnych i aniołów biznesu uwierzyła w naszą wizję rozwoju – mówi Philip Johnston, współzałożyciel i co-CEO Opontii.
42 mln USD pozyskane w ramach najnowszej rundy pochodzą od grupy renomowanych inwestorów. Rundzie przewodził fundusz STV, a więc obecnie największy podmiot VC na Bliskim Wschodzie z aktywami sięgającymi 500 mln USD. Na serię złożyli się również Raed Ventures oraz Global Founders Capital, ponawiając inwestycję w Opontię. Wśród inwestorów znaleźli się również Upper90, fundusz z Nowego Jorku, który upatrzył sobie spółki działające w tym samym modelu co Opontia, wcześniej inwestując w globalnego lidera tego segmentu, firmę Thrasio. Jest w tym gronie też pochodzący z Dubaju fundusz VC - VentureSouq.
Ale spółkę postanowili wesprzeć inwestorzy typu angel - Salman Butt, będący założycielem spółki Salla (odpowiednik Shopify w krajach arabskich), oraz Wiktor Namysł, inwestor znany z zaangażowania w topowe międzynarodowe startupy wywodzące się z Polski, takie jak DocPlanner, Booksy i Packhelp, który wspiera również rozwój regionalnego ekosystemu e-commerce poprzez inwestycje w projekty typu Omnipack (fullfilment), Nethone (cyberbezpieczeństwo) oraz Tidio (czat).
Najnowsza runda, podobnie jak poprzednia, składa się w niemal równej proporcji z części udziałowej equity oraz z Venture Debt. Za tę ostatnią formę wsparcia odpowiada w tej rundzie fundusz z San Francisco - Partners for Growth (PFG).
Polska na celowniku Opontia, pierwsze transakcje na horyzoncie
Opontia dynamicznie się rozwija, wchodząc do kolejnych perspektywicznych krajów. Polska, do której zawitała na początku października, jest jej czwartym i obecnie kluczowym rynkiem. Na przejęcia nad Wisła ma ponad 100 mln zł z zamiarem ich wydania na nawet 20 e-commerce-ów do końca 2022 r. O rozwoju Opontii w Polsce mówi jej lokalny General Manager:
- Rozwijamy się zgodnie z planem. Dotychczas zatrudniliśmy blisko 10 osób i planujemy zamknąć kolejne ważne rekrutacje na początku tego roku. Jeśli chodzi o przejęcia, prowadzimy obecnie zaawansowane rozmowy już z 5 spośród setek przeanalizowanych projektów. Wyglądają obiecująco, co pozwala myśleć o ogłoszeniu naszych pierwszych transakcji w Polsce w I kwartale 2022 r. - podkreśla Kacper Rozenbaum, General Manager Opontia na Polskę.
Opontia działa już na czterech największych rynkach e-commerce w regionie CEEMEA. Obok Polski są to jeszcze Arabia Saudyjska, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Turcja. W najbliższych miesiącach otworzy kolejne biura w Egipcie, Nigerii i Pakistanie. Do teraz sfinalizowała już 4 przejęcia marek, wśród nich jest Novimed. Dzięki wsparciu Opontii ta rozwijająca innowacje w dziedzinie ortopedii firma zaczęła ekspansję w Arabii Saudyjskiej, 4-krotnie zwiększyła przychody i podwoiła zysk. Kolejne przejmowane e-sklepy, w tym te w Polsce, mogą liczyć na podobne efekty współpracy.