Rusza II edycja programu Solve for Tomorrow dla młodzieży
W ramach II edycji programu edukacyjnego Solve for Tomorrow zaprasza uczniów do zmierzenia się z jednym z 4 wyzwań współczesności: zdrowiem, klimatem, bezpieczeństwem lub integracją. Pomysły można zgłaszać do 31 października b.r.
Solve for Tomorrow to unikatowy w Polsce program, w ramach którego młode pokolenie mierzy się z aktualnymi wyzwaniami współczesnego świata równolegle rozwijając kompetencje przyszłości. Dzięki SFT nastolatkowie mogą proponować kreatywne pomysły, które następnie realizowane są w postaci aplikacji czy rozwiązań technologicznych dla lokalnych problemów. Pogram pokazuje, że nie trzeba mieć znajomości, specjalistycznej wiedzy czy doświadczenia, aby zmieniać świat. Udowodnili to finaliści pierwszej edycji, którzy zaproponowali innowacyjne rozwiązania z różnych dziedzin – od aplikacji, ułatwiającej poruszanie się po zmroku po wodorosty oczyszczające powietrze oraz maszynę przyspieszającą proces kompostowania.
Dla kogo jest program Solve for Tomorrow?
W drugiej edycji programu Solve for Tomorrow rozszerzona została grupa docelowa oraz zakres tematyczny zgłaszanych pomysłów. Tym razem do programu zapraszani są uczniowie z klas 7-8 szkół podstawowych oraz klas 1-4 szkół ponadpodstawowych wraz z opiekunami: nauczycielami, pracownikami bibliotek, świetlic środowiskowych czy domów kultury.
– Solve for Tomorrow jest skierowany do młodego pokolenia, które nie boi się stawiać pytań i podejmować nowych wyzwań. Program z jednej strony daje im szansę na lepszy start w dorosłość, a z drugiej – możliwość poznania najbliższego otoczenia oraz podjęcia międzypokoleniowego dialogu z lokalną społecznością. Mamy nadzieję, że II edycja przyniesie jeszcze więcej kreatywnych pomysłów, które przełożą się na działania na rzecz wspólnego dobra – skomentowała Magdalena Olborska, CSR Manager w Samsung Electronics Polska.
Zainteresowani mają za zadanie zgłosić projekt skupiony wokół jednego z czterech obszarów: zdrowia, klimatu, bezpieczeństwa lub integracji. Ostatnia kategoria to tegoroczna nowość, która stanowi odpowiedź na problem wykluczenia związany z wiekem, niepełnosprawnością, doświadczeniami imigranckimi czy barierą językową. Młodzieżowe zespoły SFT będzie miały tu szerokie pole do działania.
Podobnie jak przy I edycji, tak i tym razem działania będą prowadzone w oparciu o metodologię myślenia projektowego Design Thinking. Proces ten składa się z następujących po sobie etapów: empatyzowania, diagnozowania problemu, generowania pomysłów, prototypowania i testowania. Metoda ta – niezwykle rzadko wykorzystywania w polskich szkołach – pozwala zdobyć kluczowe kompetencje przyszłości, takie jak kreatywność, krytyczne myślenie, współpraca, komunikacja i empatia, które będą niezbędne na przyszłym rynku pracy.
Co więcej, podczas pracy nad projektami uczennice i uczniowie poznają edukacyjną metodę STEAM, której głównym założeniem jest interdyscyplinarna nauka oparta na odkrywaniu, doświadczaniu, eksperymentowaniu w ramach minimum dwóch z pięciu dziedzin nauki (S – science, T – technology, E – engineering, A – Arts, M – Maths), a wszystko w duchu pracy zespołowej.
Solve for Tomorrow to także ciekawa propozycja dla nauczycieli, którzy mogą współuczestniczyć w procesie tworzenia nowatorskich rozwiązań zaproponowanych przez ich podopiecznych, a także poznać nowe narzędzia pracy, możliwe do wdrożenia niezależnie od nauczanego przedmiotu.
Jak wygląda udział w programie?
Uczestnicy dobrani w kilkuosobowe zespoły wraz z opiekunem wybierają 1 z 4 wyzwań, a następnie zgłaszają się do projektu poprzez formularz dostępny na stronie: https://solvefortomorrow.pl. Zgłoszenia można przesyłać do 31 października b.r.
Następnie spośród nich jury wybierze 25 półfinałowych drużyn. Na tym etapie grupy otrzymują wsparcie od ambasadorów programu Solve for Tomorrow, czyli zespołu ekspertów specjalizujących się w różnych dziedzinach wiedzy oraz pracują nad pogłębioną analizą swoich pomysłów w oparciu o metodologię Design Thinking.
W ostatniej fazie finaliści doskonalą efekty swojej pracy, korzystając z najlepszej ekspertyzy technologicznej, czyli wiedzy wolontariuszy z firmy Samsung R&D. Program kończy się uroczystym ogłoszeniem zwycięzców podczas gali finałowej. Zdobywcy trzech pierwszych miejsc otrzymają stypendia do podziału w drużynie oraz nagrody rzeczowe w postaci smartfonów czy tabletów firmy Samsung. Nie zabraknie także nagród dla nauczycieli, szkół czy wyróżnionych zespołów.
Program Solve for Tomorrow został objęty patronatem przez Ministerstwo Edukacji i Nauki, Centrum GovTech, NASK, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Centrum Nauki Kopernik. Partnerem programu jest UNEP/GRID-Warszawa.