Narodowa Strategia Rowerowa na rzecz poprawy mobilności
Rower elektryczny, fot. ShutterstockWedług Eurostat średni tydzień pracy w Unii Europejskiej wynosi 37,5 godziny. Polska pod tym względem jest wyjątkiem, gdyż średni czas pracy przekracza 40 godzin. Przepracowanie rodaków wpływa na ich aktywność fizyczną, która jest coraz mniejsza. Zauważając te problemy oraz wyzwania stawiane przed przedstawicielami miast, podczas Kongresu Nowej Mobilności zorganizowano dedykowany panel dyskusyjny „It’s Time for a National Cycling Strategy!”. To właśnie w nim eksperci z Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Polskiej Unii Mobilności Aktywnej, Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza, Metropolii GZM oraz Europejskiej Federacji Cyklistów podjęli istotne kwestie związane z polityką rowerową w Polsce. Wśród licznych tematów podjęto dyskusję m.in. o obecnej kondycji polityki rowerowej w Polsce, jej przyszłości oraz korzyściach zdrowotnych i ekologicznych wynikających z promocji ruchu rowerowego.
- Zrównoważony transport to niezwykle pojemne pojęcie, w ramach którego ruch rowerowy powinien pełnić coraz większą rolę. Wybór środków transportu, które wpływają na ograniczenie emisji, zaprocentują zarówno w krótkiej jak i długiej perspektywie. Korzyści płynące z korzystania z rowerów są niezaprzeczalne. Naszym wspólnym celem powinno być przygotowanie dokumentu o strategicznym charakterze, jasno precyzującego cele oraz środki ich realizacji - powiedział Wiceprezydent Miasta Łodzi Adam Wieczorek, Przewodniczący Komitetu Samorządowego PSPA.
Mobilność w miastach stanowi kluczowe wyzwanie. Nie chodzi wyłącznie o wsparcie systemów ogólnodostępnego wynajmu m.in. rowerów, ale też zapewnienia optymalnych warunków przemieszczania się, poprawiających bezpieczeństwo zarówno użytkowników np. rowerów, pojazdów i pieszych.
- Rower może być bezemisyjną alternatywą dla konwencjonalnych środków transportu miejskiego. Dlatego na KNM 2023 nie mogło zabraknąć tego tematu. Podczas Kongresu, w gronie kluczowych interesariuszy, ekspertów i praktyków rynku, rozmawiamy m.in. o polityce rowerowej w Polsce, efektywnej integracji rowerów z publicznym transportem zbiorowym czy wyzwaniach w zakresie bezpieczeństwa rowerzystów. Dyskusja obejmuje również korzyści społeczno-gospodarcze związane z większym wykorzystaniem rowerów jako środków transportu – powiedziała Agata Wiśniewska-Mazur, Zastępca Dyrektora Rozwoju PSPA.
Uczestnicy dyskusji przeanalizowali również aspekty ekonomiczne związane z rozwojem infrastruktury rowerowej oraz przykłady narodowych strategii rowerowych w innych krajach. Należy podkreślić, że już 20 krajów europejskich posiada lub posiadało krajową strategię rowerową, a kolejne 9 jest w trakcie jej opracowywania. Ich ogólnym celem jest sprawienie, by ludzie częściej jeździli na rowerze. Biorąc pod uwagę działania innych krajów, Polska powinna się zainspirować i mieć własną krajową strategię rowerową, dostosowaną do jej specyficznych potrzeb.
– W OTOMOTO wierzymy, że prawo do mobilności to podstawowe prawo każdego człowieka, a rowery należące do „tradycyjnej” i znanej od wielu lat formy transportu idealnie wpisują się w idee nowoczesnej i czystej mobilności. Według danych GUS rower pozostaje najpopularniejszym środkiem transportu w Polsce - znajduje się w 79 proc. gospodarstw, podczas gdy samochód można znaleźć w 66 proc. gospodarstw. Rowery doskonale dopełniają możliwości transportowe Polaków, także tych, którzy korzystają z samochodu. Krótkie, miejskie dystanse zdrowiej, a często również szybciej jest pokonywać poruszając się ścieżkami rowerowymi, pozwalającymi ominąć korki. To dobry wybór szczególnie dla osób, które zazwyczaj podróżują po mieście w pojedynkę – mówi Łukasz Juskowiak, Head of Marketing, OTOMOTO.
Zwieńczeniem Dudykowego panelu dyskusyjnego było podpisanie "Narodowej Strategii Rowerowej". Dokument ma na celu stworzenie kompleksowego planu promocji ruchu rowerowego jako środka transportu oraz zrównoważonej turystyki. W ramach strategii przewiduje się ocenę istniejącej infrastruktury, badania potrzeb różnych grup użytkowników, modernizację infrastruktury rowerowej, integrację rowerów z transportem publicznym, wprowadzenie standardów projektowania poprawiających bezpieczeństwo rowerzystów, określenie źródeł finansowania oraz programy edukacyjne. Założenia Strategii obejmują poprawę bezpieczeństwa niechronionych użytkowników dróg i promowanie zdrowego trybu życia.