Code-collar workers: nowi pracownicy zasilani AI
AI w biurze, fot. Shutterstock“Code-collar workers” to pracownicy, używający AI w swojej pracy. Nie są to programiści, lecz pracownicy przekroju działów - od marketingu, przez sprzedaż, finanse czy HR, którzy potrafią efektywnie wykorzystać AI w swoich codziennych zadaniach.
Umiejętność ta staje się nie tylko atutem, ale wręcz koniecznością. Jak wynika z danych, na LinkedIn wzrasta liczba ogłoszeń o pracę wymagających umiejętności w obszarze sztucznej inteligencji lub generatywnej sztucznej inteligencji. W okresie od lipca 2021 r. do lipca 2023 r. ich liczba wzrosła ponad dwukrotnie. Niektóre kraje odnotowały jeszcze większe skoki w porównaniu z globalną średnią wynoszącą 2,2x – Wielka Brytania ze wzrostem 2,3x, podczas gdy Niemcy i Francja odpowiednio 2,6x i 2,8x.
Kompetencje zawodowe w erze AI
Wraz z rozwojem technologii i postępem transformacji cyfrowej, coraz więcej zawodów korzysta z narzędzi opartych na AI. Termin "code-collar workers" pojawia się w odpowiedzi na zmieniającą się dynamikę rynku pracy. Ci pracownicy różnią się od tradycyjnych "blue-collar workers" (pracowników fizycznych) oraz "white-collar workers" (tradycyjnych pracowników umysłowych) umiejętnością efektywnego korzystania z narzędzi AI, co pozwala im nie tylko wykonywać swoje obowiązki szybciej i dokładniej, ale również podejmować świadome, oparte na danych decyzje biznesowe.
Jest to tym bardziej ważne teraz, gdy ponad 50% firm planuje wdrożyć jakąś formę technologii AI jeszcze w tym roku. W praktyce, ponad 250 milionów firm na świecie korzysta lub będzie korzystać ze sztucznej inteligencji w swojej działalności biznesowej.
Marta Zalewska, CEO AI Teammate, agencji AI tworzącej wirtualnych asystentów pracowników i szkoląca z rozwiązań AI, podkreśla, że cyfrowa transformacja niesie ze sobą wzrost oczekiwań wobec pracowników. Szybki rozwój AI zmienia oblicze wszystkich sektorów, co prowadzi do wzrostu zapotrzebowania na umiejętności związane z tą technologią ale również na zrozumienie jak sztuczna inteligencja może wpłynąć na biznes. Pracownicy potrafiący korzystać z narzędzi AI są aktywnie poszukiwani na rynku pracy, a ich umiejętności coraz bardziej doceniane. Dzięki AI pracownicy mogą zwiększać swoją produktywność, szybko analizować dane i wdrażać innowacyjne rozwiązania podnoszące sprzedaż.
Marta Zalewska, CEO AI Teammate
Umiejętności wygrywają
Tradycyjne metody rekrutacji, skupiające się głównie na edukacji i doświadczeniu, są coraz częściej krytykowane za swoją nieefektywność i ograniczenia, zwłaszcza gdy pomijają kluczowy element - umiejętności. Takie podejście zrodziło się z potrzeby ustrukturyzowania organizacji, lecz obecnie coraz więcej firm przekonuje się do płaskich struktur, które okazują się być bardziej efektywne.
Dane z LinkedIn obrazują, że od 2015 roku wymagane umiejętności na poszczególne stanowiska zmieniły się już o około 25%, a ten trend ma się nasilić na skutek rozwoju sztucznej inteligencji.
Praca staje się coraz bardziej wielozadaniowa. Badania rynkowe potwierdzają ten trend: 71% pracowników przyznaje, że ich obowiązki wykraczają poza formalne opisy stanowisk, a 81% kadry kierowniczej zauważa, że praca realizowana jest w różnych obszarach funkcjonalnych. Badania Microsoftu pokazują, że 82% globalnych liderów uznaje, że w erze zdominowanej przez sztuczną inteligencję, pracownicy będą musieli nabyć nowe kompetencje. Kluczowe umiejętności, takie jak adaptacja do zmian, elastyczność oraz inteligencja emocjonalna, staną się niezbędne nie tylko dla specjalistów z dziedzinie AI, ale dla wszystkich, którzy będą wykorzystywać te technologie w swojej pracy.
Korzystanie z AI pomoże w rozwoju i zdobywaniu umiejętności - od technicznych, takich jak programowanie czy zrozumienie algorytmów, po analityczne czy zarządzanie projektami, szczególnie w kontekście wdrażania i monitorowania systemów AI. Kolejną umiejętnością jest krytyczne myślenie zdobywane w procesie ewaluacji wydajności systemów AI i interpretacji ich wyników. AI znacząco wpływa na rozwój kompetencji zawodowych, co może przynieść korzyści zarówno pracownikom, jak i organizacjom.
Dynamika współpracy
Celem wirtualnych asystentów jest zwiększanie efektywności, a nie zastępowanie pracowników. Są przeznaczeni do wykonywania powtarzających się, analitycznych zadań, jednocześnie dając przestrzeń pracownikom na rozwój w obszarach kreatywnych i strategicznych. Ich rola polega na dostarczaniu ulepszeń, a nie kreowaniu zagrożeń.
Aws Naser, CTO AI Teammate, wierzy, że przyszłe miejsce pracy będzie miejscem gdzie łączą się umiejętności pracowników i wirtualnych asystentów. To współistnienie usprawni procesy. Sztuczna inteligencja będzie zarządzać zadaniami opartymi na danych, a ludzie skupią się na strategii, kreatywności i rozwiązywaniu złożonych problemów. W miarę rozwoju technologii możliwości wirtualnych asystentów będą rosły. Niedługo będziemy świadkami transformacji miejsc pracy, w kierunku tworzenia spersonalizowanych, dostosowanych do branży wirtualnych pracowników, zapewniających optymalną wydajność i jednoczesną zgodność z celami firmy.