Zoom kończy "środy bez spotkań". Była to przeszkoda we współpracy

Zoom szuka sposobów na lepszą efektywność / Fot. A
Zoom szuka sposobów na lepszą efektywność / Fot. Arnd Wiegmann, Reuters
Gigant wideokonferencji stwierdził, że "środy bez spotkań" to polityka, która wprowadziła niepotrzebny brak jasności dla pracowników pracujących w różnych strefach czasowych.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Zoom Video Communications Inc. zrezygnował z polityki zakazującej wewnętrznych spotkań w środy, mówiąc, że utrudniało to współpracę. To decyzja sprzeczna z tendencją, ale też preferencjami wielu pracowników. Obecnie coraz więcej firm dąży do ograniczenia niepotrzebnych spotkań. 

Prezes Zooma Eric Yuan ujawnił tę zmianę w zeszłym tygodniu w memo do pracowników, które zawierało także nową politykę dotyczącą obecności w biurze, wymagając od tych, którzy mieszkają w promieniu 50 mil od korporacyjnej lokalizacji, bycia w biurze dwa razy w tygodniu. 

Nowe ustalenia cofają politykę wdrożoną przez Zoom na wczesnym etapie pandemii po przeprowadzeniu ankiety wśród pracowników, którzy wyrazili chęć spędzania mniej czasu na spotkaniach, aby mieć "więcej czasu na myślenie, planowanie, koncentrację i realizację". W marcu 2022 r. firma stwierdziła, że 84% pracowników wolało kontynuować tę politykę.

"W miarę dalszego rozwoju pracy hybrydowej zdecydowaliśmy się dokonać kolejnej zmiany i zakończyć naszą politykę Środy bez Wewnętrznych Spotkań" - stwierdził w komunikacie Yuan. Pracownicy Zooma przeczytali też, że: "Działamy szybko, a ta inicjatywa stała się większą przeszkodą dla współpracy niż zamierzano. Jako firma o coraz większym zasięgu globalnym, Środa bez Wewnętrznych Spotkań wprowadza brak jasności dla osób pracujących w różnych strefach czasowych".

Zoom szuka lepszych sposobów

Od teraz pracownicy Zooma powinni "ustawiać własne granice, które są potrzebne do sukcesu". 

Decyzja prezesa stoi w sprzeczności z tym, co robią niektóre inne firmy, aby ograniczyć nieproduktywne spotkania, które kosztują duże firmy 100 milionów dolarów rocznie. 

Wcześniej tego roku Shopify Inc. wyeliminowało wszystkie cykliczne spotkania z więcej niż dwiema osobami i zaczęło odradzać spotkania w środy. W zeszłym miesiącu kanadyjska firma e-commerce wprowadziła kalkulator osadzony w kalendarzu pracowników, który szacuje koszty dowolnego spotkania z trzema lub większą liczbą osób. 

Spółka-matka Facebooka, Meta Platforms Inc., ale też Clorox Co. i Twilio Inc. również próbowały wprowadzić dni bez spotkań. Zwykle polityka bez spotkań nie obejmuje spotkań z klientami czy dostawcami.

Stanowisko Yuana, że eliminacja całego dnia spotkań szkodzi współpracy, jest w sprzeczności z dotychczasowymi badaniami w tej sprawie. Badanie z 2022 r. przeprowadzone wśród 76 firm, które wprowadziły dni wolne od spotkań, wykazało, że "autonomia, komunikacja, zaangażowanie i satysfakcja z pracy poprawiły się, prowadząc do zmniejszenia nadzoru i stresu, a w konsekwencji do wzrostu produktywności". Gdy spotkania zostały zredukowane o 40%, produktywność wzrosła o 71%.

"Zbyt wiele spotkań odciąga od skutecznej współpracy, torpeduje pracowników w ich najbardziej produktywnych godzinach i przerywa ludziom ciąg myśli" - napisali autorzy badania, w tym prof. Henley Business School, Benjamin Laker. 

Sam Zoom uznał potrzebę bardziej nieformalnych interakcji poza zaplanowanymi spotkaniami, wprowadzając niedawno Huddles, wirtualne miejsce do współpracy, gdzie pracownicy mogą szybko dołączyć do krótkich i nieformalnych dyskusji bez konieczności rezerwowania czasu na spotkanie z innymi.

Sprawdź też:

ZOBACZ RÓWNIEŻ