Woltair z dużym finansowaniem. Startup rozwija platformę ułatwiającą produkcję energii w domach

Woltair
Zespół Woltair
Czeski startup Woltair, który rozwija technologię ułatwiającą produkcję czystej energii w domach, pozyskał 16,3 mln euro (ok. 76 mln zł) w Serii A. Rundzie przewodził kanadyjski fundusz ArcTern Ventures, przy udziale m.in. Kaya VC, Inven i polskiego Movens Capital.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Pozyskane środki pomogą m.in. w dalszego rozwoju działalności w Polsce oraz ekspansji w Europie Zachodniej.

Woltair postawi na energetyczną rewolucję

Woltair to czeski startup rozwijający platformę ułatwiającą produkcję czystej energii w domach, przede wszystkim dzięki pompom ciepła, panelom fotowoltaicznym i magazynom energii używanym do ogrzewania i zasilania budynków. Platforma łączy ze sobą konsumentów oraz techników specjalizujących się w instalacji i konserwacji urządzeń do produkcji ciepła i energii. Trzonem jego oferty są pompy ciepła, fotowoltaika oraz magazyny energii. Dzięki temu zapewnia swoim klientom niezależność energetyczną domu i optymalizację wydatków na energię.

Platforma Woltair pozwala konsumentowi wybrać i dopasować rozwiązanie, które będzie najlepsze dla jego budynku. Analizuje między innymi wielkość domu i jego rzeczywiste zapotrzebowanie na ciepło i energię. Następnie proponuje instalację, która będzie najbardziej efektywna energetycznie, zapewni największe oszczędności, a jej montaż pozwoli na skorzystanie z dotacji dostępnych w danym regionie. W kolejnym kroku Woltair łączy klienta z właściwym technikiem, umożliwiając śledzenie postępów zamówienia i montażu online. Technicy współpracujący z Woltair korzystają z aplikacji SuperFix, która umożliwia im pozyskiwanie klientów, zarządzanie zamówieniami i montażem, a także zakup urządzeń.

Początki Woltair

Startup założyli w roku 2018 Daniel Helcl, Karel Náprstek and Jiří Švéda. Od tego momentu obsłużył ponad 3 tysiące klientów, rosnąc w tempie 400 proc. rocznie. Według szacunków spółki, pomogła ona zredukować emisje dwutlenku węgla o ponad 9 tysięcy ton.

Na początku roku 2022 Woltair rozszerzył swoją działalność o Polskę, w której zatrudnia 40 osób – w zespołach sprzedaży i obsługi klienta oraz techników, którzy zajmują się montażem pomp ciepła w domach. W ciągu 2 lat Woltair chce dać w Polsce pracę kolejnym 100 osobom, z czego 50 jeszcze w tym roku.

– Europa poszukuje alternatywnych źródeł energii. W ubiegłym roku rynek pomp ciepła urósł o 34 procent, które dziś stanowią 14 procent rynku urządzeń grzewczych. W cieniu wojny w Ukrainie zapotrzebowanie to rośnie jeszcze szybciej. Tymczasem Polsce rynek pomp ciepła dopiero raczkuje. Średnia dla UE to ok. 40 pomp ciepła na 1 tys. mieszkańców, a w Czechach już 14. W Polsce współczynnik ten wynosi na razie jedynie 7, ale potencjał rynku to nawet 150 tys. instalacji rocznie. Chcemy pomóc w pełni wykorzystać ten potencjał, ułatwiając konsumentom wybór właściwego rozwiązania i przyspieszając montaż dzięki optymalizacji całego procesu oraz łańcuchów dostaw – mówi Paweł Biernatowski, General Manager Woltair w Polsce.

Zobacz najlepsze polskie startupy

Inwestycja w Woltair

Teraz Woltair pozyskał ponad 76 mln zł (16.3 mln euro) w Serii A, której przewodził ArcTern Ventures, kanadyjski fundusz specjalizujący się w inwestycjach ClimateTech w Europie i Ameryce Północnej. W rundzie finansowania udział wzięły także fundusze Westly Group i Aternus oraz dotychczasowi inwestorzy – Kaya VC, Inven i polski Movens Capital.

Pozyskane środki pomogą w dalszym rozwoju platformy oraz ekspansji w Europie. Woltair nieustannie rozwija technologię, w tym aplikację SuperFix dla techników oraz narzędzia do zarządzania produkcją i zużyciem energii w domu. Firma planuje też udostępnić konsumentom ofertę finansowania instalacji, dzięki której będą mogli rozłożyć wydatki na montaż pomp ciepła w czasie. Woltair kontynuuje też ekspansję na polskim rynku, a do końca roku planuje rozszerzyć działalność o Niemcy i Włochy.

– Zespół Woltair poznaliśmy w 2020. Od początku byliśmy pod olbrzymim wrażeniem dynamiki rozwoju spółki, jej sprawności operacyjnej, ale też długoterminowej wizji: budowy międzynarodowego marketplace'u rewolucjonizującego sposób zakupu i instalacji urządzeń produkujących czystą energię. Ze względu na znaczenie Polski w strategii rozwoju Woltair, spółka poszukiwała lokalnego funduszu VC, który wesprze ją nie tylko finansowo, ale również w zbudowaniu polskiej struktury. Jako byli przedsiębiorcy technologiczni lubimy się angażować operacyjnie, dlatego widząc jej potencjał z dużym przekonaniem zainwestowaliśmy w spółkę w poprzedniej rundzie i w obecnej Serii A – mówi Artur Banach, Partner w Movens Capital.

– Zapotrzebowanie na przystępne cenowo i ekologiczne rozwiązania do zasilania i ogrzewania domów, takie jak pompy ciepła i panele słoneczne, rośnie w rekordowym tempie. Klienci potrzebują jednak partnera, który przeprowadzi ich przez cały proces w transparentny sposób. Woltair stworzył właściwy produkt we właściwym czasie. Jesteśmy pod wrażeniem osiągnięć jego zespołu. To, co czyni go wyjątkowym to obustronny model, który pozwolił Woltair zdobyć zaufanie zarówno klientów, jak i techników. Jesteśmy przekonani, że to właściwe podejście, by szybko rozwijać się w Europie, a także poza nią. I w konsekwencji nie tylko ułatwiać klientom oszczędzanie, ale też pomagać w walce ze zmianami klimatycznymi – mówi Kristin Aamodt, Partner w ArcTern Ventures.

– Woltair zasila nową generację czystej energii. Konsumenci domagają się produktów, które ułatwiają dbanie o środowisko i pozwalają ograniczyć koszty utrzymania domów. Energia gra tu główną rolę, ale to obszar pełen wyzwań. Mamy już na rynku gotowe i sprawdzone rozwiązania, ale brakowało cyfrowej platformy, która połączy wszystkie elementy ekosystemu i zamieni wyzwanie w okazję. Woltair powstał, by rozwiązać ten problem, pomóc klientom podjąć właściwą decyzję, a następnie sprawnie przeprowadzić ich przez cały proces. Dzięki temu możemy wykonać olbrzymi skok i zapewnić ciepło z odnawialnych źródeł w jeszcze większej liczbie gospodarstw domowych, w całej Europie – mówi Jan Hanuš, CEO Woltair.

baner 970x200

ZOBACZ RÓWNIEŻ