Wielka zmiana w kontaktach z urzędami. Brak odpowiedzi w terminie traktowany jak zgoda

We wtorek 10 czerwca rząd przyjął projekt nowelizacji niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych oraz wsparcia przedsiębiorczości, który przewiduje m.in. wprowadzenie zasady milczącego załatwiania spraw w niektórych obszarach administracji.
Milczące załatwienie sprawy
Milczące załatwienie spraw administracyjnych zakłada, że jeśli urząd nie wyda decyzji w ustawowym terminie, wniosek zostanie uznany za pozytywnie rozpatrzony. Będzie to dotyczyć jedynie wybranych obszarów, takich jak: zawieranie przez producentów i handlowców umów z przedsiębiorcami zajmującymi się obrotem, magazynowaniem lub wytwarzaniem paliw; wydawanie pozwoleń na prowadzenie badań skuteczności środków ochrony roślin przez uprawnione podmioty; rejestracja znaków identyfikacyjnych producentów butelek miarowych.
Kwartalny limit przychodów dla działalności nierejestrowanej
Ustawa przewiduje też zmiany dla osób, które prowadzą działalność nierejestrowaną. Chodzi o odejście od miesięcznego limitu przychodów na rzecz kwartalnego.
- Dzięki rozwiązaniu, osoby prowadzące działalność nierejestrową będą mogły działać bardziej elastycznie. Zmniejszy się dla nich ryzyko wypadnięcia z działalności nierejestrowej, w przypadku np. nieznacznego przekroczenia limitu w jednym miesiącu. Jest to szczególnie istotne dla osób, które prowadzą działalność sezonową, na przestrzeni więcej niż jednego miesiąca. Osoby te nie będą musiały monitorować miesięcznych przychodów i obawiać się konieczności rejestracji działalności w przypadku przekroczenia limitu już po jednym miesiącu - uzasadnia rząd.
Nowe rozwiązanie ma wejść w życie po sześciu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem przepisów dotyczących limitu przychodu dla działalności nierejestrowej, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku (PAP).