Strefa czystego transportu w Krakowie już od stycznia. Dla starszych pojazdów płatny wjazd do miasta
Normy dotyczące emisji
Wprowadzenie SCT oznacza, że pojazd, który będzie się w nim poruszał, musi spełniać konkretne normy dotyczące emisji spalin. W przypadku samochodów osobowych benzynowych: minimum norma 4, data produkcji od 2005 r., a dla diesli minimum norma Euro 6, data produkcji od 2014 r. Właściciele samochodów spełniających te wymagania nie muszą nic robić i mogą spokojnie wjeżdżać do miasta. Aby dowiedzieć się, czy pojazd spełnia wymagania, można skorzystać z systemu obsługi Stefy Czystego Transportu.
Zwolnienia z opłat
Z norm będą zwolnione osoby zameldowane w tym mieście przed 26 czerwca 2025 roku, ale będą musiały corocznie zgłaszać ten fakt w systemie SCT. Ze zwolnienia będą mogły też skorzystać osoby z niepełnosprawnością posiadające kartę parkingową UE, pacjentów korzystających ze specjalistycznych świadczeń medycznych, właścicieli pojazdów zabytkowych i pojazdów specjalnych.
Opłaty za wjazd do STC w Krakowie
Dla pozostałych kierowców spoza Krakowa przewidziano okres przejściowy (2026-2028), w którym wjazd do miasta starszym pojazdem będzie możliwy po wniesieniu odpowiedniej opłaty na stronie sct.krakow.pl:
- opłata godzinowa: 2,50 zł za godz.;
- opłata dzienna: w 2026 r. to koszt opłacenia dwóch godzin z rzędu, w 2027 r. wyniesie 15 zł;
- abonament miesięczny: 100 zł w 2026 r., 250 zł w 2027 i 500 zł w 2028
Za nieuprawniony wjazd do SCT grozi mandat w wysokości 500 zł (podstawa prawna: Kodeks wykroczeń, art. 96c). Natomiast po 31 grudnia 2028 roku nie będzie możliwości wykupu opłat za wjazd i tym samym w obrębie strefy będą mogły się poruszać jedynie pojazdy spełniające normy emisji palin lub pojazdy objęte zwolnieniami.