Samorządy otrzymają stacje ładowania aut elektrycznych. Rusza nowy program grantowy

Stacja ładowania
Stacja ładowania, fot. Shutterstock
6 czerwca wystartował pierwszy w branży leasingowej ogólnopolski program grantowy dla samorządów. Projekt „Razem dla eko-zmiany” przewiduje przekazanie i utrzymanie sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Za realizację programu odpowiadają Fundacja Santander Bank Polska wraz Santander Leasing, a do współpracy zaproszeni zostali GreenWay Polska oraz PSPA.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Przedmiotem konkursu jest pełne finansowanie budowy minimum 16 stacji ładowania pojazdów elektrycznych oraz utrzymanie ich przez 2 lata. Na ten cel została przeznaczona kwota 1 mln zł. W programie mogą wystartować wszystkie jednostki samorządu terytorialnego, których liczba mieszkańców na dzień ogłoszenia konkursu nie przekracza 100 tys.

- Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że obecnie jedną z głównych obaw kierowców przed użytkowaniem samochodów elektrycznych jest dostępność stacji ładowania. Zwłaszcza poza autostradami i dużymi aglomeracjami. Dlatego jako przedstawiciel branży leasingowej chcemy mieć wpływ na „łatanie” białych plam polskiej sieci elektromobilności, aby te obawy zmniejszać - podkreśla Krzysztof Kowalewski, Wiceprezes Zarządu Santander Leasing. I dodaje: - Wierzymy, że pomoże to wpłynąć na zwiększenie liczby samochodów elektrycznych, czyli mniej spalin i mniej hałasu, tak w dużych jak i małych miastach. W miejscowościach, w których na co dzień mieszkamy, uprawiamy sport czy chodzimy na spacery.

Jak dowiedzieliśmy się podczas konferencji prasowej inaugurującej program, lokalizacje zostaną wybrane w oparciu o ściśle określony regulamin. - Nie zależy nam na stawianiu ładowarek w pobliżu największych aglomeracji miejskich, gdzie dostęp do tego typu urządzeń jest znacznie powszechniejszy - zaznacza Kowalewski. Natomiast trudno na ten moment określić, na ile wybrane lokalizacje zostaną "rozrzucone" po całym kraju. - Czy jest możliwość, że połowa zaplanowanych ładowarek stanie np. w Małopolsce? - zapytaliśmy podczas konferencji. - Wszystko zależy od liczby i jakości zgłoszeń - usłyszeliśmy w odpowiedzi.

- Z samorządami współpracujemy od wielu lat, na różnych płaszczyznach, m.in. przez nasze programy grantowe. Tym razem mamy projekt wyłącznie dla samorządów. Rozwój infrastruktury stacji ładowania dla samochodów elektrycznych bardzo dobrze wpisuje się w strategię ESG Grupy Santander Bank Polska, która zakłada m.in. wspieranie klientów w zielonej transformacji i aktywne promowanie działań proekologicznych. Po programie grantowym „Tu mieszkam, tu zmieniam EKO”, realizowanym przez fundację od 2020 r., to kolejna ekologiczna inicjatywa - tłumaczy Marzena Atkielska, prezes zarządu Fundacji Santander.

- Nasze doświadczenia ze współpracy z samorządami, jak budowa ładowarek miejskich w Katowicach, są bardzo pozytywne. Włączając się w proces transformacji energetycznej, samorządy mogą odegrać bardzo istotną rolę lokalnych liderów zmiany. To właśnie w strukturach samorządowych skumulowana jest wiedza dotycząca miejscowych uwarunkowań, pozwalająca na "uszycie na miarę" lokalnej infrastruktury tak, żeby odpowiadała potrzebom mieszkańców - dodaje Rafał Czyżewski, Prezes GreenWay Polska.

Inicjatorzy projektu zaznaczają, że program to wyjście naprzeciw oczekiwaniom samorządów. - Wstępne rozmowy z lokalnymi władzami utwierdziły nas w przekonaniu, iż mniejsze ośrodki bardzo potrzebują rozwiązań z zakresu elektromobilności - wyjaśnia Marzena Atkielska. Stacje ładowania - jak usłyszeliśmy - mają być nie tylko wsparciem dla lokalsów, ale również mogą pomóc w budowie pozycji na turystycznej mapie Polski. - Chętniej podróżujemy do miejsc, które zapewniaja dostęp do rozbudowanej infrastruktury elektromobilnej - przekonują pomysłodawcy programu.

Elektromobilność w Polsce - prognozy

Do 2030 r. łączna liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów całkowicie elektrycznych (osobowych i dostawczych) zwiększy się do prawie miliona szt. – wynika z najnowszej edycji raportu „Polish EV Outlook”, opracowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. Z opracowania wynika również, że powiększy się sieć ogólnodostępnej infrastruktury ładowania w Polsce - z ok. 5 tys. obecnie do prawie 100 tys. punktów w 2030 r.

- W latach 2019-2022 liczba ogólnodostępnych stacji ładowania w Polsce wzrosła ok. 2,5-krotnie. Główna koncentracja infrastruktury – 56 proc. – przypada jednak na duże ośrodki miejskie liczące powyżej 100 tys. mieszkańców. W tym kontekście kluczowe jest większe zdywersyfikowanie lokalizacji ładowarek, tak aby przyspieszyć proces rozwoju floty samochodów elektrycznych w różnych częściach kraju. Dlatego liczymy, że do uruchomionego projektu zgłoszą się samorządy z mniejszych miejscowości – wskazuje Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

Według analiz PSPA, to głównie firmy rejestrują auta elektryczne. W 2022 r. przedsiębiorcy (nie wliczając jednoosobowych działalności gospodarczych) odpowiadali aż za 78 proc. rejestracji nowych, osobowych samochodów całkowicie elektrycznych – to więcej o 8 proc. niż w roku 2021.

Elektromobilność w Polsce - które regiony przodują?

Elektromobilność nadal koncentruje się przede wszystkim w największych ośrodkach miejskich. Z pierwszego wydania „Polish EV Outlook 2023” wynika, że najwięcej samochodów elektrycznych – prawie 22 proc. całej polskiej floty – zarejestrowano w Warszawie. W 2022 r. stolica odpowiadała również za ponad 21 proc. nowych rejestracji BEV. Ok. 26 proc. parku samochodów całkowicie elektrycznych zarejestrowano w miastach liczących od 300 tys. do 1 mln mieszkańców – Krakowie, Łodzi, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku, Szczecinie, Bydgoszczy i Lublinie.

Według analizy finansowania od Santander Leasing wynika, że lista TOP 5 województw, w których przedsiębiorcy finansują najwięcej pojazdów elektrycznych to mazowieckie, wielkopolskie, dolnośląskie, małopolskie i pomorskie.

ZOBACZ RÓWNIEŻ