Przełom w ratownictwie? W Sosnowcu sprzęt medyczny będzie transportowany dronami

Dronehub
Fot. materiały prasowe
Na jesieni w Sosnowcu realizowany będzie pilotażowy program transportu defibrylatorów AED bezzałogowymi statkami powietrznymi, czyli dronami. Projekt powstaje we współpracy Metropolii GZM, miasta Sosnowiec, Instytutu Lotnictwa Sieci Łukasiewicz oraz firm Dronehub i Pentacomp. To pierwszy tego typu projekt w Polsce.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Celem pilotażu jest zebranie doświadczeń z wykorzystania technologii dronowej w realizacji zadań na potrzeby jednostek samorządu terytorialnego. Plan zakłada wykonanie ponad 100 lotów w warunkach rzeczywistych, co pozwoli zebrać dane dotyczące optymalnych parametrów lotów i procesów ich realizacji.

- Projekt, który będziemy realizować w Sosnowcu to kolejna okazja do potwierdzenia trafności zastosowania dronów i stacji dokujących firmy Dronehub oraz oprogramowania do zarządzania lotami firmy Pentacomp. W pilotażu wezmą udział dwie nasze stacje dokujące, każda wyposażona w mechanizm kartezjański, czyli robotyczny podajnik, który automatycznie pobierze defibrylator ze skrytki w stacji dokującej i umieści go w dronie. Po wylądowaniu drona w drugiej stacji dokującej, podobny mechanizm tam umieszczony odbierze przesyłkę z drona i umieści ją w skrytce w stacji docelowej – tłumaczy Vadym Melnyk, założyciel i prezes Dronehub. I dodaje: - Dzięki zastosowaniu dronów w ratownictwie, znacząco skracamy czas dostarczenia niezbędnego sprzętu medycznego na miejsce zdarzenia. Dron porusza się w linii prostej, nie stoi w korkach, nie błądzi, nie potrzebuje czasu na zebranie się zespołu ratowników. A czas jest absolutnie kluczowy w ratowaniu życia i zdrowia ludzi. System Dronehub oraz Pentacomp umożliwia transport także innych pilnych przesyłek medycznych, jak np. próbki krwi.

Koordynatorem zadania jest Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM), która dokona również ewaluacji lotów. Loty wykonywać będzie firma Dronehub - która dostarczy bezzałogowe statki powietrzne i stacje dokujące - wraz z partnerską firmą Pentacomp, odpowiedzialną za oprogramowanie. Wsparcie merytoryczne oraz formalne, w tym kontakt z Urzędem Lotnictwa Cywilnego i Polską Agencją Żeglugi Powietrznej, zapewni Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa.

- Cieszymy się, że możemy brać udział w tak nowatorskim projekcie. Jesteśmy pewni, że sukces, jaki z naszymi partnerami odniesiemy w Sosnowcu, przyczyni się do rozwoju i upowszechniania technologii dronowej w Polsce. Jako państwowemu instytutowi z branży lotniczej zależy nam, aby drony w niedalekiej przyszłości stały się integralną częścią naszej codzienności w obszarze usług i bezpieczeństwa publicznego – mówi Anna Mazur, główny inżynier w Jednostce Certyfikującej Wyroby BSP - Bezzałogowe Statki Powietrzne z Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa.

Loty zaplanowano na jesień 2021 r. na terenie Sosnowca. Następnie nastąpi ewaluacja i publikacja wyników testów dla potrzeb Urban Air Mobility (UAM), czyli projektu rozwoju mobilności powietrznej w miastach. Realizacja programu pilotażowego pozwoli również na wymianę doświadczeń z partnerami międzynarodowymi w ramach projektu ASSURED UAM.

ZOBACZ RÓWNIEŻ