Podróże i pasje ważniejsze niż wykształcenie i założenie rodziny. O czym marzą Milenialsi i GenZ?

Podróże i pasje ważniejsze niż wykształcenie i założenie rodziny. O czym marzą Milenialsi i GenZ?
Fot. shutterstock.
75 proc. przedstawicieli GenZ i 67 proc. przedstawicieli Milenialsów marzy o podróżach. To najczęściej wymieniane pragnienie młodych Polek i Polaków. Na taki cel potrzebują przeciętnie 50 tys. złotych - wynika z badań SW Research na zlecenie Fundacji XTB.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Własny dom, założenie rodziny oraz zdobycie wykształcenia - przez lata wydawało się, że właśnie do tego dążą młodzi Polacy. Prawda okazuje się jednak inna. Przedstawicielki i przedstawiciele pokolenia GenZ oraz Milenialsów stawiają na podróże oraz realizację swoich pasji. W tym celu próbują odkładać pieniądze i wierzą w spełnienie swoich marzeń.

Utarło się stwierdzenie, że młodość to czas, w którym ludzie kształtują swoje marzenia. Aktualni przedstawiciele Pokolenia Z (roczniki 1995-2005) oraz Milenialsi (roczniki 1984-1994) mają przed sobą całe życie i bardzo dużo czasu na ich realizację. O czym w takim razie marzą teraz młodzi Polacy?

Ułożone życie odchodzi do lamusa. Młodzi chcą podróżować i realizować swoje pasje

Fundacja XTB postanowiła zapytać młodych Polaków o to, jakie mają marzenia, ile potrzebują środków na ich realizację oraz czy wierzą w ich spełnienie. Wyniki pokazują, że zarówno GenZ, jak i Milenialsi stawiają na siebie. W pierwszej trójce marzeń, na które zbierają pieniądze, znalazły się podróże i realizacja swoich pasji. To zestaw, który boomerom (czyt. osobom z pokolenia 1946 - 1964) wydaje się wręcz nieprawdopodobny.

- Gdybym miała opisać moje pokolenie jednym wyrażeniem, stwierdziłabym, że jest to pokolenie pełne ambicji i ogromnych, nietuzinkowych marzeń. Sama jestem przykładem kogoś, kto planuje zwiedzić znaczną część świata i spełniać się w pasjach. Do takich celów potrzebne są jednak środki, które w młodym wieku nie są łatwe do pozyskania - mówi Joanna Król, wiceprezeska SKN Inwestor na Uniwersytecie Łódzkim i przedstawicielka GenZ.

Trudno nie zgodzić się z tymi słowami. Badanie Fundacji XTB wyraźnie wskazuje, że GenZ mają więcej marzeń niż Milenialsi. To pokazuje, z jakim optymizmem i głową pełną planów wchodzą w dorosłość. Co jest widoczne w obu grupach wiekowych, to chęć łapania wspomnień i czerpania radości z życia, która przeważa nad ustatkowaniem.

Co prawda, posiadanie własnego mieszkania w obu grupach wiekowych znajduje się na drugim miejscu (52 proc. w przypadku GenZ i 50 proc. w przypadku Milenialsów), jednakże jest to jedyne marzenie budujące obraz ustatkowanego życia, które znalazło się w czołówce. Inne mogące zaliczać się do tej kategorii, jak zdobycie wykształcenia, ślub i założenie rodziny czy adopcja zwierzęcia okupują ostatnie miejsca. Przegrywają m.in. z zakupem ubrań, sprzętu elektronicznego czy środka transportu.

50 tys. złotych na realizację największego marzenia

Okazuje się, że marzenia przedstawicieli GenZ oraz Milenialsów są na wyciągnięcie ręki. Połowa respondentów badania Fundacji XTB wskazała, że do realizacji ich najważniejszego marzenia nie potrzeba więcej niż 50 tys. złotych. Kwoty w granicach 100-500 tys. złotych brakuje co piątemu badanemu. Natomiast ponad 500 tys. złotych brakuje zaledwie 15 proc. badanych.

Te szacunki pokazują, że młodzi ludzie wierzą w realizację swoich marzeń. Mając przed sobą całe życie, wspomniane kwoty nie robią większego wrażenia na GenZ i Milenialsach. Zaledwie 10 proc. nie wierzy w spełnienie założonych planów. Aż 44. proc wierzy w spełnienie marzeń w całości, a 46 proc. w ich realizację, ale z nieco mniejszym rozmachem. To pokazuje, jak optymistycznie na przyszłość patrzą młodzi ludzie.

Nieco mniej optymistycznie na te wyniki patrzy popularny influencer finansowy, Hubert “Pankracy” Świerczewski, który jest przedstawicielem GenZ. Zwraca on uwagę, że ostatecznie te marzenia same się nie zrealizują.

- Generacja Z potrzebuje więcej pieniędzy. Podróże, przeprowadzka do własnego mieszkania, rozwijanie pasji i własny biznes. To marzenia, na które niestety trzeba zarobić. Czy ktoś policzył, ile to będzie kosztowało? - zastanawia się młody youtuber.

- Jest jednak nadzieja! - wskazuje Hubert Świerczewski. - Młodzi ludzie wskazują na to, że oszczędzają pieniądze. Mniej lub bardziej regularnie, ale to zawsze coś. Jeśli do tego oszczędzania dołożymy inwestowanie, to szanse na realizację marzeń znacząco rosną. Nie trzeba więc wiele! - dodał “Pankracy”.

90 proc. badanych przedstawicieli GenZ oraz Milenialsów deklaruje, że odkłada środki finansowe

Statystyka rzeczywiście wygląda imponująco - aż 90 proc. badanych przedstawicieli GenZ oraz Milenialsów deklaruje, że odkłada środki finansowe. Połowa z nich robi to regularnie, a druga wyłącznie przy okazji większych przypływów gotówki. Potencjalnie wydaje się więc, że obie grupy są na dobrej drodze do realizacji założonych celów.

Sama idea odkładania pieniędzy na marzenia wśród młodych Polaków jest godna pochwały. Jednakże wydaje się, że w czasach dużej inflacji oraz zawirowań makroekonomicznych na świecie, przechowywanie oszczędności w formie gotówki lub nieoprocentowanym koncie bankowym jest nieefektywne. Warto zauważyć również, że Milenialsi zdecydowanie częściej korzystają z bardziej efektywnych form oszczędzania, m.in. kont oszczędnościowych (53 proc.) lub lokat (24 proc.)

- Zdecydowana większość Polaków odkłada na przyszłość w dokładnie taki sam sposób, jak zostało to wskazane w badaniu. Wynika to przede wszystkim z braku wiedzy, a także z obaw o to, że dana instytucja finansowa może zagarnąć nasze środki - komentuje Michał Stajniak, CFA, wicedyrektor Działu Analiz XTB oraz przedstawiciel Milenialsów.

Badanie Fundacji XTB wskazuje również, że młodzi ludzie w większości nawet nie próbują inwestować swoich środków. Chociaż w ostatnich latach dużo mówi się o akcjach, obligacjach, funduszach ETF czy nawet kryptowalutach - z tych form korzysta zaledwie garstka badanych. Dlaczego tak się dzieje?

Powodów jest co najmniej kilka. Główny z nich dotyczy braków w edukacji. Wśród osób, które już odkładają pieniądze na późniejsze wydatki jest więcej przekonanych do tego, że aby inwestowanie pieniędzy przynosiło odpowiednie korzyści, konieczne jest posiadanie dużej wiedzy (72%). Ponadto duża część respondentów uważa, że efektywne inwestowanie jest czasochłonne.

Badanie "Marzenia i plany młodych Polek i Polaków" zostało wykonane przez SW Research na zlecenie XTB. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 1168 osób. Badanie miało na celu zidentyfikowanie najważniejszych marzeń młodych Polaków i Polek, których realizację uniemożliwia im sytuacja finansowa. Analizie poddano również ich podejście do oszczędzania i inwestowania, zarówno w warstwie zachowań, jak i towarzyszącym ich przekonań.

ZOBACZ RÓWNIEŻ