Oskar Kon - polski Ford

Fot. narodowe archiwum cyfrowe; commons.wikimedia.org;east news
Fot. narodowe archiwum cyfrowe; commons.wikimedia.org;east news
Oskar Kon, potentat branży włókienniczej, uchodził za jednego z najbardziej bezwzględnych i zdemoralizowanych przedsiębiorców II Rzeczypospolitej. Mówiono, że z każdej, nawet najgorszej, sytuacji życiowej potrafi wyjść zwycięsko i jeszcze na niej zarobić.

Jedni nazywali go Królem Widzewa, bo niewielką wieś pod Łodzią przekształcił w fabryczną osadę. Inni, złośliwie, „widzewskim królikiem” – bo w tempie pędzącego królika, bezwzględnie podążał za zyskiem. W okresie swojej szczytowej potęgi posiadał majątek wart 82,5 mln zł i zatrudniał ponad 7 tys. osób. Kreował się na osobę uduchowioną, a nawet filantropa, a mimo to był powszechnie znienawidzony i właściwie nie miał przyjaciół.

Początkowo nic nie wskazywało na to, że będzie najbogatszym przedsiębiorcą Łodzi. Oskar Kon (a właściwie Oszer Kohn) urodził się w maju 1870 r. w chasydzkiej rodzinie, dosyć biednej i wielodzietnej. Jego ojciec, Lewi Kohn z zawodu tkacz, marzył, by jego syn został rabinem. Dlatego dzieciństwo i młodość Oskar spędza w bardzo zamkniętej, ortodoksyjnej społeczności, uczy się w chederze, szybko się żeni ze starszą od siebie Miriam, która mu rodzi sześcioro dzieci. Mówi tylko w jidysz. Nawet nie myśli o tym, żeby robić pieniądze.

Ziemia Obiecana

To jednak czas, gdy w Łodzi, nieprzypadkowo nazwanej później Ziemią Obiecaną, robi się zawrotne interesy. Dlatego młodzi Żydzi, znajomi Oszera, masowo odchodzą od tradycji i próbują swoich sił w biznesie. – „Talmudem nie interesowali się nawet ci, z którymi Oskar niedawno w szkole religijnej rywalizował o palmę pierwszeństwa. Szukali złota, które...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 11/2020 (62)

Więcej możesz przeczytać w 11/2020 (62) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ