ORLEN zmierza w kierunku e-mobilności

ORLEN zmierza w kierunku e-mobilności
46
Współpraca ze startupami, otwarcie na innowacyjne projekty i przede wszystkim podpisanie ważnego porozumienia w sprawie rozwoju nowych form mobilności w Polsce. ORLEN zaprezentował innowacyjne oblicze podczas konferencji Impact Mobility rEVolution.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 11/2019 (50)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Jednym z najważniejszych wydarzeń podczas całego kongresu Impact Mobility rEVolution było podpisanie listu intencyjnego między PKN ORLEN a Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią. Dotyczy on współpracy na rzecz niskoemisyjnej komunikacji publicznej. 

List podpisał Józef Węgrecki, członek zarządu ds. operacyjnych PKN ORLEN oraz Kazimierz Karolczak, przewodniczący GZM.Głównym punktem porozumienia jest deklaracja związana ze stworzeniem stacji ładowania wodorem dla pojazdów komunikacji miejskiej na terenie Górnego Śląska. Taka inwestycja umożliwiłaby zakup i eksploatację przez miasta w ramach Metropolii autobusów wodorowych. Byłoby to pierwsze takie rozwiązanie w Polsce.

PKN ORLEN podjął również decyzję o budowie stacji doczyszczania wodoru w Trzebini. Oczyszczony wodór będzie wykorzystywany nie tylko na terenie GZM, ale również w innych rejonach kraju. Rozpoczęcie produkcji czystego paliwa wodorowego planowane jest w 2021 r.

– Pojazdy jeżdżące pod szyldem Zarządu Transportu Metropolitalnego pokonują rocznie ponad 100 mln km, co sprawia, że jesteśmy jednym z największych organizatorów komunikacji miejskiej w Polsce. Stanowi to również olbrzymie wyzwanie dla testowania i wdrażania nowych rozwiązań, które w najbliższej przyszłości mogą zrewolucjonizować motoryzację. Wodór ma olbrzymi potencjał, dlatego cieszę się, że wspólnie z PKN ORLEN będziemy wspierać rozwój tej technologii – podkreślał Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

– PKN ORLEN patrzy w przyszłość. Wodór będzie paliwem 2050 r. Już dziś mamy pierwsze stacje ładowania pojazdów wodorowych w Niemczech. W Polsce jeszcze nie ma takiego rozwiązania, ale chcemy to zmienić, aby w każdym polskim mieście takie stacje były. Cieszę się, że pierwsza będzie na Górnym Śląsku – powiedział Józef Węgrecki.

Projekt dla startupów

Jednocześnie największy polski koncern paliwowy stawia na współpracę z młodymi, innowacyjnymi firmami. Podczas Impact Mobility rEVolution Biuro Innowacji PKN ORLEN zorganizowało warsztat „Od potrzeby do wdrożenia – Innowacje w PKN ORLEN” skierowany do osób, których innowacyjne rozwiązania mogą zostać wdrożone w koncernie w obszarach takich jak produkcja paliw i petrochemia, elektromobilność czy logistyka.

– Jesteśmy otwarci na współpracę z twórcami innowacyjnych rozwiązań z Polski oraz zagranicy. Uczestniczymy m.in. w dwóch projektach akceleracyjnych Pilot Maker Elektro Scale Up oraz Space3ac Scale Up II, dzięki którym możemy testować technologie dla różnych obszarów biznesowych koncernu – powiedziała Patrycja Panasiuk, dyrektor Biura Innowacji PKN ORLEN podczas panelu „Jak powstaje ekosystem e-mobilności w Polsce?”.

W ramach pierwszego ze wspomnianych programów akceleracyjnych startupy mogą otrzymać grant na rozwój technologii w wysokości do 500 tys. zł, a w drugim do 200 tys. zł. Przykładowo, w programie Space3ac ScaleUp II koncern poszukuje rozwiązań w ramach czterech obszarów biznesowych: logistyki i bezpieczeństwa (w tym optymalizacji zarządzania flotą pojazdów w spedycji kolejowej i drogowej), ochrony środowiska (w tym zwiększenia efektywności wykorzystania wody w procesach produkcyjnych), sprzedaży detalicznej (inteligentne zarządzanie produktami na stacjach) oraz produkcji (wykorzystanie sztucznej inteligencji w procesach produkcyjnych). Podczas warsztatu zaprezentowano również informacje na temat aktywności 

PKN ORLEN w ramach programów akceleracyjnych, do których należy: realizacja siedmiu warsztatów inspiracyjnych skierowanych do startupów, poznanie rozwiązań 44 startupów podczas sesji speed datingowych, udział w boot i preparation camp (po jednym w ramach każdego z programów). Łącznie w ramach obu programów zweryfikowano ponad 200 rozwiązań oferowanych przez startupy. Niektóre z nich okazały się na tyle interesujące, że koncern podjął decyzję o rozpoczęciu z nimi współpracy.

Przykładowo, firma Enelion stworzyła inteligentny system doboru faz. Umożliwia on ładowanie pojazdów jednofazowych na jednym przyłączu energetycznym za pomocą jednej z trzech faz. Obecnie to rozwiązanie testowane jest przez e-flotę pojazdów PKN ORLEN.

Spółka Cervi Robotics, w ramach programu Space3ac Scale Up II przygotowała garaż dla dronów, które będą wykorzystywane do wykrywania i rozpoznawania potencjalnych zagrożeń dla infrastruktury koncernu w Płocku. To nie jedyne innowacyjne rozwiązania testowane przez PKN ORLEN. Firma VAR Unit stworzyła inteligentny system wykorzystujący sztuczną inteligencji do automatycznego nadzoru bezpieczeństwa procesu nalewu asfaltu, a spółka Comixify opracowała generator wykorzystujący sztuczną inteligencję do zamiany filmów i zdjęć w jednostronicowe komiksy. To narzędzie służy m.in. do promocji programu VITAY.

Przedstawiciele koncernu  zaprezentowali również założenia programu GovTech Polska. Wyzwaniem PKN ORLEN w ramach tego programu jest znalezienie rozwiązania umożliwiającego automatyczną identyfikację pojazdów firmowych przypisanych do kart flotowych. Budżet projektu wynosi aż 500 tys. zł, a finaliści mogą liczyć na nagrody, których łączna pula wynosi 80 tys. zł. Reprezentanci PKN ORLEN uczestniczyli także – w ramach Impact Link – w bezpośrednich rozmowach z twórcami innowacyjnych startupów. Swoje rozwiązania przedstawiły m.in. tak ie firmy, jak ParkCash (rozwiązania do zarządzania parkingami), GIREVE (integrator ładowarek), Enetech (firma przeprowadza audyt energetyczny) czy Brumgo (aplikacja do zarządzania pojazdami).

My Company Polska wydanie 11/2019 (50)

Więcej możesz przeczytać w 11/2019 (50) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ