Najlepszy handlowiec to taki, który nie jest uważany za handlowca

Handlowiec – co powinien robić? / Fot. Unsplash.co
Handlowiec – co powinien robić? / Fot. Unsplash.com
Czy wiesz, że wszyscy handlowcy to aktorzy? Ich priorytetem jest perswazja, nie zaś szczerość. To dlatego słowo „handlowiec” wydaje się negatywne i kojarzymy z kimś, kto usiłuje nam coś wcisnąć.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Reagujemy negatywnie tylko na dziwnych, oczywistych handlowców – na tych, którzy nie są za dobrzy w swoim fachu. W sprzedaży wyróżniamy natomiast różne zdolności i istnieje wiele odcieni szarości pomiędzy nowicjuszami, ekspertami a mistrzami. 

Inspiracje: Steve Jobs

Jeśli nie znasz żadnego mistrza sprzedaży, to nie dlatego, że jeszcze się z nim nie zetknąłeś, ale raczej dlatego, że ich sztuka jest ukryta i trudna do uchwycenia. Ot, ktoś sprzedał ci produkt w taki sposób, że nawet nie do końca wiesz, że miałeś do czynienia z handlowcem.  

Najlepszy handlowiec stosuje sprzedaż ukrytą

Podobnie jak aktorstwo, sprzedaż działa najlepiej, gdy jest ukryta. To tłumaczy dlaczego niemal każdy, kogo praca ma związek z dystrybucją – obojętnie czy jest w sprzedaży, marketingu albo reklamie – ma nazwę stanowiska, która nie ma nic wspólnego z tymi rzeczami. 

Ludzie, którzy sprzedają reklamy określani są jako „account executives”. Ludzie, którzy sprzedają pracę swoich klientów określani są mianem „business development”. Ludzie, którzy sprzedają firmy są określani jako „investment bankers”, a ludzie, którzy sprzedają siebie określani są „politykami”. 

Ludzie biznesu nie doceniają znaczenia sprzedaży. Tymczasem świat jest napędzany przez sprzedaż, natomiast robimy wszystko co tylko możliwe, aby to tak nie wyglądało. 

Zwiększ skuteczność – to nie tak trudne, jak się wydaje

Mówi się, że jeśli produkt jest idealny, to sam się sprzedaje. Ale każdy kto tak mówi na temat rzeczywistego produktu musi kłamać: albo okłamuje sam siebie, albo usiłuje coś sprzedać (de facto też kłamie). Jeśli opracujesz coś nowego, ale nie wymyśliłeś przy tym efektywnej drogi, by to sprzedawać, masz w rezultacie kiepski biznes – niezależnie od tego jak dobry jest sam produkt. 

Sprawdź: W co inwestować

Stosuj więc sprzedaż ukrytą. Nie sprzedawaj wprost, raczej doradzaj klientowi, zrozum jego potrzeby i wskaż rozwiązania. 

ZOBACZ RÓWNIEŻ