Metal droższy niż złoto

fot. Adobe Stock
fot. Adobe Stock 70
Notowania palladu biją rekordy popularności. W ciągu czterech lat jego notowania wzrosły z 500 dol. do 2,5 tys. dol. za uncję. Za tym wzrostem stoi splot niezależnych zdarzeń – volskwagenowska dieselgate, smog w chińskich miastach i zapomniane inwestycje w RPA.

Biorąc pod uwagę, że roczne wydobycie palladu to nieco ponad 200 t, przy ponad 3 tys. t wydobywanego złota, nie powinniśmy się dziwić, że pallad (2,5 tys. dol. za uncję) jest wyceniany wyżej niż królewski kruszec (1,6 tys. dol. za uncję). Sęk jednak w tym, że zastosowanie palladu jest znacznie mniejsze niż złota. Chociaż zaliczany jest do metali szlachetnych (platynowców), to 65–80 proc. wydobycia wykorzystuje przemysł samochodowy (według różnych źródeł), kilkanaście procent producenci elektroniki, a jubilerzy bardziej cenią inne metale. Skąd więc ten nagły palladowy boom?

Euro 2011

Na początku 2008 r. notowania platyny skoczyły do 2,2 tys. dol. za uncję, co oznaczało podwojenie ceny (i przebicie notowań złota) w ciągu niespełna roku. 35 proc. produkcji platyny zużywanych jest przez przemysł samochodowy, a pallad i rod (wszystkie trzy pierwiastki przeważnie wydobywane są z tych samych rud) do produkcji katalizatorów samochodowych. Im wyższe normy spalin mają być zachowane, tym większa jest zawartość metali szlachetnych w katalizatorach. A od 2011 r. na terenie UE producentów aut obowiązywały już normy Euro 5, które niewiele zmieniały w przypadku silników benzynowych, natomiast bardzo dokręcały wymagania dotyczące silników Diesla.

Niestabilne notowania platyny, kojarzone zarówno ze wzrostem spekulacyjnego popytu na metale szlachetne pod koniec pierwszej dekady XXI...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

baner 970x200
My Company Polska wydanie 3/2020 (54)

Więcej możesz przeczytać w 3/2020 (54) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie