Mazda CX-5. Bezpieczeństwo, niezawodność i spora doza emocji

Mazda CX5
Mazda CX5, fot. materiały prasowe
Mazda CX-5 pokazuje, że rodzinne SUV-y też mogą być emocjonujące. Przekonuje o tym nie tylko swoim wyglądem, ale także tym, jak dobrze się ją prowadzi. Choć to przestronne, komfortowe auto, to jednak – gdy tego zechcemy – potrafi też pokazać swoją sportową twarz.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Advertisement

Jednym z najchętniej kupowanych SUV-ów średniej wielkości jest właśnie Mazda CX-5, która teraz pojawiła się w nowej odsłonie. Jeszcze przed wprowadzonymi właśnie zmianami, model ten przyciągał wielu klientów atrakcyjnym wyglądem, dynamiczną sylwetką, ale także jakością wykończenia, bogatym wyposażeniem i, co bardzo ważne w przypadku samochodu dla rodziny, funkcjonalnym wnętrzem. Nic zatem dziwnego, że dla Mazdy to najważniejszy model w Europie. Do tej pory na Starym Kontynencie sprzedano już niemal pół miliona egzemplarzy CX-5, natomiast na całym świecie – prawie 3,2 mln sztuk.

Oczywiście Mazda CX-5 podlega stałej ewolucji, a zwieńczeniem prac projektowych jest gruntownie zmodernizowany model. 

Jedną z ważnych zmian, które wprowadzono w nim, jest zupełnie nowy system multimedialny, który można też nazwać – gdy wziąć pod uwagę cały zestaw pokładowych systemów elektronicznych – interfejsem między człowiekiem, a maszyną (HMI, czyli Human Machine Interface). Najbardziej rzuca się w oczy nowy, centralny wyświetlacz o przekątnej aż 10,25 cala, ale gdy zagłębimy się w opracowane przez Mazdę oprogramowanie docenimy także szybkość, z jaką działa system Mazda Connect, jak również nowe usługi łączności dopasowane do obecnych możliwości technologicznych oraz aplikację MyMazda. 

Ta ostatnia poprawia wygodę korzystania z samochodu. Z jej użyciem można przykładowo zdalnie zamknąć drzwi, łatwiej znaleźć samochód zaparkowany na dużym parkingu, czy też wysłać do nawigacji auta trasy z wyznaczonymi miejscami postoju i docelowymi. Aplikacja pokazuje też raport o stanie technicznym samochodu, ale pozwala też – w razie potrzeby – łatwo skontaktować się z dealerem lub serwisem, a nawet wezwać pomoc drogową. Wiele z tych funkcji najczęściej spotyka się w samochodach klasy premium.

Sam pokładowy system multimedialny też jest jeszcze wygodniejszy w obsłudze niż w modelu sprzed dokonanych właśnie zmian. Nowy Mazda Connect ma przejrzyste menu i lepiej ułożone poszczególne elementy graficzne ekranu, co oczywiście zawdzięcza większemu wyświetlaczowi. Nadal do jego obsługi służy poręczne, wielofunkcyjne pokrętło, ale można też skorzystać m.in. z komend głosowych. Celem projektantów było takie zbudowanie całego systemu, by jak najmniej odwracał uwagę kierowcy od drogi.

Kolejne ważne zmiany w odnowionym modelu CX-5 to udoskonalenie układu napędowego. Poprawiono choćby działanie pedału przyspieszenia, który teraz ma dawać kierowcy poczucie lepszej kontroli nad pojazdem, poprawiono też reakcję silnika na wciśnięcie pedału gazu. Kolejna sprawa to dopracowanie sześciobiegowej, automatycznej skrzyni biegów, która również reaguje szybciej na polecenia wydawane przez kierowcę, a zmiany przełożeń dokonuje jeszcze bardziej płynnie. 

Oczywiście nadal bardzo ważna pozostaje kwestia bezpieczeństwa całej rodziny. W Maździe CX-5 mamy więc nie tylko komplet sześciu poduszek powietrznych, lecz również pokaźny pakiet systemów i-ACTIVSENSE, które wspomagają kierowcę. To choćby układ, który automatyczne zahamuje w razie zagrożenia kolizją, także w ruchu miejskim. System ten nie tylko sygnalizuje niebezpieczeństwo, ale w razie potrzeby automatycznie zahamuje. Stały nadzór sprawują też układy utrzymania pasa ruchu, czy wykrywania znaków drogowych albo obiektów znajdujących się w tzw. martwym polu bocznych lusterek.

Ważnym uzupełnieniem tych systemów są adaptacyjne, diodowe reflektory. W nocy mogą one regulować rozkład natężenia światła zależnie od prędkości i kierunku jazdy – świecą dzięki temu najbardziej intensywnie tam, gdzie auto podąża. Oczywiście dobra widoczność przed autem zwiększa poczucie bezpieczeństwa.

Odnowiona Mazda CX-5 już teraz znajduje się w sprzedaży, a jej ceny zaczynają się od 118,9 tys. zł, przy czym nawet w tej podstawowej wersji to auto z bogatym wyposażeniem SkyJOY, napędzane 2-litrowym silnikiem o mocy 165 KM. Bardziej wymagający klienci mogą też zdecydować się na bardzo ciekawą, limitowaną odmianę 100th Anniversary, stworzoną dla uczczenia modelu R360 Coupe – pierwszego osobowego auta Mazdy. Szczególna wersja CX-5 ma perłowy, biały kolor Snowflake White, a dywaniki i skórzane obicia foteli w kolorze burgundowym. Wnętrze auta zdobią rocznicowe emblematy. Auto w tej wersji ma bardzo bogate wyposażenie SkyPRESTIGE, a pod maską 2,5-litrowy silnik o mocy 194 KM. Kosztuje 183,8 tys. zł. Każdy z modeli Mazdy można oczywiście zamówić, korzystając z finansowania Mazda Finance, zarówno dla firm, jak i klientów indywidualnych.

ZOBACZ RÓWNIEŻ