Reklama

Kombi, ale zadziorne

Peugeot 308 SW
Peugeot 308 SW
Czy kombi jest jeszcze konkurencją dla SUV-ów i crossoverów? Świetnym dizajnem, detalami i oszczędnym silnikiem Peugeot próbuje przekonać, że tak.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 6/2022 (81)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Reklama

AdvertisementPeugeot to marka, która od dobrych kilku lat projektuje auta, które nie tylko dobrze jeżdżą, ale też pięknie wyglądają. Ciekawa stylizacja to ważny atut kolejnych modeli z dumnym logo lwa umieszczonym w centralnej części „grilla”. Trzeba przyznać, że nawet kombi 308 SW to auto, które zwraca uwagę.

Niektórzy twierdzą, że samochody kombi to wymierający gatunek, bo klienci w większości kupują modne obecnie crossovery oraz SUV-y. W dobie rosnącej wagi ekomotoryzacji to jednak błąd, bo przecież „cywilne” imitacje pojazdów terenowych są większe, cięższe i siłą rzeczy zużywają więcej paliwa (albo prądu) niż lżejsze, zgrabniejsze, a równie praktyczne kombi. A że nawet kombi da się zaprojektować tak, by przyciągało wzrok każdego z przechodniów, Peugeot udowodnił już, prezentując model 508 SW. Teraz francuska marka zrobiła to ponownie, pokazując mniejszy model 308 SW.

Szczególnie dobrze wygląda w lekko usportowionym wydaniu GT, z zamontowanymi 18-calowymi kołami, które dobrze pasują do sportowej sylwetki tego kompaktowego kombi. Nowoczesności przydają z kolei diodowe reflektory z przodu oraz wykonane w tej samej technologii tylne światła.

Konsekwentnie zaprojektowane wnętrze

Na szczęście dobre pomysły projektantów nie zakończyły się na nadwoziu, co niestety jest przypadłością wielu innych modeli różnych marek – gdy w parze z ciekawym dizajnem zewnętrznym idzie nudne otoczenie kierowcy. W Peugeocie 308 SW jest ono równie interesujące. Nietypowym rozwiązaniem jest na pewno kierownica ze spłaszczonym w dolnej części wieńcem. Jest mniejsza niż w innych autach i na dodatek umieszczona nieco niżej. Nad nią, a nie przez nią, spoglądamy na zestaw cyfrowych wskaźników. To rozwiązanie wymaga przyzwyczajenia, ale na dłuższą metę całkiem dobrze się sprawdza, bo kompaktowa kierownica dobrze leży w dłoniach.

Nie brak też nowoczesnej elektroniki i mnóstwa dostępnych opcji, które znajdziemy w rozbudowanym systemie multimedialnym. Sterowanie pokładowymi systemami odbywa się za pomocą 10-calowego ekranu dotykowego Peugeot i-Connect. Tu ustawimy sposób, w jaki działają liczne systemy bezpieczeństwa, także w tym miejscu wybierzemy stację radiową, ustawimy nawigację albo parametry klimatyzacji. W tym ostatnim przypadku lepiej by było, by na środkowej konsoli pozostały tradycyjne przyciski i pokrętła. Zmiana temperatury czy kierunku nawiewu powietrza byłaby wówczas o wiele prostsza.

Auto przyjazne rodzinie

A czy wnętrze Peugeota 308 SW jest odpowiednio duże dla rodziny i funkcjonalne? Niektórzy twierdzą, że pod względem przestronności kabiny SUV-y są nie do pobicia, ale to nie jest prawda. Może i w takiej terenówce będzie więcej miejsca nad głową, ale docenią to jedynie szczególnie wysokie osoby. W 308 SW przestrzeni na nogi i nad głowami jest sporo. Przednie fotele są obszerne i wygodne, także podczas długiej podróży. Również tylna kanapa ma odpowiednio głębokie siedzisko i, teoretycznie, pomieści trzy osoby. W praktyce, to trzeba przyznać, wygodnie będzie tam dwóm dorosłym osobom, a trzech bezpiecznych fotelików dla dzieci z tyłu na pewno nie zamontujemy. Tyle że nie zrobimy tego w większości aut, wyjąwszy te rodzinne, odpowiednio szerokie, jak np. minivany albo vany zbudowane na bazie „dostawczaków”.

W Peugeocie 308 SW mamy też dużą przestrzeń na pakunki – w końcu mowa o kombi. Bagażnik ma objętość 608 l. Na dodatek jest mądrze rozplanowany, bo cała przestrzeń ma regularne kształty, choć w pobliżu pokrywy, po bokach, znalazło się miejsce na niewielkie, dodatkowe schowki. Oczywiście w razie potrzeby można złożyć tylną kanapę, zyskując wówczas objętość 1634 l. To przestrzeń, w której zmieści się nawet spory sprzęt AGD. Skoro tak, to tym bardziej bez problemu zmieścimy w bagażniku pakunki całej rodziny z przeznaczeniem na wakacyjny wypoczynek.

Oszczędnie z mocą

Krótko mówiąc, to auto bardzo dobre na długie trasy, przynajmniej jeśli chodzi o komfort podróżowania oraz przestrzeń na niezbędne bagaże. A jak jest z osiągami testowanej wersji 308 SW? Otóż, pod maską auta znalazł się benzynowy silnik 1.2 PureTech, który dzięki turbodoładowaniu uzyskuje z niewielkiej pojemności skokowej 130 KM. Na papierze wygląda to nieźle, bo przecież jeszcze kilka lat temu byliśmy zadowoleni z kompaktowych samochodów ze 100-konnym napędem. Tyle że – jak wiadomo – przyzwyczajamy się do lepszy rozwiązań, a zatem i do osiągów, a nawet Peugeot proponował już mocniejsze warianty wersji 308.

W mieście te 130 KM sprawdza się znakomicie. Przy spokojnej jeździe auto zużywa mało paliwa, które teraz kosztuje już ponad 7 zł za l. W praktyce, na miejskich ulicach, da się uzyskać nawet 7 l/100 km, a gdy mocniej wciskamy gaz  nieco ponad 8 l/100 km. To niezły wynik.

Na trasie jest jednak nieco gorzej. Owszem, gdy poruszamy się z prędkością 90–100 km/godz. na zwykłych, podmiejskich drogach, można liczyć na zużycie paliwa 5,5–6 l/100 km. Przy bardzo spokojnej jeździe może to być jeszcze mniej. Apetyt na benzynę szybko rośnie jednak na autostradach. Stosunkowo niewielki silnik w aucie, które obciążymy rodziną i jej bagażami, musi się sporo napracować, by utrzymać prędkość 140 km/godz. Wówczas, z pełnym obciążeniem przy prędkościach autostradowych lepiej sprawdziłby się mocniejszy i droższy wariant hybrydowy  plug-in – z napędem o mocach 180 lub 225 KM. Można też wybrać auto z 1,5-litrowym dieslem o mocy 130 KM – to wariant bardziej oszczędny i przyjemniejszy na trasie. Tyle że ropniaki teraz nie mają dobrej prasy.

Komfort z lekką nutą sportu

Za to od dawna Peugeot zbiera świetne oceny za sposób, w jaki ustawia zawieszenie swoich modeli. Inżynierowie tej francuskiej marki od lat, z sukcesami, konstruują auta, które są komfortowe, lecz jednocześnie zadowalają kierowców, którzy cenią dynamiczną jazdę. „Sportowej” jeździe sprzyja zresztą wspomniana na wstępie kompaktowa kierownica, która trochę przypomina te z rajdowych lub wyścigowych samochodów.

Czy zatem warto sięgnąć po Peugeota 308 SW? Tak, bo to bardzo ładne auto, które na dodatek daje nam wszystko to, co modne teraz SUV-y, ale w nieco zgrabniejszym wydaniu. Na dodatek bardziej ekonomicznym i w niezłej cenie.

Przeczytaj więcej o nowym Peugeocie

My Company Polska wydanie 6/2022 (81)

Więcej możesz przeczytać w 6/2022 (81) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

Reklama

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Reklama
Reklama