Intuicja karmi się wiedzą
fot. Adobe Stockz miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 4/2020 (55)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Władza w sieci. Jak nami rządzą social media
Łukasz Walewski
Mando
Dziś jednostki, niezależnie od swojej formalnej pozycji, mogą jednym wpisem czy filmikiem wpłynąć na dzieje historii. Widać to m.in. w dyplomacji, która coraz częściej prowadzona jest za pomocą Twittera.
Łukasz Walewski przygląda się strategiom komunikacji najbardziej znanych graczy współczesnej polityki: Władimira Putina, Donalda Trumpa, Emmanuela Macrona. Pokazuje, że sytuacja, w której nie zawsze trzeźwy polityk może w 280 znakach wypowiedzieć komuś wojnę nie jest absurdem. To początek nowej epoki w cywilizacji i to jej dogłębną analizą zajmuje się autor. Choć na tapecie jest tu polityka międzynarodowa, to wnioski, do których dochodzi Walewski, mogą przydać się wszędzie – a szczególnie w biznesie, którego powodzenie też w wielkim stopniu uzależnione jest od social mediów.
---
Kapitalizm wyczerpania?
Andrzej Szahaj
Książka i Prasa
Rozwój ludzkości od początku uwarunkowany był przez ekspansję – zasiedlanie nowych ziem, zdobywanie surowców i źródeł pożywienia. Wraz z początkami kapitalizmu logika ta dramatycznie przyspieszyła, doprowadzając do momentu, gdy musimy zacząć myśleć o naturalnych granicach naszych aspiracji. Cytując tytuł jednego z rozdziałów, musimy przesiąść się „z Hummera na rower”. Zmiany klimatu wyparowujące zasoby wody czy ropy naftowej są faktami. Autor, znany polski filozof i kulturoznawca, posługując się zarówno danymi ekonomicznymi, jak i umysłem filozofa zastanawia się nad tym, jaka jest nasza przyszłość. Czy ludzkość będzie szukać kolejnych nisz do zagospodarowania i zacznie eksplorować kosmos? A może raczej zaczniemy walczyć ze sobą na Ziemi, a sen o dobrobycie dla wszystkich, liberalizmie i współistnieniu kultur skończy się nowym egoizmem?
---
Fuchy, dzieła zlecenia
Sarah Kessler
PWN
Zatrudnienie na etat, niegdyś uważane za domyślne i najbardziej pożądane, staje się coraz rzadsze. Młodzi ludzie często cenią sobie elastyczność, możliwość swobodnego decydowania o swoim życiu. Innymi słowy, jak pisze Sarah Kessler „nie potrzebują pracy, potrzebują fuchy”. Czy jednak elastyczny rynek pracy działa dobrze? W okresie, w którym kolejne zawody zaczynają podlegać „uberyzacji” pytanie to nabiera dodatkowej aktualności. Autorka śledzi ekonomiczną i polityczną ścieżkę dojścia do obecnego stanu i wykazuje, że samo pojęcie „pracy” straciło swój dawny, powiązany z wizją siebie w społeczeństwie, sens. Coraz mniej ludzi zapytanych o to kim są, odpowie, podając swój zawód. Z drugiej strony sporo z nas zaczyna tęsknić za dawną stabilizacją.
---
Menedżer na starcie. Nowa rola, nowe wyzwania – jak przetrwać trudne początki
Julie Zhuo
MT Biznes
Ta książka to przewodnik dla świeżo upieczonych menedżerów, tych, którzy nagle stają się odpowiedzialni za większy zespół i zupełnie nie mają pojęcia, co robić dalej. Zhuo, obecnie wiceprezes ds. projektowania produktu na Facebooku, odwołuje się do swoich doświadczeń ze świata Doliny Krzemowej, gdzie w wieku ledwie 25 lat musiała nauczyć się zarządzać ludźmi. Jak kierować pracą zespołu, jak stać się dla niego autorytetem i dawać mu sensowną informację zwrotną? Jak prowadzić rekrutację i łagodzić konflikty? Zdaniem autorki „uniwersalne metody” są fikcją, a najbardziej liczy się umiejętność znalezienia się w kontekście i zbilansowania różnych ról menedżera.
---
Więcej możesz przeczytać w 4/2020 (55) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.