Digital Champions 2019. Relacja
14 – 15 listopada 2019 r. odbyła się konferencja Digital Champions 2019 – VI Forum Liderów Cyfrowego Biznesu – organizowana przez firmę RETHINK. Tym razem temat przewodni brzmiał „CYBERCOMPETITION. MASTERING DIGITAL WARFARE IN BUSINESS, CULTURE & POLITICS”. 2 dni paneli, dyskusji i wywiadów z udziałem ponad 50 prelegentów zgromadziły ok. 350 gości – pasjonatów cyfrowych transformacji. Duża grupa śledziła poszczególne sesje podczas transmisji on-line. 14 listopada zostali również ogłoszeni laureaci i wyróżnieni w Konkursie Digital Champions 2019, organizowanym przez Polską Izbę Informatyki i Telekomunikacji.
Podczas 2-dniowej konferencji odbyło się 16 paneli tematycznych. Wśród 55 prelegentów, znaleźli się m.in. Jacek Dukaj – prozaik, eseista i krytyk, Marek Kamiński – polarnik, podróżnik, filozof, dr Aleksandra Przegalińska – badaczka AI, płk. Piotr Gąstał – były dowódca GROM, o. dr Mariusz Tabaczek OP. W takim gronie dyskusje płynnie przechodziły od wątku cyfryzacji i innowacji w takich obszarach, jak: e-sport, marketing doświadczeń, fintech, smart mobility, pozyskiwanie klientów, podbój nowych rynków i utrzymanie się na nich, przemysł 4.0, new space, sztuczna inteligencja, przez przetrwanie w ekstremalnych warunkach, w tym na polu walki po doświadczenia transferu przeżyć w epoce „po piśmie”. W wielu sesjach dyskusje nawiązywały do roli człowieka w świecie dotkniętym gwałtownym procesem rozwoju technologii cyfrowych.
„Założeniem Digital Champions 2019 była eksploracja wątku hiperkonkurencji – wysoce nieprzewidywalnego, burzliwego, niestabilnego środowiska gospodarczego i politycznego, powstającego w wyniku przyspieszających innowacji technologicznych. Szybko okazało się, że w poszczególnych sesjach – nie tylko tej metafizycznej – przewija się swoisty „paradoks tarcia”. Usuwanie tarcia (logika „frictionless”) napędza rozbudowę infostruktury „usłużnego świata”. Z drugiej strony rozwój modeli biznesowych bazujących na „angażujących przeżyciach” (logika „experience economy”) kreuje wartość, odwołując się do tworzących to tarcie zjawisk: konfliktów, przeciwieństw, nierówności, asymetrii. Ten paradoks świata „po piśmie” (odwołując się do diagnozy Jacka Dukaja) wydaje się być jedną z fundamentalnych cech technoewolucji” – komentuje Borys Stokalski, Partner firmy Rethink, odpowiedzialny za program przedsięwzięcia.
Zgromadzona publiczność z zainteresowaniem śledziła poszczególne debaty i żywo reagowała na rewolucyjne wnioski i zaskakujące pytania w stylu: „Pokładasz nadzieję w katastrofie?” (cytat z rozmowy Jacka Dukaja i Borysa Stokalskiego). Po sali plenarnej spacerował robot humanoidalny NOA, z którym Marek Kamiński ma zamiar zrealizować swój „eksperyment futorologiczny” – „AI No Trace Expedition”. Wątek robotów zdominował dyskusję „AXIOLOGY & METAPHYSICS”, w której paneliści rozważali różne aspekty – prawne i etyczne – osobowości i odpowiedzialności robotów oraz ich twórców.
Przegląd zaawansowanych koncepcji wykorzystania technologii w obszarach radykalnej konkurencji zainicjowała sesja „WARFARE XXI. DIGITAL BATTLEFIELD, CYBER THREATS & TECHNOLOGY SUPREMACY”, w której płk. Piotr Gąstał i dr Paweł Wojciechowski z WB Electronics opowiedzieli o tym, jak cyfryzacja i rozwój technologii wpłynęły na doktryny działań na współczesnym polu walki. Pasjonaci marketingu poznali wartościowe trendy dotyczące pozyskiwania klientów, m.in. ze świata offline do świata online. W wielu sesjach przewijał się wątek projektowania i rozwoju ekosystemów biznesowych opartych o platformy cyfrowych usług, nawiązujących do takich zagadnień, jak smart mobility, usługi finansowe, rynki elektroniczne. Ciekawą inspiracją, nie tylko dla przedstawicieli branży przemysłowej, była historia budowy i uruchamiania ultranowoczesnej fabryki silników Mercedesa w Jaworze. Dla wielu osób całkowicie nieznany świat ukazała sesja „NEW SPACE”, otwierająca oczy na nowe rozdanie nie tylko w światowym, ale i polskim przemyśle kosmicznym. Okazuje się, że dane pozyskiwane przez branżę kosmiczną mogą być wykorzystane w takich branżach, jak np. nieruchomości czy ubezpieczenia. Konferencję zakończył panel poszukujący wzorców przywództwa i sukcesu w biznesie bazującym na technologii.
W kuluarach padały takie stwierdzenia, jak: „Inspirujące! Pobudzające do przemyśleń, przewartościowań, do kroczenia wbrew utartym schematom! Jak zawsze bardzo merytoryczne spotkanie! Najlepsza konferencja na jakiej byłem w tym roku".
Digital Champions jest działaniem non profit, co nie byłoby możliwe bez udziału tak zaangażowanych prelegentów, partnerów i patronów, którym organizatorzy serdecznie dziękują.
KONKURS DIGITAL CHAMPIONS
Pierwszego dnia konferencji, podczas wieczornej Gali, odbyło się również ogłoszenie wyników Konkursu Digital Champions organizowanego przez PIIT. Celem Konkursu jest wyróżnienie firm i osób, których działania są przykładem dobrych praktyk w świecie cyfrowego biznesu.
Laureaci, nominowani i wyróżnieni w poszczególnych kategoriach konkursu Digital Champions 2019:
• Cyfrowy Ekosystem:
Laureat: Związek Banków Polskich za Polish Api
Nominacje: Neuca (Oprogramowanie dla aptek) i PKO Bank Polski (Cyfrowe usługi dla MŚP)
• Cyfrowa Transformacja:
Laureat: KDPW – Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych za eVoting
Nominacje: PKO Bank Polski (Nowy Model Pracy)
• Cyfrowy Produkt lub Usługa:
Laureat: Digital Teammates za Cyfrowego Urzędnika
Nominacje: Efigence (Platforma EFI4) oraz BNP Paribas i Samsung Electronics (GOpocket)
• Osobowość Cyfrowego Biznesu:
Laureat: Aleksander Kutela z Fundacji Digital Poland i Ringier Axel Springer Polska
Nominacje: Mieczysław Groszek (Fundacja Polska Bezgotówkowa) i Maciej Kostro (Związek Banków Polskich)
• Wyróżnienia Kapituły:
Neuca (Oprogramowanie dla aptek)
Orange Polska (Orange Flex)
OEX24 (platforma Marketplace)
BNP Paribas i Samsung Electronics (GOpocket)