Testy psychologiczne przydatne dla przedsiębiorcy
Testy psychologiczne pomogą zrozumieć, czy powinniśmy prowadzić biznesPsycholodzy w ostatnich latach coraz częściej koncentrują się na zrozumieniu psychologicznej „ceny bycia przedsiębiorcą”. Starają się też znaleźć cechy osobowości, które charakteryzują odnoszących sukcesy założycieli startupów i prezesów dużych biznesów.
Dotyczy to jednak przede wszystkim założycieli startupów, którzy na początku borykają się z ogromną niepewnością i wysokim stopniem złożoności. Czy istnieje więc taki typ osobowości, który może poradzić sobie doskonale w takim środowisku?
Psycholodzy Michael Frese i Michael Gielnik przeprowadzili w 2014 r. badanie „The Psychology of Entrepreneurship”, w którym udało im się znaleźć kilka cech przekładających się na sukces w biznesie. Przytaczamy je poniżej. Jednocześnie dodajmy, że pomocne są również testy psychologiczne - o nich również wspominamy w niniejszym artykule.
Czy masz takie cechy? Testy psychologiczne pomogą znaleźć odpowiedź
Wnioski z badania to przede wszystkim zestaw cech przedsiębiorczych i cech psychologicznych. Osoba, która ma je wszystkie, ma największą szansę na zbudowanie startupu.
Cechy przedsiębiorcze
Czujność przedsiębiorcy: zdolność dostrzegania okazji biznesowych bez ich szczególnego poszukiwania. Zapewnia przewagę w identyfikowaniu rozbieżności na rynkach.
Umiejętność planowania: tworzenie biznesplanów opisujących obecny stan i zakładaną przyszłość firmy. Przedsiębiorca, który potrafi planować, może nie tylko stworzyć jasną ścieżkę do osiągnięcia celów, ale też jest elastyczny, aby zmieniać wspomniane plany w miarę upływu czasu.
Zaradność finansowa: warto wyszukiwać możliwie tanie rozwiązania i wykazywać się zaradnością. Często możemy wiele zadań zrealizować taniej niż nam się wydaje, albo nawet za darmo, jeśli tylko wykażemy się zaradnością.
Zorientowanie na biznes: tutaj psycholodzy wymienili kilka cech i zachowań, które łącznie tworzą „zorientowanie na biznes”. To autonomia, innowacyjność, podejmowanie ryzyka, konkurencyjność, agresywność i proaktywność. Słowem, dobry przedsiębiorca potrafi działać proaktywnie, wykazuje się inicjatywą, ma odpowiednią motywację wewnętrzną i przede wszystkim potrafi działać, a nie tylko mówić, że chce działać. Taka osoba zdecydowanie łatwiej znajduje i wykorzystuje możliwości rozwoju dla swojego biznesu.
Cechy psychologiczne
Chęć do ciągłego uczenia się: wiedza ma kluczowe znaczenie dla odkrywania nowych możliwości biznesowych. Powinniśmy nieustannie zdobywać nowe informacje, najlepiej z zaufanych źródeł, takich jak miesięczniki biznesowe i książki ekonomiczne, a także specjalistyczne serwisy z naszej branży.
Praktyczny sposób myślenia: zdolność do podejmowania szybkich i trafnych decyzji, łączenie wiedzy o pomysłach, procesach i ścieżkach operacyjnych, aby odnieść sukces. Tutaj wlicza się również chęć do eksperymentowania, testowania i korygowania swoich koncepcji biznesowych.
Tendencja do nadmiernej pewności siebie/optymizmu: dobre nastawienie do pracy zwiększa motywację do inicjowania działań i utrzymywania się na rynku, nawet jeśli mamy za sobą kilka niepowodzeń i generujemy niskie zyski.
Nastawienie na rozwój: wyznaczanie konkretnych i ambitnych celów dla swoich przedsięwzięć to cecha osób, które osiągają największe sukcesy w biznesie. Należy skupiać uwagę na pożądanych rezultatach i wykonywać zadania niezbędne do ich osiągnięcia.
Pasja: zdefiniowana jako intensywne, pozytywne nastawienie do zadań i działań związanych z przedsiębiorczością, które są istotne dla własnej tożsamości biznesowej. Jeśli mamy pasję do naszej firmy, to pojawiają się uczucia, które przekładają się następnie na motywację do pracy i usprawiedliwiają duży wysiłek. Pasja dodaje energii.
Testy psychologiczne - co warto wypróbować?
CliftonStrengths
Testy psychologiczne pozwalają poznać siebie. Ten zaś pozwoli poznać swoje mocne strony. Idea stojąca za CliftonStrengths sprowadza się do tego, aby zamiast spędzać mnóstwo czasu nad poprawą swoich słabości, których często i tak nie uda nam się poprawić, lepiej wykorzystywać go na umacnianie mocnych stron i budowanie na nich kariery w biznesie. Po zrobieniu testu poznajemy swoje top 5 mocnych stron, wraz z odpowiednimi argumentami i szczegółami.
Typ osobowości według MBTI
Ten test ma korzenie w początkach XX w., kiedy szwajcarski psycholog Carl Gustav Jung opracował własne koncepcje psychologii analitycznej. To on wprowadził pojęcie kompleksu, introwersji i ekstrawersji, nieświadomości zbiorowej, czy archetypu. Jego prace zainspirowały z kolei Katharine Cook Briggs, która w 1920 r. stworzyła test osobowościowy Myers-Briggs Type Indicator (MBTI). Jest on wykorzystywany do dzisiaj. Jest wiele serwisów i książek, które opierają się na MBTI. Jednym z najpopularniejszych jest 16personalities.com. Możemy tutaj za darmo poznać swoją osobowość, a wykonanie testu zajmuje ok. 10 minut. Oprócz tego warto zajrzeć też do książki Kto jest kim. Typy osobowości dla menedżerów (Michal Cakrt). Przykładowo, typ osobowości intJ jest mocno związany z osobami, które osiągnęły sukces w biznesie. Taki typ ma np. Elon Musk.
The Golden Personality Profiler
I ostatni z testów psychologicznych. Mierzy typ osobowości, temperament i reakcję na stres. Ma 5 skal globalnych, 40 skal fasetkowych, a jego wykonanie zajmuje ok. 25 minut. Zapewnia świetny wgląd w karierę, skupiając się na takich aspektach jak przywództwo, zarządzanie stresem, rozwój osobisty itp. Golden Personality Profiler to zdecydowanie jeden z najlepszych testów psychologicznych na rynku.