28 mln kary dla OLX. System oceniania mógł wprowadzać w błąd

Mylący system ocen
Zdaniem Urzędu uprawnieni do wystawienia opinii w serwisie byli określani jako “kupujący”, co wskazywało, że dokonanie zakupu jest podstawowym kryterium pozwalającym na późniejszą ocenę "Tak jednak nie było, a o problemach związanych z systemem ocen na OLX.pl świadczyły sygnały od użytkowników" - stwierdził urząd.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny sprawdził, kto i kiedy mógł wystawić opinię w serwisie OLX.pl Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) poinformował, że jeśli nie jest jasno określone, kto może wystawiać opinie (a mogły to być także osoby, które nie dokonały zakupu), to może być to traktowane jako nieuczciwa praktyka rynkowa. Problem dodatkowo pogłębia stosowanie algorytmów, które mogą znacząco zmieniać prawdziwy charakter opinii, zwłaszcza tych negatywnych. W takim przypadku może dojść do naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.
Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, zwrócił uwagę, że użytkownicy serwisu OLX.pl często nie mieli świadomości, iż opinie mogą pochodzić od osób, które nie tylko nic nie kupiły, ale też nie miały żadnego kontaktu ze sprzedającym. Platforma pozwalała bowiem na ocenę na podstawie tzw. "doświadczenia transakcyjnego", co mogło oznaczać np. samo wysłanie zapytania o ofertę czy wyświetlenie danych kontaktowych. Według Chróstnego mogło to wprowadzać w błąd innych użytkowników i szkodzić ich interesom.
Urząd stwierdził, że konsumenci nie mogli zweryfikować, czy podporządkowane oceny były adekwane do opinii zostawianych przez oceniających.
"Przykładowo użytkownicy OLX.pl nie wiedzieli, że ocena +Nieźle. Większość kupujących jest dosyć zadowolona z tego ogłoszeniodawcy+ była przypisywana m.in. sprzedającym, którzy mieli więcej ocen negatywnych niż pozytywnych. W efekcie stosowanych mechanizmów konsumenci zamiast oceny +nie polecam+ mogli widzieć ocenę +nieźle (…)+, zamiast oceny +nieźle (…)+ ocenę +dobrze+, a zamiast oceny +dobrze+ ocenę +rewelacyjnie+" - przekazał Urząd.
Kara dla OLX
Za system, który mógł wprowadzać użytkowników w błąd, Prezes UOKiK nałożył na Grupę OLX karę w wysokości 28 mln 420 tys. 869 zł. Decyzja nie jest jeszcze prawomocna i spółka może się od niej odwołać. Prezes UOKiK prowadzi również postępowanie w sprawie nałożenia kary za wprowadzające w błąd informacje, które spółka przekazywała w odpowiedzi na wezwania do złożenia wyjaśnień. Jeśli decyzja Urzędu się uprawomocni, serwis będzie musiał poinformować o niej na swojej stronie internetowej oraz na swoich profilach w mediach społecznościowych.
Serwis OLX to popularny popularny serwis ogłoszeniowy, który umożliwia użytkownikom kupno i sprzedaż różnorodnych produktów oraz usług – od elektroniki i ubrań po nieruchomości i oferty pracy. Działa w modelu lokalnych ogłoszeń, co ułatwia bezpośredni kontakt między kupującym a sprzedającym. OLX cieszy się dużą popularnością w Polsce.