Za nami V Międzynarodowy Kongres Firm Rodzinnych
Panel Przedsiębiorców. Fot. Wojciech Jączyński20 marca zakończył się w Poznaniu dwudniowy Kongres Firm Rodzinnych. Tematem tegorocznej edycji była moc drzewa genealogicznego – siła relacji rodzin biznesowych. Zaproszeni prelegenci oraz uczestnicy rozmawiali o sile wartości będących podstawą tworzenia mechanizmów ładu rodzinnego dla zapewnienia długowieczności firm rodzinnych.
Wydarzenie organizowane przez Instytut Biznesu Rodzinnego co roku gromadzi przedsiębiorców, którym zależy na czerpaniu inspiracji, wymianie doświadczeń i dyskusji o najbardziej aktualnych kwestiach dotykających firmy rodzinne. W programie znalazło się miejsce na historie firm rodzinnych, które odniosły międzynarodowy sukces, opowieści o budowaniu marki firmy rodzinnej – jako powodu do dumy, oraz dyskusje o dywersyfikacji działalności poprzez wprowadzanie innowacji, inwestowanie w startupy czy poszerzanie portfela marek. Rozmawiano także na tematy poruszające kwestie relacji między członkami rodziny, konfliktów czy wyznawania wspólnych wartości.
Aby zapewnić dostęp do doświadczeń zagranicznych firm rodzinnych, do udziału w kongresie zaproszono profesora Petera Maya, eksperta z dziedziny przedsiębiorczości rodzinnej, który omówił wyzwania stojące przed firmami ceniącymi stabilność i miarowy rozwój w coraz bardziej chaotycznym, pędzącym świecie.
Swoimi doświadczeniami podzielił się także Antoine Mayaud, reprezentant trzeciego pokolenia rodziny Mulliez, będącej właścicielami takich marek jak: Auchan, Decathlon, Leroy Merlin, Orsay. Udało mu się przekonać publiczność, że nawet w organizacji mającej ponad 700 udziałowców będących członkami rodziny można zachować zgodę, harmonię i przejrzystość, podążając za kilkoma prostymi zasadami.
Do grona międzynarodowych gości dołączył Richard Bergfors, właściciel szwedzkiej sieci restauracji Max Burgers. Mówił o miłości do burgerów, pasji przekazanej przez rodziców oraz życiowej misji, jaką jest uratowanie świata przed najbardziej znanym konkurentem, by dawać ludziom jakość, smak i bardziej wartościowe posiłki.
O polskich realiach prowadzenia rodzinnego biznesu mówili ojciec i syn z firmy Kruger & Matz – Zbigniew i Michał Leszek – podkreślając, jak ważny jest wzajemny szacunek między pokoleniami oraz między rodzeństwem. Dzięki mądremu wychowaniu rodzice zbierają teraz owoce swojej pracy, oddając zarządzanie firmą w ręce trzech synów.
Henryk Orfinger, prezes zarządu Dr Irena Eris, przypomniał uczestnikom, jak ważne jest czerpanie radości z tego, co się robi, i pokazał, że nawet najbardziej odważne marzenia się spełniają. W spisanej w latach 90. strategii firmy zawarto marzenie o zyskaniu międzynarodowej renomy, które ziściło się w 2014 roku, kiedy firma jako jedyna marka kosmetyczna w Polsce zasiadła w gronie największych producentów branży kosmetycznej we francuskim Comite Colbert.
W temacie odważnych wizji pozostała dr Adrianna Lewandowska, prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego. Jak mówiła: „W tak turbulentnym i niestabilnym otoczeniu coraz ważniejsze staje się znalezienie wspólnej, międzygeneracyjnej odpowiedzi na pytanie, dlaczego robimy to, co robimy? Bo można przez dywersyfikację zmienić to, CO robimy, można i trzeba przez innowację zmieniać to, JAK to robimy, lecz tym, co daje wspólną tożsamość, jest wspólna odpowiedź na to DLACZEGO?”.
Wskazując, że tylko 9 proc. firm ma opracowany plan sukcesji, dr Lewandowska zaprezentowała autorski model BELIEFS, który wzmacnia doskonałość strategiczną, a tym samym długowieczność rodzinnej firmy wśród wszystkich pokoleń, bazując na siedmiu kluczowych czynnikach (więziach społecznych, efektywności organizacyjnej, wzajemnych relacjach, identyfikacji członków rodziny z firmą, duchu przedsiębiorczości, kontroli i wpływach rodziny oraz działaniach strategicznych).
Zwieńczeniem pierwszego dnia była wieczorna gala, podczas której podpisana została Konstytucja Rodzinna Grupy Wróbel – ta podniosła chwila dodała rangi dokumentowi, który mimo nieformalnego charakteru, reguluje najważniejsze mechanizmy działające zarówno w firmie, jak i rodzinie.
Drugi dzień skupiał się na tematach związanych z profesjonalizacją firmy rodzinnej. Eksperci z otoczenia biznesowego wskazywali, gdzie i jak rodzinne przedsiębiorstwa mogą szukać innowacji oraz na jakie zmiany prawne i podatkowe warto zwrócić szczególną uwagę.
Swoją wiedzą i obserwacjami z prowadzącym panel „Mechanizmy ładu rodzinnego” podzielili się także: Marek Piechocki, prezes LPP, Tomasz Domogała, prezes TDJ, Jakub Kołodziej, członek zespołu zarządzającego Roleski, dr Adrianna Lewandowska, prezes IBR, oraz Zbigniew Inglot i Wojciech Wróbel.
Uczestnicy kongresu mieli też możliwość uzyskania odpowiedzi na swoje pytania w bardziej praktyczny sposób. Podczas sesji warsztatowych analizowano studia przypadków firm rodzinnych stających przed problemami z obszarów: prawa i podatków, strategii, relacji i konfliktów, zarządzania majątkiem, finansowania rozwoju, zakładania startupów, cyfryzacji, nowych modeli biznesowych.
Na deser organizatorzy zostawili prelekcję Jana Kolańskiego, który z małej firmy produkującej przyprawy stworzył grupę kapitałową Colian, oraz dr. Adama Mokrysza, prezesa zarządu Mokate, który odpowiada za rozwój nowych kierunków biznesowych firmy. Obaj prelegenci podkreślali siłę rodzinnych relacji oraz wpływ wartości na budowanie kultury organizacyjnej firmy i zwiększania poczucia tożsamości z firmą wśród pracowników.
Jubileuszowy, V Międzynarodowy Kongres Firm Rodzinnych po raz kolejny przyciągnął setki przedsiębiorców, którym zależy na długowieczności swoich rodzinnych firm. W tym roku dowiedzieli się, jak ważne w osiągnięciu tego celu jest budowanie trwałych i szczerych relacji między członkami rodziny oraz korzystanie ze wsparcia, jakie dają mechanizmy ładu rodzinnego.
VI Międzynarodowy Kongres Firm Rodzinnych już za rok: 18–19 marca 2019 r. w Poznaniu. Więcej informacji: www.kongresfirmrodzinnych.pl.