Rynek regenerowanych części samochodowych rośnie
fot. shutterstock.Rosnący popyt na regenerowane części samochodowe niewątpliwie stworzy wiele nowych możliwości rozwoju tego rynku zarówno w Polsce, jak i na świecie.
Park samochodowy w Polsce
Według raportu Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar na koniec 2021 roku było w Polsce zarejestrowanych ponad 19 milionów pojazdów. Należy podkreślić, iż powyżej 70% z nich miało więcej niż 10 lat, a średni wiek samochodu wynosił 15,5 roku. W praktyce oznacza to, że statystyczny polski samochód pochodzi z 2007 roku.
Problemy globalne, takie jak: rosnąca inflacja, ograniczona dostępność nowych samochodów, niedobór komponentów czy utrudnienia w łańcuchu dostaw, powodują, że średnia wieku parku samochodowego będzie rosła. Przebieg pojazdu oraz sposób jego eksploatacji zwiększają ryzyko usterek i niosą za sobą konieczność wymiany niektórych podzespołów. To szansa zarówno dla producentów części zamiennych, jak i warsztatów specjalizujących się w regeneracji podzespołów. Jak pokazują wyniki najnowszego badania Otomoto[1], właściciele aut kilkunastoletnich coraz chętniej kupują podzespoły używane lub regenerowane – pod koniec ubiegłego roku w tej grupie znajdowało się 12% kierowców.
WUZETEM, jako dostawca precyzyjnych komponentów do pojazdów, maszyn i urządzeń, jest cenionym partnerem dla serwisów zajmujących się naprawą oraz regeneracją układów wtryskowych.
Regeneracja – czyli drugie życie części
Nowym celem wyznaczonym przez Unię Europejską jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku. Jednym z kroków do osiągnięcia tego celu jest regeneracja maszyn, urządzeń oraz komponentów wykorzystywanych w motoryzacji.
Według raportu Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar na koniec 2021 roku było w Polsce zarejestrowanych ponad 19 milionów pojazdów. Należy podkreślić, iż powyżej 70% z nich miało więcej niż 10 lat, a średni wiek samochodu wynosił 15,5 roku. W praktyce oznacza to, że statystyczny polski samochód pochodzi z 2007 roku. Problemy globalne, takie jak: rosnąca inflacja, ograniczona dostępność nowych samochodów, niedobór komponentów czy utrudnienia w łańcuchu dostaw, powodują, że średnia wieku parku samochodowego będzie rosła. Przebieg pojazdu oraz sposób jego eksploatacji zwiększają ryzyko usterek i niosą za sobą konieczność wymiany niektórych podzespołów. To szansa zarówno dla producentów części zamiennych, jak i warsztatów specjalizujących się w regeneracji podzespołów. Jak pokazują wyniki najnowszego badania Otomoto[1], właściciele aut kilkunastoletnich coraz chętniej kupują podzespoły używane lub regenerowane – pod koniec ubiegłego roku w tej grupie znajdowało się 12% kierowców.
WUZETEM, jako wiodący dostawca precyzyjnych komponentów do pojazdów, maszyn i urządzeń, jest cenionym partnerem dla serwisów zajmujących się naprawą oraz regeneracją układów wtryskowych.
- Regenerowane części samochodowe zapewniają niemal identyczną, wysoką jakość, jak nowe podzespoły i są od nich zdecydowanie tańsze – szacujemy, że nawet ok. 50%. Do najczęściej regenerowanych części należą m.in. układy wtryskowe, które są jednymi z droższych podzespołów współczesnych silników wysokoprężnych. Na ich prawidłowy proces odnowy ma wpływ wiele czynników. Powodzenie regeneracji układu wtryskowego zależy od przeprowadzenia jej przez doświadczony serwis, przy użyciu najwyższej jakości części zamiennych. Daje to gwarancję jego dalszej, bezawaryjnej eksploatacji. Produkowane przez WUZETEM komponenty wtryskiwaczy, m.in.: rozpylacze czy elementy tłoczące, od lat cieszą się opinią trwałych i niezawodnych - Konrad Kołodziejski, Lider Działu Technologii w WUZETEM.
Mniejsza emisja CO2
Według danych Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) tylko w 2020 roku fabryczna regeneracja części samochodowych pozwoliła zmniejszyć emisję CO2 o 800 tys. ton. Odpowiada to śladowi węglowemu, pozostawionemu przez 120 tysięcy mieszkańców Unii Europejskiej. Dbałość o środowisko jest jednym z czynników, które mają wpływ na rozwój rynku motoryzacyjnego, dlatego europejski rynek części regeneracyjnych będzie dalej rosnąć. Potwierdzają to również dane ekonomiczne. Wartość sprzedaży części regeneracyjnych w roku 2021 wyniosła 4,7 mld EUR. Za regeneracją części zamiennych przemawia zarówno czynnik ekologiczny, jak i ekonomiczny. W obecnej sytuacji dostęp do niektórych surowców jest ograniczony lub ich ceny rosną. Należy pamiętać, że zużycie surowców w procesie regeneracji jest od 50 do 90% niższe niż w przypadku produkowania nowej części zamiennej od podstaw. Przekłada się to na znaczne oszczędności oraz jest istotnym krokiem w kierunku stworzenia gospodarki o obiegu zamkniętym, w której produkty, materiały i surowce są wykorzystywane tak długo, jak to tylko możliwe, a wytwarzanie odpadów jest zredukowane do minimum.
Presja na to, aby branża motoryzacyjna była coraz bardziej ekologiczna, będzie narastać. Jak pokazują wyniki badań i przewidywania ekspertów rynkowych, regenerowane podzespoły będą stawały się coraz bardziej atrakcyjne dla klientów końcowych – zarówno ze względów środowiskowych, jak i ekonomicznych oraz jakościowych. Stanowi to dużą szansę na rozwój rynku części regenerowanych.
[1] Badanie zrealizowane w listopadzie 2021 r. przez Minds & Roses na zlecenie OTOMOTO zostało przeprowadzone na grupie 1500 Polaków odpowiedzialnych za decyzje związane z zakupem i/lub serwisowaniem samochodu oraz na grupie 200 przedstawicieli warsztatów i serwisów samochodowych.