Okmarit popłynie nową drogą wodną przez Mierzeję Wiślaną?
Przekop Mierzei WIślanej. Jest pierwszy chętny, fot. ShutterstockPrzekop przez Mierzeję Wiślaną ma połączyć Zatokę Gdańską (przez Zalew Wiślany) z Elblągiem. Sztandarowa inwestycja obecnego rządu wywołała kontrowersje wśród mieszkańców Trójmiasta, ekologów i innych ekspertów (projekt oceniano jako nieopłacalny i szkodliwy dla przyrody). Wśród wielu krytycznych głosów nie zabrakło uwag o nikłej szansie na handlowe wykorzystanie wodnego szlaku.
Okmarit popłynie przez przekop?
Jak podaje „Puls Biznesu” są pierwsi chętni do skorzystania z transportu przez przekop. Wstępną deklarację przedstawił Sławomir Dębowski, menedżer biura agencji transportowej Okmarit w Elblągu. Dębowski podkreślił, że sam przekop Mierzei nie wystarczy, ponieważ wyposażenie terminala elbląskiego portu jest niedostateczne (chodzi przede wszystkim o braki w wyposażeniu w sprzęt załadowczy i wyładowczy).
Dyrekcja elbląskiego portu zapowiada starania o fundusze z Unii Europejskiej, które mają przyczynić się do transformacji przystani. Dodatkowo w maju rozpocznie się współpraca polskiego portu z jego duńskim odpowiednikiem w mieście Vordingborg.
Uniezależnienie od rosyjskich wód
Zainteresowanie firm transportowych drogą wodną to dobry znak dla rządu, który od początku informował, że głównym celem inwestycji jest uniezależnienie Polski od korzystania z rosyjskich wód. Jednak warto przypomnieć koszt inwestycji, szacowany początkowo na 880 mln zł, a obecnie już około 2 mld zł. Eksperci ostrzegają, że nawet jeśli droga wodna zyska zastosowanie handlowe, to o zwrocie inwestycji będzie można mówić za kilka stuleci. Nieocenioną wartością ma być bezpieczeństwo państwa i ochrona granic Polski (decyzja o budowie Mierzei przypadła na czas po aneksji Krymu przez Rosję).
Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km. Rząd przypomina o walorach turystycznych nowej trasy i widzi szansę na rozwój w tym regionie tzw. turystyki jachtowej oraz samego Elbląga, jako miasta portowego.
Według informacji z ministerstwa infrastruktury przekop kanału Mierzei Wiślanej obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć oraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz nowy układ drogowy z mostami obrotowymi i budowę sztucznej wyspy na zalewie.