Nadciąga wiatr elektromobilnych zmian
z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 11/2019 (50)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
W branży motoryzacyjnej dominuje śmiały optymizm – „elektryki” podbijające także polskie drogi to już nie pytanie „czy?” ale „kiedy?”. Świadczy o tym choćby zainteresowanie gości Impact Mobility rEVolution polską premierą nowego, flagowego pojazdu ze stajni Volkswagena – ID.3. Uczestnicy wydarzenie odwiedzali też stoiska innych pojazdów, takich jak Tesla Model X, Mercedes-Benz EQC czy nowego autobus firmy Rafako Ebus.
– Polska jest dla nas bardzo istotnym rynkiem nie tylko pod kątem produkcji. Obserwujemy, że przestawienie się społeczeństw na tory elektrycznych aut wymaga nie tyle zmiany mentalności, co dostarczenia na rynek samochodu odpowiadającego potrzebom i oczekiwaniom budżetowym kierowców. Oto więc ID.3, e-samochód dla mas w cenie golfa TDI – mówił Wolf-Stefan Specht, prezes zarządu Volkswagen Group Polska, pokazując publice auto będące zwiastunem e-ofensywy koncernu.
Przyszłość bez spalin – i to na własnych warunkach – zaprezentował też Henrik Fisker, słynny projektant luksusowych samochodów, a od kilku lat lider Fisker Inc., szykujący własny, elektryczny SUV. – Potrzebujemy kilku lat, by finalnie wprowadzić do masowej produkcji technologię baterii ze stałym elektrolitem. Te są tańsze, 2-krotnie pojemniejsze i bezpieczne. To oznaczać będzie zupełnie nowy poziom w grze zwanej elektromobilnością– ogłosił ze sceny Henrik Fisker.
Podczas cyklu debat i oficjalnych spotkań eksperci branżowi debatowali nad przyszłością motoryzacji w kontekście zmian wywoływanych przez nowe, europejskie prawo oraz rosnące znaczenie ekologii w codziennym życiu. Dotyczy ona nie tylko samych obywateli czy producentów pojazdów, ale również władz miejskich. Zdaniem liderów obecnych na Impact mobility rEVolution’19 w Katowicach, metropolie nie mają wyjścia - albo będą pionierami elektromobilności albo zginą.
Widownia w Katowicach mogła również zobaczyć nowe horyzonty wyznaczane przez startupy, naukowców, analityków i przedsiębiorców. Pokazali oni potencjał nowych rozwiązań, rosnący wraz z ekosystemem napędów elektrycznych: łodzie, motocykle, a nawet samoloty pasażerskie pozbawione silników spalinowych.
Podczas Impact Mobility REVolution zorganizowano też okrągły stół dotyczący współpracy między Polską a Koreą Południową. Udział wzięli w nim m.in. Jadwiga Emilewicz oraz Mira Sun, ambasador Republiki Korei.
Ważnym punktem wydarzenia była konferencja Mikołaja Wilda, pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). – Nasza inwestycja przyciąga uwagę wielkich inwestorów: Wielka Brytania z własnej inicjatywy zaoferowała właśnie 100 mln funtów kredytu eksportowego na realizację CPK – ogłosił Mikołaj Wild, zdradzając, że po realizacji nowej sieci kolejowej, czas podróży z Krakowa czy Katowic do CPK wyniesie poniżej 90 min. Docelowo podróżnych wozić mają składy napędzane zieloną energią.
---
Auto autonomiczne
43 mld zł rocznie – tyle można zaoszczędzić w Polsce przez wprowadzenie pojazdów autonomicznych. To niższe koszty wypadków i błędów człowieka. Tak wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego zaprezentowanego podczas konferencji Impact. Jednocześnie eksperci PIE przyznawali, że do autonomicznego ruchu w Polsce droga wciąż daleka. Znacznie bliżej, tuż za rogiem, jest szansa na pobudzenie sprzedaży pojazdów elektrycznych.
Więcej możesz przeczytać w 11/2019 (50) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.