Wojny handlowe: francuskie markety Auchan i Intermarche jednoczą się przeciwko Lidlowi

Wojny handlowe: francuskie markety Auchan i Intermarche jednoczą się przeciwko Lidlowi
Fot. shutterstock.
Europejski rynek detaliczny jest wdzięczną areną walki dla największych brandów dyskontowych. Mamy tu prawdziwe imperia finansowe, handlowych wrogów, a czasem nawet sojusze między marketami. Jeden z nich zawiązały Auchan i Intermarche, które wspólnie złożyły ofertę na kwotę miliarda euro, by wykupić francuską sieć supermarketów Casino. Tym zakupem miał interesować się Lidl.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Auchan i Intermarche złożyły propozycję zakupu hipermarketów i supermarketów należących do Grupy Casino deklasując pozostałych graczy ofertą opiewającą na miliard euro. Sojusz stanowi odpowiedź na rosnące zainteresowanie aktywami Casino przez niemieckiego Lidla.

Zjednoczenie sił przez Auchan i Intermarche nie jest przypadkowe. Obie sieci dostrzegają potrzebę ochrony własnej pozycji na francuskim rynku w
obliczu ekspansji niemieckiego Lidla. Serge Papin, dyrektor Auchan Retail International, podkreśla, że oferta jest "uspokajająca ze społecznego punktu widzenia", co sugeruje dążenie do stabilizacji rynku i ochrony miejsc pracy - informuje dziennik Le Monde.

Auchan i Intermarche kontra Lidl. Nie dopuścić do ekspansji rywala

Z drugiej strony zachowanie Intermarche i Auchan można odbierać jako strach przed konkurencją, która oferuje nieco niższe ceny. A co za tym idzie sojusz francuskich marketów może nie być korzystny dla konsumentów - w końcu dla klientów marketów liczy się głównie niska cena produktu. W Polsce to właśnie Lidl na zmianę z Biedronką konkurują o pozycję najtańszych marketów. Przykładowo według danych za ostatni miesiąc najtańszy był Lidl.

Medical Inventi z dotacją UE na wdrożenie nowego innowacyjnego biomateriału za ponad 1,5 mln zł

Casino w centrum uwagi: Które sklepy na sprzedaż?

O jak znaczącej liczbie sklepów mowa? Grupa Casino, poszukująca środków na restrukturyzację, wystawiła na sprzedaż swoje hipermarkety i supermarkety. Obecnie w grę wchodzi zakup 52 hipermarketów i 353 supermarketów. Dotychczas Intermarché przejęło już 119 sklepów od Casino, z opcją wykupu kolejnych sześćdziesięciu, z czego sześćdziesiąt przeszło już rebranding - relacjonuje portal retaidetail.eu.

Lidl w grze: Agresywna ekspansja niemieckiego giganta

Lidl, znany z polityki dosyć agresywnej ekspansji, nie ukrywał planów przejęcia większości marketów Casino. Niemiecki dyskont, przygotowując hojną ofertę, wyraźnie sygnalizował swoje ambicje wzrostu na francuskim rynku. Jednakże Lidl nie wykazał zainteresowania hipermarketami - ich powierzchnia nie odpowiada sklepom prowadzonym przez firmę. I właśnie ten mały szczegół otworzył drogę dla sojuszu Auchan i Intermarche do przejęcia całości oferty Casino - wyjaśnia portal wiadomoscihandlowe.pl.

Twórcy cux.io: "Work-life balance u nas nie występuje" [WYWIAD]

Perspektywy dla rynku: Co dalej z francuskimi sklepami?

Propozycja Auchan i Intermarche, jeśli zostanie zaakceptowana, może znacząco wpłynąć na kształt francuskiego rynku detalicznego. Wchłonięcie sieci Casino przez te dwie spółki stworzyłoby silnego gracza zdolnego konkurować z Lidl. W kontekście globalnych trendów w handlu detalicznym, gdzie konkurencja międzynarodowa narasta, decyzja o przyszłości sklepów Casino będzie miała dalekosiężne skutki zarówno dla konsumentów, jak i dla pracowników tych sieci.

Analizując sytuację, nie można pominąć wpływu tej transakcji na lokalne gospodarki oraz na dostępność i różnorodność oferty dla francuskich konsumentów. Ostateczna decyzja, którą drogę obierze Grupa Casino, będzie kluczowa dla przyszłości francuskiego rynku detalicznego, który obecnie stoi na rozdrożu między konsolidacją a dalszą fragmentacją.

ZOBACZ RÓWNIEŻ