Smartlink Partners inwestuje 1 mln euro w startup Choice. Fundusz zapowiada dwie nowe inwestycje

Dzięki nowemu kapitałowi firma zintensyfikuje swój rozwój na rynku polskim oraz ekspansję na nowe rynki — Rumunię i Węgry. CLA będzie częścią większej rundy inwestycyjnej, a firma jest obecnie w aktywnej fazie pozyskiwania środków na największą rundę Series A.
- Choice udowodnił, że potrafi skutecznie działać w Polsce i posiada ogromny potencjał na arenie międzynarodowej. Oczekujemy, że firma kilkukrotnie zwiększy skalę swojej działalności w ciągu najbliższych 24 miesięcy, dlatego zdecydowaliśmy się zainwestować już teraz, zamiast czekać na kolejną rundę finansowania. Przykład Toast Inc., amerykańskiej firmy generującej ponad 1 miliard dolarów przychodu kwartalnego, doskonale ilustruje potencjał rynku – powiedział Paweł Szydłowski, Managing Partner w Smartlink Partners.
Co dzieje się w branży HoReCa
Na pytanie redakcji mycompanypolska.pl o sytuację na rynku HoReCa, Paweł Szydłowski odpowiada: – Sytuacja w branży HoReCa na rynku europejskim - który nas przede wszystkim interesował ze względu na obszar działalności Choice - rzeczywiście nie jest najlepsza co wynika przede wszystkim z inflacji kosztów życia natomiast branża restauracyjna od zawsze charakteryzowała się̨ dużą̨ rotacją podmiotów. Paradoksalnie jest to szansa dla naszej nowej inwestycji, ponieważ̇ w ramach relatywnie niewielkiego miesięcznego abonamentu osoby zarządzające otrzymuję zestaw narzędzi które pozwalają̨ zwiększać́ sprzedaż̇ i rentowność́ lokalu (np. narzędzia marketingowe, rezerwacje stolików, własne bramka do płatności, integracja z firmami obsługującymi dostawy jedzenia, etc.).
Choice w czołówce najszybciej rozwijających się startupów
W 2024 roku Choice został oceniony jako jeden z najszybciej rozwijających się startupów w Europie Środkowej, według Sifted. Dzięki nowemu kapitałowi firma skoncentruje się na rozwoju swojej działalności w Polsce oraz krajach sąsiednich, z celem stania się absolutnym liderem w Europie Środkowej i Wschodniej.
Obecnie działając na siedmiu rynkach w Europie Środkowej i Wschodniej (CEE), w tym w Polsce, Choice pomaga restauracjom cyfryzować obsługę klienta — zarówno online, jak i stacjonarnie. Platforma umożliwia restauracjom tworzenie własnych stron internetowych, przyjmowanie zamówień online bez prowizji, zarządzanie rezerwacjami oraz oferowanie płatności za pomocą kodów QR. Choice QR integruje się z systemami POS oraz platformami do dostaw jedzenia, takimi jak Wolt, Uber Eats, Glovo, Foodora i Bolt.
1 mln zamówień miesięcznie
Obecnie ponad 5 500 aktywnych restauracji korzysta z Choice, generując ponad 1 mln zamówień miesięcznie, przy łącznej wartości transakcji wynoszącej 20 mln dol. miesięcznie. W ciągu 3–5 lat Choice planuje mieć 50 000 restauracji generujących 100 mln dol. ARR.
Wizją firmy jest stać się kompleksowym rozwiązaniem dla restauracji, obejmującym analizę i zarządzanie zachowaniami klientów. Choice nie planuje opracowywać własnego oprogramowania do systemów POS czy kas fiskalnych; zamiast tego nawiązuje współpracę z lokalnymi systemami POS i je integruje. Takie podejście pozwala restauracjom korzystać z nowoczesnych narzędzi, bazujących na ich obecnych systemach, bez konieczności zmiany lub wdrażania skomplikowanych rozwiązań, co przyczynia się do cyfryzacji zachowań klientów, zwiększenia przychodów, poprawy retencji klientów oraz optymalizacji kosztów operacyjnych.

110 osób na pokładzie Choice
Choice posiada trzy główne biura w Pradze, Warszawie i Kijowie oraz rozwijający się zespół liczący ponad 110 osób. W Polsce firma rozpoczęła działalność trzy lata temu i obecnie ma ponad 2 000 zarejestrowanych restauracji. Wśród jej klientów znajdują się znane sieci, takie jak Thai Wok, Sushi World, Pizza Factory, Bombay Masala oraz nowo dołączony food court Hala Koszyki. Choice nawiązał współpracę z lokalnymi systemami POS, takimi jak IDPOS, Dotykacka, Papu i Serve, a także z dostawcami usług kurierskich, takimi jak Wolt Drive i Glovo On Demand, oraz z ponad 50 innymi integracjami dostępnymi na platformie.
Poprzednia inwestycja: 10 mln zł
Rok temu Choice QR z powodzeniem zakończył rundę finansowania, pozyskując około 10 mln zł (2,5 mln dol.). Rundzie przewodził J&T Ventures, fundusz venture capital należący do znanej czesko-słowackiej grupy J&T Group. W rundzie uczestniczyły także czeskie fundusze VC Reflex Capital oraz Presto Ventures. Od swojego powstania Choice QR pozyskał łącznie 16,5 mln zł (4,5 mln dol.) w finansowaniu od inwestorów.
- Po raz pierwszy spotkaliśmy Alexa Ilyasha na konferencji How To Web w Bukareszcie w październiku 2024 roku, a od tego czasu ściśle obserwujemy rozwój Choice QR. Mimo że firma już działa na znaczącą skalę, w zaledwie kilka miesięcy osiągnęła dwucyfrowy wzrost procentowy, poprawiając kluczowe wskaźniki i znacząco redukując swój burn rate - dodał Szydłowski (Smartlink Partners).
Smartlink chce jeszcze 1-2 inwestycji w tym roku
Fundusz Smartlink do tej pory sfinalizował 10 inwestycji i jest w zaawansowanym procesie inwestycyjnym z kolejnymi projektami, w kilku krajach CEE. Smartlink inwestuje w spółki z obszarów SaaS (HRtech, AI), Medtech oraz Deeptech (Spacetech), które nie tylko mają już swoje produkty, ale ich produkty są sprawdzone na rynkach, na których działają i posiadają rosnącą trakcję przychodów, czyli w rundach od seed do rundy A. Oprócz dostarczenia finansowania fundusz bardzo chętnie umożliwia spółkom, w które inwestuje, kontakt z właścicielami firm ze swojego networku (chociażby przedsiębiorcami skupionymi w CC), a Partnerzy funduszu chętnie angażują się we współpracę ze spółkami z portfela również w procesie zbierania kolejnych rund inwestycyjnych.
– W tym roku zamknęliśmy już̇ 3 inwestycje, a w ciągu ostatnich 20 miesięcy było to 11 transakcji. Mamy na oku kilka bardzo dobrych projektów działających międzynarodowo, które zlokalizowane są̨ właśnie w USA, UK i EU, ale też i w Polsce. W tym półroczu planujemy jeszcze zainwestować́ w 1-2 firmy (w zależności od kwoty inwestycji) i na tym zakończymy okres inwestycyjny obecnego funduszu – dodaje Paweł Szydłowski dla mycompanypolska.pl.
JR Holding zainwestuje w USA i na Półwyspie Arabskim, a Smartlink wesprze 3 kolejne startupy
JR Holding rozejrzy się w tym roku za inwestycjami poza granicami naszego kraju. Chce wesprzeć przynajmniej 3 startupy, najchętniej z obszaru AI i spacetech, ponieważ spółki portfelowe JRH z tych branż odnotowały w zeszłym roku znaczące postępy.