Smart home rośnie w siłę. Nowe produkty trafiają na rynek

fot. materiały prasowe
fot. materiały prasowe
Rynek smart home na świecie rośnie w szybkim tempie. Do 2025 roku będzie wart już niemal 200 mld dolarów - w 2019 roku było to "zaledwie" 80 mld dolarów. Producenci szukają nowych rozwiązań, stawiając na coraz bardziej wymyślne technologie.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Według danych IDC, tylko w III kwartale 2019 roku producenci wyprodukowali 23,8 mln inteligentnych urządzeń. Obecnie do najpopularniejszych inteligentnych produktów dla domu wśród polskich mieszkańców zaliczyć należy głośniki czy telewizory. W perspektywie dekady sytuacja w Polsce może się znacznie zmienić. Wśród rzeczy wyposażonych w czujniki IoT, które zyskają znaczną popularność w najbliższych latach należy wymienić przede wszystkim inteligentne zamki, oświetlenie i termostaty.

Według danych IDC, kategorią smart home, która ma obecnie największy udział w europejskim rynku (58,2 proc) jest rozrywka wideo. W III kwartale 2019 roku konsumenci nabyli 13,8 mln urządzeń tego rodzaju. Pod koniec ub. roku grupą produktów, która rosła najdynamiczniej w Europie Środkowo-Wschodniej były inteligentne głośniki. Rynek ten urósł w tym czasie o 51 proc. Jak informują dane Omdia , ich sprzedaż w latach 2020-2025 wzrośnie z 87 do 388 mln urządzeń, a wartość z 8,1 do 46,8 miliarda dolarów. 

Często pierwszym krokiem do zapoznania się technologią smart home jest dla konsumentów zakup inteligentnego oświetlenia, w tym przede wszystkim różnego rodzaju żarówek. W 2023 roku prawie co trzecie urządzenie smart home (29,5 proc.) może mieć związek z oświetleniem, monitorowaniem bezpieczeństwa domu oraz termostatów – przełoży się to na sprzedaż 55 milionów sztuk. W 2019 r. konsumenci na całym świecie kupili ponad 7 mln sztuk inteligentnych zamków. Szacuje się, że do 2023 r. światowy sektor smart locks ma osiągnąć wartość ok. 2 mld dolarów . Natomiast do 2027 r. jego globalna wartość wzrośnie o 18,5 proc. Do 2025 roku urządzenia zabezpieczające wciąż będą największym segmentem pod względem wielkości rynku z ponad miliardem sprzedanych urządzeń, jednak inteligentne urządzenia komunikacyjne dla domu (smart utilities) również będą cieszyły się dużą popularnością. 

Według przewidywań firmy Dassault Systèmes, w oparciu o oczekiwania konsumentów, inteligentne urządzenia staną się powszechne w ich domach do 2030 r.

Do 2023 roku standardem w domach Europejczyków, w tym Polaków mogą być całe zintegrowane systemy, spięte w jeden hub. Mogą je tworzyć inteligentne lodówki, pralki, mikrofalówki, oświetlenie, klimatyzacja czy grzejniki. Do wejścia do mieszkania będzie nam służył jedynie smartfon, aplikacja i inteligentny zamek. Zresztą to już się dzieje, czego przykładem może być np. smart lock tedee. Umożliwia on sterowanie zamkiem w drzwiach wejściowych na odległość, przyznawanie uprawnień użytkownikom oraz możliwość otwierania i zamykania drzwi bez potrzeby użycia kluczy. 

W przyszłości lodówka zbierająca dane automatycznie podpowie nam, którym produktom kończy się przydatność i które z nich warto zamówić. Pralka przypomni o zrobieniu prania, analizując średnią intensywność wcześniejszych aktywności tego rodzaju, a automatyczne systemy zbierające i analizujące dane przy pomocy czujników w oświetleniu, klimatyzacji i grzejniku ustawią optymalną temperaturę w naszym mieszkaniu, zanim do niego wejdziemy, wracając np. z pracy. 

Inne, nowe rozwiązanie na polskim rynku, to inteligentny wideodzwonek. Na takie rozwiązanie postawiła francuska firma Netatmo. Wideodzwonek pozwala domownikom zobaczyć, kto stoi przed drzwiami i z dowolnego miejsca nawiązać kontakt z gośćmi. Użytkownik otrzymuje powiadomienia na smartfon, gdy ktoś zadzwoni do drzwi lub urządzenie wykryje osobę w pobliżu. Zadzwonienie do drzwi uruchamia połączenie wideo ze smartfonem gospodarza, a ten może zdecydować, czy chce rozpocząć rozmowę w danym momencie. Do przeprowadzenia wideorozmowy nie ma konieczności przebywania w domu, gdyż wystarczy połączenie z internetem. W ten sposób podczas pracy w biurze użytkownik może poinformować listonosza, gdzie ma zostawić paczkę lub przywitać gości, podczas gdy przygotowuje jeszcze obiad w kuchni.   

ZOBACZ RÓWNIEŻ