Poszukiwacze złota. Najlepsze polskie startupy big data

2,5 tryliona bajtów – tyle danych, według informacji opublikowanych na stronie findstack.pl, tworzymy dziennie. Statista prognozuje, że rynek big data do 2027 r. przekroczy wartość 100 mld dol. W przypadku danych mówimy więc o złocie wyjątkowo cennym.
Pod pojęciem big data rozumiemy większe, bardziej złożone zbiory danych pochodzące przede wszystkim z nowych źródeł. SAP opisuje big datę jako ocean informacji, w którym jesteśmy zanurzeni. Choć nawet najmniejsze organizacje dysponują sporą ilością danych, nie wszyscy potrafią je odpowiednio interpretować. Dane, jak mawia się w żargonie, bywają brudne, do kreślenia planów rozwojowych wykorzystuje się nie te, które powinno.
Coraz więcej polskich startupów rozwija innowacyjne rozwiązania z zakresu big data – naturalne pierwsze skojarzenia dotyczą spółek z branży medtech czy firmy oferujące narzędzia automatyzujące i optymalizujące działanie przedsiębiorstw. To zestawienie udowadnia jednak, jak szerokim pojęciem jest big data. Znajdziecie w nim m.in. także spółkę kosmiczną, a nawet raczkujący startup, który próbuje łączyć marki ze studentami.
Reality Games
Polski startup technologiczny, który w marcu br. zamknął rundę seed na kwotę blisko 5 mln dol. – środki zostaną przeznaczone na dalszy rozwój Monopoly World, innowacyjnej platformy łączącej wirtualną rozgrywkę z rzeczywistym rynkiem nieruchomości i ofertami firm na całym świecie. Jak tłumaczą pomysłodawcy projektu, dzięki wykorzystaniu big data, AI i technologii geolokalizacyjnej, Monopoly World zmienia sposób interakcji graczy z realnym światem, tworząc unikalne połączenie gry strategicznej oraz platformy marketingowej dla globalnych marek. Nowe finansowanie pozwoli Reality Games przejść fazę testów przed globalną ekspansją, przybliżając markę Monopoly do 4 mld użytkowników mobilnych na całym świecie.
CEO Reality Games przekonuje, że najważniejszym wyróżnikiem platformy jest integracja z rynkiem retail – marki mogą aktywnie angażować graczy, oferując im promocje, nagrody i realne benefity. Gracze, rozwijając swoje imperia nieruchomościowe, mogą wymieniać progres w grze na interakcje z markami, co tworzy zupełnie nowy ekosystem połączenia gamingu z handlem i usługami. Jednym z kluczowych elementów gry jest mechanika walk-to-earn zachęcająca graczy do eksploracji miast. Odwiedzając rzeczywiste lokalizacje, użytkownicy zdobywają walutę w grze, którą mogą wymieniać na specjalne oferty i programy lojalnościowe marek.
– Dzięki globalnej rozpoznawalności marki Monopoly oraz naszej technologii tworzymy przełomowe doświadczenie łączące gaming, nieruchomości i retail w jednym ekosystemie – komentuje Zbigniew Woznowski, CEO Reality Games.
Waterly
Ten startup znacie z naszych łamów doskonale – w końcu zgarnął tytuł Rookie of the Year 2024 – ale chłopaki dopiero co odnieśli kolejny wielki sukces, więc chętnie wspominamy o nim ponownie!
Przypomnijmy: Waterly wprowadziło technologię, która zmienia sposób, w jaki kontrolujemy jakość wody. Dzięki zastosowaniu inteligentnych boi wspieranych sztuczną inteligencją, system monitoruje stan wód z niespotykaną dotąd dokładnością. Dane zbierane w czasie rzeczywistym pozwalają szybko reagować na zanieczyszczenia czy zakwity...
Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów
Masz już prenumeratę? Zaloguj się
Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl
Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?
- Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
- Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
- Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
- Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Więcej możesz przeczytać w 5/2025 (116) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.