Niektóre z największych gier wideo tego roku zostały stworzone w domu

Spider-Man 2 powstał w firmie pozwalającej na prac
Spider-Man 2 powstał w firmie pozwalającej na pracę zdalną / Fot. Columbia Pictures, Reuters
Debata nad tym, czy świetne gry wideo mogą być tworzone na pracy zdalnej, właściwie nie powinna być debatą. Mogą. Kropka.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Nowy hit w świecie gier wideo, Spider-Man 2, został umiejscowiony w tętniącej życiem rekreacji Nowego Jorku, z cyfrowymi wersjami zapracowanych pracowników dojeżdżających do swoich biur. Jednak wielu z ludzi, którzy stworzyli tę grę, mogło przeżyć inne doświadczenie - pracując z domu na pełen etat.

Podczas gdy branże na całym świecie żądają, aby ich pracownicy wrócili do życia porannych pączków i rozmów przy dystrybutorze wody, niektóre firmy z branży gier wideo idą w inne ślady. 

Sprawdź: Banknot 500 zł

Dużym twórcom gier, takim jak Activision Blizzard Inc. i Roblox Corp., nakazano co prawda, aby większość personelu przychodziła do biura przynajmniej trzy dni w tygodniu. W wiadomości do personelu wcześniej tego miesiąca, CEO Roblox, David Baszucki, napisał, że "bycie razem wzmacnia naszą kulturę" i że wierzy, iż więcej innowacji wyniknie z pracy w biurze. Przeciwnicy pracy zdalnej w branży gier wideo wyrażali opinie, że wirtualne przestrzenie pracy nie sprzyjają kreatywności tak dobrze, jak współpraca twarzą w twarz.

Ale inne firmy odniosły sukces, wybierając przeciwne podejście. Niektóre z najlepszych i największych gier 2023 roku zostały w znacznej mierze opracowane przez ludzi w piżamach (a przynajmniej: osoby, które mogły pracować w piżamach). Spider-Man 2, który otrzymał entuzjastyczne recenzje i pobił rekordy sprzedaży studiów PlayStation Sony, został stworzony przez zespół, który bez problemu mógł pracować z domu.

Spider-Man 2 a praca zdalna

Insomniac Games, firma należąca do Sony, która stoi za Spider-Manem 2, ogłosiła podczas pandemii, że jej pracownicy mogą pracować zdalnie na stałe. Niektórzy przeprowadzili się z Burbank w Kalifornii, gdzie znajduje się główne biuro firmy; inni zostali w okolicach Los Angeles i teraz przychodzą do biura tak często, jak yulko chcą. 

Rzecznik Sony powiedział, że każde ze studiów firmy może samodzielnie decydować, jak podejść do pracy zdalnej.

Największy wydawca gier, Electronic Arts Inc., ma podobną politykę dla swoich zespołów, dlatego kolejny hit tego roku, Star Wars Jedi: Survivor, również był rozwijany tam, gdzie pracownicy chcieli. Pomimo pewnych błędów i problemów z wydajnością, Jedi: Survivor otrzymał entuzjastyczne recenzje i był na czele list bestsellerów w kwietniu.

Zobacz: Ankiety online

Problemowa gra Cyberpunk 2077 znalazła odkupienie w tym roku dzięki fantastycznej aktualizacji 2.0 i niesamowitemu rozszerzeniu, Phantom Liberty, które sprzedało się w 3 milionach egzemplarzy i zdobyło 89 punktów na agregującej stronie z recenzjami Opencritic. CD Projekt Red, polska firma stojąca za grą, mówi, że pracownicy mogą wybierać między byciem "pierwszym w biurze" a "pierwszym zdalnym". Pracownicy, którzy wybierają biuro, mają przyjść przynajmniej 10 dni w miesiącu (i dostają własne biurka), podczas gdy pracownicy pracujący zdalnie mogą przychodzić, jak chcą, korzystając z dostępnych stacji roboczych.

"Mimo że generalnie uważamy współpracę na miejscu za najbardziej efektywną, jeśli twój rodzaj pracy na to pozwala, a twój bezpośredni przełożony się zgadza, możesz zdecydować się na pracę zdalną" - powiedział rzecznik CD Projekt Red.

Japoński gigant branży gier video, Square Enix, odpowiedzialny za serię hitów w tym roku, w tym Final Fantasy XVI i Octopath Traveler II, ogłosił w 2020 roku, że przejdzie na stały model pracy zdalnej. A Bungie, doświadczony deweloper stojący za nieustającym hitem Destiny 2, przeszedł na "digital-first" i zatrudnia zdalnie w większości stanów.

Praca zdalna bez problemu może być efektywna

Stała praca zdalna może nie być dla wszystkich, ale zwolennicy mówią, że jest błogosławieństwem dla ich zdrowia psychicznego, możliwości opieki nad dziećmi, a nawet dla ich produktywności dzięki brakowi dojazdu. 

Może być to także szczególnie korzystne w niestabilnej branży gier wideo, która w tym roku widziała tysiące zwolnień. 

Korzyści płynące z pracy zdalnej są trudne do zaprzeczenia. Niektórzy dyrektorzy wyrażali opinie, że praca zdalna prowadzi do gorszych wyników i mniej produktywnych zespołów. Ale tegoroczna lista hitów stworzonych zdalnie mówi sama za siebie.

ZOBACZ RÓWNIEŻ