Kompetencje nie mają płci

Agnieszka Kłos-Siddiqui.
Agnieszka Kłos-Siddiqui. / Fot. mat. pras.
Chociaż sam styl zarządzania poszczególnych osób siłą rzeczy będzie się różnił, to zarówno kobieta, jak i mężczyzna może być świetnym lub kiepskim liderem – mówi Agnieszka Kłos-Siddiqui, prezeska zarządu Provident Polska.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 3/2024 (102)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Jest pani pierwszą Polką i pierwszą kobietą na stanowisku szefowej Provident Polska. Została też pani pełnomocniczką zarządu pracodawców RP ds. równego traktowania kobiet i mężczyzn. Jak to jest być pionierką w biznesie?

To spora odpowiedzialność, przynajmniej tak rozumiem tę rolę. Zgodnie z purpose Providenta staramy się tworzyć lepszy świat poprzez włączanie grup wykluczonych, np. w ramach naszego programu praktyk. Mam nadzieję, że osoby rozpoczynające karierę w naszej firmie, w której dużą rolę pełnią kwestie D&I (Diversity and Inclusion, czyli różnorodność i włączanie – red.), w przyszłości również będą dążyć do tworzenia różnorodnych zespołów.

W jaki sposób buduje pani swój leadership? Czy istnieje coś takiego jak „kobiece przywództwo”?

Nasze doświadczenia wpływają na to, jacy jesteśmy w pracy. Chociażby fakt, że jestem matką, pozwala mi lepiej rozumieć wyzwania, przed którymi stoją osoby pełniące role rodzicielskie. Wierzę jednak, że kompetencje nie mają płci i choć oczywiście sam styl zarządzania będzie się różnił pomiędzy poszczególnymi osobami, to zarówno kobieta, jak i mężczyzna może być świetnym lub kiepskim liderem.

A jakie są największe wyzwania dla pani jako szefowej Providenta?

Provident to duża organizacja, zatrudniająca wiele osób i wyznaczająca standardy na rynku pożyczkowym. Można powiedzieć, że jako firma kształtujemy nie tylko naszą strategię, ale także to, jak będzie wyglądała cała branża. Nie wystarczy, że będziemy na bieżąco, musimy wyprzedzać trendy. To fascynujący aspekt tej pracy, ale na pewno wiąże się z wyzwaniami i podejmowaniem śmiałych decyzji.

Na stronie internetowej Providenta jest zakładka Odpowiedzialne Pożyczanie, publikujecie też np. radę, by pożyczać tylko wśród legalnych podmiotów objętych nadzorem KNF. Na ile dla pani i pani firmy ważna jest edukacja klientów i działania na rzecz odpowiedzialności biznesu?

To podstawa naszej działalności, dlatego inicjujemy wiele projektów mających na celu edukację konsumentów. Przykładem jest bajka finansowa, stworzona we współpracy z Fundacją Zaczytani.org. Edukacja to w końcu pierwszy krok w stronę przeciwdziałania wykluczeniu finansowemu. Od początku tego roku cała nasza branża znalazła się pod nadzorem KNF – mamy nadzieję, że będzie to prowadzić do dalszej profesjonalizacji rynku.

A jakie największe wyzwania stoją w tej chwili przed Providentem i panią jako liderką?

Najważniejszym wyzwaniem w naszej branży jest trzymanie ręki na pulsie potrzeb naszych klientów, a te ciągle się zmieniają. Dlatego nasze zespoły wciąż pracują nad produktami, które pomogą w wygodnym zarządzaniu finansami. Dla mnie oraz innych liderów w organizacji wiąże się to z odważnymi decyzjami, które musimy podejmować – w końcu często wchodzimy na rynek z zupełnie nowymi, innowacyjnymi produktami.

----------

Agnieszka Kłos-Siddiqui

prezeska zarządu Provident Polska SA. Pracę w Providencie rozpoczęła w 2007 r. Od 2016 r. była członkiem zarządu i zajmowała stanowisko dyrektorki sprzedaży i obsługi klienta. Wcześniej pracowała na stanowisku dyrektorki ds. rozwoju biznesu, a także była dyrektorką Departamentu Finansów. Zanim dołączyła do Provident Polska SA, swoje doświadczenie zawodowe zdobywała w firmie Ernst & Young Audit Sp. z o.o., z którą była związana przez ponad osiem lat, i w angielskiej firmie Greig Middleton zajmującej się doradztwem i usługami maklerskimi. Jest absolwentką Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, ma kompetencje biegłego rewidenta i FCCA. Prezeską Provident Polska SA jest od stycznia 2018 r. Objęła to stanowisko jako pierwsza kobieta i pierwsza Polka.

My Company Polska wydanie 3/2024 (102)

Więcej możesz przeczytać w 3/2024 (102) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ