Kody kreskowe idą na emeryturę! Zobacz, jak na tym skorzystasz

QR kod
QR kody to przyszłość / Fot. materiały prasowe
Przez lata tradycyjne kody kreskowe nie były dla konsumentów zbyt interesujące – ot, kilka czarnych pasków, które skanujemy w sklepie. Już wkrótce to się zmieni! Miejsce standardowych kresek na etykietach zajmą kody QR od GS1. Co to oznacza dla nas, konsumentów?
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 3/2025 (114)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Kody kreskowe są już z nami ponad 50 lat! Stoi za nimi globalna organizacja GS1 działająca w 150 krajach. Kody kreskowe zapewniają szybką identyfikację produktu i jego sprzedaż. Jednak technologie się rozwijają, a wraz z nimi rosną potrzeby producentów, sieci handlowych i konsumentów. Dlatego czas na zmiany! Nadchodzą kody nowej generacji, gotowe sprostać wymaganiom nowoczesnego handlu.

Kody nowej generacji, czyli jakie?

Na pewno korzystasz z kodów QR, aby sprawdzić menu czy kupić bilet. Spotykasz je również na produktach. Ale czy wiesz, że już w najbliższych latach kody te zastąpią kody kreskowe na opakowaniach? Są bardziej wszechstronne, ponieważ mogą być skanowane telefonem. Jednak nie będą to zwykłe kody QR, ale QR od GS1.

Podobnie jak kod kreskowy, kod QR od GS1 zawiera unikatowy numer produktu (GTIN) niezbędny do rejestracji sprzedaży przy kasie. Jednak oferuje więcej możliwości. Możesz zeskanować kod telefonem i przejść na stronę z pełnymi informacjami o produkcie – również tymi, które nie zmieściłyby się na opakowaniu:

⬥ instrukcje użytkowania

⬥ zasady utylizacji i recyklingu

⬥ informacje o pochodzeniu składników

⬥ informacje o producencie

⬥ konkursy i promocje

⬥ przepisy kulinarne

⬥ porady dotyczące pielęgnacji

⬥ recenzje i opinii

⬥ wersje językowe

⬥ certyfikaty i nagrody

Co ważne, kody QR od GS1 nie zwalniają producentów z obowiązku umieszczania na etykietach informacji wymaganych przez prawo (np. skład, alergeny).

Na przykładzie marki Sunewmed+ i jej płatków liftingujących pod oczy zobacz, jakie informacje mogą kryć się w kodzie QR od GS1:

Wygoda korzystania

Koniec z mozolnym wyszukiwaniem informacji na opakowaniach. Kody QR od GS1 to zmiana w dostępie do informacji o produkcie. Wystarczy jedno skanowanie i otrzymujesz wszystkie niezbędne informacje w czytelnej i uporządkowanej formie.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Kody QR od GS1 to gwarancja bezpieczeństwa i pełnej kontroli nad informacjami o produkcie. Sprawdzisz, czy produkt jest świeży, oryginalny, przyjazny dla środowiska, czy zawiera alergeny, substancje szkodliwe. Nowe kody zabezpieczają konsumentów przed zakupem przeterminowanych lub wycofanych produktów – kasa automatycznie zablokuje ich sprzedaż.

Mniej marnowania żywności

Dzięki kodom QR od GS1 sprzedawcy mogą automatycznie zweryfikować datę ważności i ustawić przecenę dla produktów ze zbliżającym się terminem przydatności do spożycia. Otrzymasz swój ulubiony produkt w niższej cenie, a wszystko w duchu zero waste!

Zakupy bez barier

Kody QR od GS1 ułatwiają dostęp do informacji o produkcie osobom z niepełnosprawnością słuchu i wzroku. W kodzie można osadzić awatar AI języka migowego od polskiej firmy Migam. Można również przekształcić kod w Accessible QR od firmy Zappar czy NaviLens, co pozwala na zeskanowanie go z większej odległości i na przykład odsłuchanie informacji za pomocą aplikacji Be My Eyes.

Bliższe relacje z marką

Dzięki kodom QR od GS1 masz dostęp do nowych doświadczeń związanych z marką. Możesz brać udział w konkursach, korzystać z tutoriali, czy odkrywać inspirujące przepisy. Producenci zyskują nieograniczone pole do zaprezentowania swoich produktów, a ty możesz poznać bliżej swoje ulubione marki.

Kody QR od GS1 to (niedaleka) przyszłość, która szybko staje się rzeczywistością. Ich wdrażanie obserwujemy już teraz wśród globalnych marek, takich jak Nestlé, PepsiCo czy L’Oréal. Zainteresowanie nowymi kodami rośnie także wśród polskich producentów. Dla branży retail to przede wszystkim lepsza kontrola nad łańcuchem dostaw, efektywniejsze zarządzanie zapasami i wzmocnienie relacji z klientami. Dla nas, konsumentów, oznacza to bardziej świadome i wygodne zakupy. Czy nie brzmi to jak prawdziwa innowacja?

My Company Polska wydanie 3/2025 (114)

Więcej możesz przeczytać w 3/2025 (114) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ