Kawa na pokolenia

Kawa
Kawa / Fot. Shutterstock
Zmienia się kultura picia kawy. Dla pokolenia Z jest to bardziej doświadczenie i narzędzie do budowania relacji.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 8/2025 (119)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Kawiarnia to dziś znacznie więcej niż miejsce, w którym serwuje się kawę. Dla przedstawicieli pokolenia Z to przestrzeń doświadczeń – związanych z estetyką, atmosferą, relacjami społecznymi i rytuałami, które świetnie wpisują się w styl ich życia. Co ciekawe, coraz częściej te doświadczenia dzieją się… w podróży.

Badania Agaty Niemczyk oraz Magdaleny Wawoczny z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, które zostały opublikowane w czasopiśmie „Coffee & Tea Marketing Journal” wydawanym przez Instytut Badań Rynku Kawy i Herbaty pokazują, że młodzi turyści odwiedzają kawiarnie nie tylko po to, by wypić dobrą kawę, ale także, by odpocząć, poznać lokalne smaki i udokumentować to w mediach społecznościowych. Wybierając miejsce, kierują się klimatem, wystrojem i lokalizacją, bo liczy się nie tylko smak, ale całe otoczenie.

Choć turystyka kawowa wciąż jest zjawiskiem niszowym, to właśnie młodzi konsumenci wykazują największy potencjał do jej rozwoju. Interesują ich nie tylko klasyczne kawiarnie, ale też wizyty na plantacjach, warsztaty z baristami czy lokalne targi, na których kawa staje się bohaterką. Badania pokazują, że kawa w podróży pełni funkcję symboliczną: to narzędzie budowania relacji, źródło przyjemności i sposób na zanurzenie się w lokalnej kulturze.

Kultura picia zmienia się dynamicznie. Pokolenie Z nie traktuje kawy wyłącznie jako źródła energii. To dla nich część tożsamości i codziennego rytuału, także wtedy, gdy są w drodze. Kawiarnie stają się punktami styku lokalności i globalnych trendów. A kawa? Pozostaje bohaterką wielu historii – tych smakowych, estetycznych raz społecznych.

Naukowe miejsce dyskusji o kawie i herbacie

Instytut Badań Rynku Kawy i Herbaty mieści się w Ustroniu, natomiast jego działalność ma charakter międzynarodowy, czego wyrazem jest również londyńska siedziba naukowego czasopisma „Coffee & Tea Marketing Journal”.

Jak twierdzi dr Sylwia Mokrysz, prokurent Mokate i założycielka instytutu – to nowoczesna platforma, która łączy środowiska naukowe, branżowe oraz edukacyjne. Jego celem jest nie tylko analiza trendów i zachowań konsumenckich, ale również tworzenie wiedzy, która wspiera rozwój branży.

Instytut prowadzi badania, organizuje szkolenia i wydaje czasopismo naukowe, które staje się miejscem dyskusji o przyszłości rynku kawy i herbaty.

Wśród założycieli instytutu znajdują się również uznani eksperci: dr hab. Grzegorz Maciejewski, profesor Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, członek Rady Naukowej Polskiego Naukowego Towarzystwa Marketingu) oraz dr hab. Łukasz Wróblewski, profesor Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

My Company Polska wydanie 8/2025 (119)

Więcej możesz przeczytać w 8/2025 (119) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ