BLIK – system płatności, który zrewolucjonizował polską bankowość mobilną

Płatności mobilne BLIK
Płatności mobilne BLIK, fot. materiały prasowe
Płatności mobilne już dawno przestały być dla polskich konsumentów tylko ciekawostką. Według danych ZBP już ponad 18 mln Polaków na co dzień korzysta z bankowych aplikacji mobilnych, z czego 67 proc. to klienci mobile only, czyli osoby, które logują się do bankowości elektronicznej wyłącznie na smartfonach. Szczególną popularnością wśród kupujących cieszy się dziś BLIK, czyli metoda płatności, która łączy w sobie wygodę, szybkość i bezpieczeństwo.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 12/2022 (87)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Przepis BLIK-a na sukces wydaje się prosty – jego użytkownicy mają do dyspozycji rozwiązanie wszechstronne, które pozwala im płacić w dowolnym miejscu i o dogodnej porze. Klienci mogą skorzystać z niego podczas zakupów stacjonarnych i online, wypłacać gotówkę z bankomatu oraz rozliczać się z innymi przelewem na telefon BLIK.

W 2021 r. dotychczasowa gama oferowanych rozwiązań została uzupełniona o płatności zbliżeniowe. Od początku udostępnienia tej usługi przez sześć największych polskich banków aktywowało ją już ponad 1,5 mln użytkowników, a z każdym kolejnym miesiącem ta liczba tylko rośnie. Co więcej, od września br. wybrana grupa klientów może również w ramach testów skorzystać z płatności odroczonych – BLIK Płacę później. To perspektywiczny sposób rozliczeń, który w ciągu ostatnich kilku lat przeszedł drogę od niszowej formy płatności do jednego z najgorętszych trendów na rynku.

Marka uwielbiana przez miliony Polaków

Biorąc pod uwagę jego kompleksowość, nie zaskakuje fakt, że BLIK to obecnie najbardziej rozpoznawalna marka płatności bezgotówkowych w Polsce i najchętniej wybierany sposób przy realizacji tego rodzaju transakcji. Według badania KANTAR w II kwartale 2022 r. znajomość spontaniczna BLIK-a wyniosła 75 proc., a znajomość wspomagana aż 95 proc.

Jest on powszechnie znany wśród użytkowników bankowych aplikacji mobilnych. Co drugi uczestnik badania wskazał, że BLIK jest pierwszym wyborem przy transakcjach bezgotówkowych. Z kolei ośmiu na dziesięciu potwierdziło, że skorzystało z tej metody chociaż raz. Warto podkreślić, że pod względem znajomości i wykorzystania jest on bezkonkurencyjny w e-commerce – blisko 70 proc. ankietowanych potwierdza, że płaci nim podczas zakupów online.

Dominacja w e-commerce

To, że jest on najchętniej wybieraną metodą płatności w internecie, potwierdzają również cykliczne dane Narodowego Banku Polskiego. Od IV kwartału 2018 r. Polacy kupujący w internecie płacą BLIK-iem zdecydowanie częściej niż kartami. Zgodnie z najaktualniejszymi danymi NBP na koniec czerwca 2022 r. liczba operacji zrealizowanych za jego pomocą była wyższa niż liczba transakcji kartami aż o 211 proc. Warto podkreślić, że w momencie, gdy BLIK zaczął dystansować się od „plastików”, różnica ta wynosiła zaledwie 5 proc. Teraz przewaga BLIK-a wydaje się nie do zachwiania. Dzięki wygodzie, szybkości i bezpieczeństwu transakcji jest on gwarantem pozytywnych doświadczeń zakupowych. Dlatego można spodziewać się, że w najbliższych kwartałach będziemy obserwować kolejne wzrosty w tym segmencie.

W trosce o doświadczenie klienta

BLIK, dzięki unikalnemu user experience oraz ogromnej popularności wśród użytkowników, może realnie wspierać sprzedaż w e-commerce. Najnowsze dane Ceneo pokazują, że wśród najczęstszych powodów porzucania przez klientów koszyka zakupowego jest brak ulubionej formy płatności. Dlatego każdy sklep powinien zadbać o jak najlepsze doświadczenia klienta nie tylko prezentacji oferty, zapewnienia konkurencyjnych cen, ale również w zakresie udostępnienia preferowanego przez nich sposobu rozliczenia. Mówiąc w dużym uproszczeniu, sprzedawcy, którzy wprowadzą do swojej oferty popularne metody rozliczeń i w ten sposób zadbają o doświadczenia konsumenta, mają szansę zwiększyć konwersję, a co za tym idzie pomnożyć zyski. Ci, z kolei którzy nie będą w stanie sprostać wymaganiom klientów w tym zakresie, mogą spotkać się z sytuacją, że ostatecznie zrezygnują oni z zakupów lub skorzystają z oferty innego sklepu.

My Company Polska wydanie 12/2022 (87)

Więcej możesz przeczytać w 12/2022 (87) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ