Twoja ulubiona kawiarnia będzie działać jak Żabka? Embargo zebrało ok. 13 mln zł na własną aplikację lojalnościową

Międzynarodowi aniołowie biznesu wspierają rozwój
W projekt zaangażowali się znani inwestorzy z Europy, USA i Polski. Wśród nich znaleźli się m.in. Paul Statham (założyciel Condeco), Christo Georgiev (twórca myPOS), fundusz branżowy Hampton Finance, a także Stephen Zinser i Mike Branney (założyciel Oh Polly).
Polski ekosystem startupowy reprezentują m.in. Tomasz Woźniak(założyciel Future Mind), Paweł Masalski (twórca MoodUp), Adam Radzki oraz sieć aniołów biznesu Cobin Angels. W spółkę ponownie zainwestował również Paweł Fornalski, twórca IAI S.A., który niedawno ogłosił sprzedaż swojej firmy do funduszu Montagu.
– Z przyjemnością zainwestowałem w kolejnej rundzie. Spółka regularnie dowoziła prognozowany wynik, a nawet go przekraczała. Do tego świetna kultura produktowa i koncentracja na potrzebach klientów, obserwowana po pierwszej inwestycji już z wnętrza, potwierdziła się i nie miałem obaw zwiększając swoje zaangażowanie. Szczególnie świetnie pracuje mi się z Frederickiem Szydlowskim, urodzonym founderem, który dba o dynamikę rozwoju, ale także wysokie standardy raportowania i relacji inwestorskich – komentuje Paweł Fornalski.
Platforma dla HoReCa z trzykrotnym wzrostem przychodów
Embargo, założone w Londynie przez Fredericka Szydłowskiego i Tsewang Wangkang’a, dostarcza oprogramowanie łączące aplikację lojalnościową, narzędzie CRM oraz system zamówień z dostawą i odbiorem. Z platformy korzysta obecnie blisko 3 000 lokali gastronomicznych, głównie w Wielkiej Brytanii i Polsce.
W ciągu ostatnich dwóch lat firma odnotowała niemal trzykrotny wzrost przychodów, utrzymując stały zespół. System obsłużył już ponad 13 mln transakcji i cyfrowych pieczątek, z czego prawie połowa została zrealizowana w ciągu ostatniego roku.
– Pokazaliśmy, że potrafimy rosnąć w tempie pozwalającym dodawać coraz więcej ARR i rozwijać nasz produkt niezależnie od warunków rynkowych. Budujemy wieloproduktową platformę dla ambitnych MŚP w gastronomii, którzy potrzebują wsparcia bardziej niż kiedykolwiek, a nasze długofalowe podejście budowania Embargo najpierw przyciągnęło do nas coraz więcej dużych klientów, a teraz także wyjątkowych inwestorów – podkreśla Frederick Szydłowski, współzałożyciel Embargo.
Demokratyzacja technologii. Narzędzia gigantów dla MŚP
Globalne sieci, takie jak Starbucks, McDonald's czy Żabka, od lat inwestują w rozwój własnych aplikacji mobilnych i systemów lojalnościowych. Pozwala im to zwiększać sprzedaż i budować trwałe relacje z klientami w oparciu o dane. Przykładowo, program Starbucks Rewards odpowiada za ponad połowę wszystkich transakcji sieci w USA.
Jednak małe i średnie firmy, stanowiące około 75% branży gastronomicznej, często nie mają zasobów na tworzenie własnych, zaawansowanych rozwiązań. Misją Embargo jest udostępnienie im prostych w obsłudze narzędzi lojalnościowych i CRM, które do tej pory były zarezerwowane dla największych graczy.
– Ostatnią dekadę byłem blisko mobilnej cyfryzacji branży retail, budując aplikacje lojalnościowe używane przez miliony Polaków. Tak jak branża beauty ma swoje Booksy, tak Embargo ma absolutnie wszystko by być takim partnerem, dla branży gastronomicznej. [...] Duże sieci mogą inwestować miliony w ten kanał, a właściciel jednej lokalizacji do niedawna mógł najwyżej zbierać papierowe stempelki. Mimo, że widziałem wiele rozwiązań na tym rynku, to zdecydowałem się zainwestować w Embargo, które ma produkt, zespół i przede wszystkim idealny timing by odnieść sukces - gastronomia wreszcie zrozumiała, że takie narzędzia są dla nich kluczowe – komentuje swoją inwestycję Tomasz Woźniak.
Strategia na przyszłość: Zrównoważony wzrost i ekspansja
Pozyskany kapitał ma zostać przeznaczony na rozwój produktu oraz zwiększenie nakładów na sprzedaż i marketing. Celem Embargo jest osiąganie 2-3-krotnych wzrostów rok do roku, przy jednoczesnym utrzymaniu stabilnego modelu biznesowego.
– Po raz pierwszy w historii naszej spółki mamy kapitał, który pozwala nam w pełni wykorzystać nasz product-market-fit i zwiększyć nakłady na sprzedaż i marketing. [...] Ludzie zazwyczaj przeliczają się w tym co mogą osiągnąć w rok, i zaczynają się problemy, ale nie doceniają tego co mogą osiągnąć w 5 czy 10 lat z odpowiednią etyką pracy i mindsetem – dodaje Szydłowski.
Firma świadomie postawiła na aniołów biznesu zamiast tradycyjnych funduszy VC, aby czerpać z doświadczenia praktyków.
– Współpraca z ludźmi, którzy zbudowali spółki warte setki milionów czy miliardy dolarów, to dla mnie jako młodego foundera bezcenne doświadczenie i wartość dodana – podsumowuje Szydłowski.
Inwestorzy podkreślają, że Embargo odpowiada na realne potrzeby rynku.
– Wiemy, jak trudno jest MŚP skutecznie gromadzić dane klientów i lojalizować ich. Embargo oferuje zaawansowane, ale łatwe w obsłudze narzędzia, które udowodniły swoją skuteczność w zwiększaniu powtarzalnych przychodów w tysiącach lokali – skomentował Oliver Chantler, dyrektor w Hampton Finance.
– Sam stworzyłem i z sukcesem sprzedałem firmę technologiczną generującą ponad 100 mln dol. ARR, dlatego szczególnie zwracam uwagę na założycieli takich jak Frederick – ludzi z determinacją i umiejętnościami potrzebnymi do skalowania startupów – oraz na produkty, które udowodniły wyraźny Product Market Fit. [...] Embargo odpowiada na rosnące potrzeby małych i średnich firm, które dziś potrzebują wsparcia bardziej niż kiedykolwiek – dodał Paul Statham.
Embargo, które działa już w ponad 10 krajach, planuje na razie skupić się na rynkach brytyjskim i polskim. Firma nawiązała także partnerstwa z amerykańskimi dostawcami systemów płatności i POS, takimi jak Square i Lightspeed, co otwiera drogę do dalszej ekspansji.
– USA to rynek, który musi być na radarze każdego foundera w naszej branży. Na razie chcemy maksymalnie wykorzystać potencjał na rynkach, gdzie już dynamicznie rośniemy i zacząć skalować jeszcze szybciej – dopiero wtedy zdecydujemy, czy kolejnym krokiem będzie ekspansja za Atlantyk – zapowiada Szydłowski.
Dodatkowo 2 mln zł grantu od rządu Wielkiej Brytanii
Oprócz finansowania pozyskanego od aniołów biznesu, potencjał technologiczny Embargo został niedawno potwierdzony przez brytyjski rząd. Startup znalazł się w wąskim gronie laureatów prestiżowego konkursu UK Smart Grant, pozyskując grant w wysokości 350 tysięcy funtów (blisko 2 mln zł).
Środki zostały przeznaczone na rozwój autorskiego modelu AI, który ma działać jak automatyczny strateg sprzedażowy i dyrektor marketingu dla lokali gastronomicznych. System będzie analizował dane, sugerował optymalne strategie cenowe i marketingowe, a nawet uwzględniał czynniki takie jak pogoda, aby maksymalizować przychody restauratorów. To znaczące wyróżnienie, ponieważ grant otrzymało mniej niż 2% aplikujących startupów.
Jak podkreślał kilka miesięcy temu w rozmowie z My Company Polska Frederick Szydłowski, o sukcesie zadecydował fakt, że firma prezentowała już działający i sprawdzony produkt:
– Kluczowym aspektem była gotowa platforma – nie aplikowaliśmy z jedynie wizją, ale z produktem, który już obsłużył ponad 11 milionów transakcji. Nasza ogromna baza danych oraz wsparcie blisko 2,5 tysiąca biznesów były argumentem, że mamy coś realnego i skalowalnego.