Tesco eliminuje plastik z opakowań. Dalsze działania w tym obszarze możliwe pomimo pandemii

Fot. materiały prasowe Fot. materiały prasowe
W lutym 2019 roku Tesco ogłosiło, że do końca 2020 roku usunie ze składów opakowań produktów marki własnej materiały nienadające się do ponownego przetworzenia. Pierwsze wyniki pokazują, że w całej Europie Środkowej firma zmniejszyła ilość najbardziej szkodliwego dla środowiska plastiku o 454 tony – z czego aż o 113 ton w samej Polsce. Oznacza to redukcję o 88 proc.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

W ciągu ostatnich 18 miesięcy przedstawiciele Tesco wraz z dostawcami pracowali nad nowymi projektami opakowań dla różnych produktów marki własnej, w których nienadające się do recyklingu tworzywa sztuczne można zastąpić alternatywnymi, bardziej przyjaznymi środowisku materiałami. Aby zrealizować podjęte zobowiązanie, w czterech krajach Europy Środkowej, w których znajdują się sklepy Tesco (w Czechach, Polsce, Słowacji i na Węgrzech), wprowadzono zmiany w zakresie technologii produkcji – tylko do tej pory umożliwiło to wyeliminowanie aż 454 ton najbardziej szkodliwego plastiku, stanowiącego ponad 88 proc. wszystkich trudnych lub nienadających się do recyklingu tworzyw sztucznych zidentyfikowanych w liniach marek własnych Tesco. To ważny krok w kierunku osiągnięcia ambitnego celu firmy, jakim jest zapewnienie, że do 2025 wszystkie opakowania produktów marki Tesco będą możliwe do recyklingu bądź ponownego użycia.

Jedynie przetwarzalny plastik

Spośród wprowadzonych zmian, najbardziej zauważalne są te dotyczące opakowań owoców i warzyw, zawierających w składzie polistyren i PVC – oba materiały powszechnie uważane za trudne do przetworzenia. W wyniku współpracy Tesco z dostawcami, tworzywa te zostały zastąpione materiałami przyjaznymi do recyklingu, takimi jak PET, PE i polietylen. Decyzja ta pozwala Tesco zmniejszyć ilość trudnych do przetworzenia materiałów w opakowaniach owoców i warzyw o ponad 65 ton rocznie. Analogicznie, modyfikacja opakowań napojów energetycznych, w których wymieniono folię PVC na LDPE, przekłada się na wyeliminowanie aż 5 ton nieodzyskiwalnych odpadów. Podobne zmiany wprowadzone w opakowaniach z kategorii artykułów nabiałowych, piekarniczych i cukierniczych pozwoliły na zastąpienie aż 143 ton trudnych do przetworzenia materiałów.

- W 2019 roku stworzyliśmy listę materiałów stosowanych w opakowaniach produktów i podzieliliśmy je na kategorie według możliwości ich recyklingu oraz dostępnych alternatyw. Dążąc do wyeliminowania tworzyw sztucznych uznanych lokalnie za trudne do recyklingu i zwiększenia zrównoważonego charakteru naszych produktów, ściśle współpracowaliśmy z naszymi dostawcami. W ostatnim czasie zrobiliśmy duży krok w kierunku realizacji podjętego zobowiązania, a w przyszłym roku będziemy kontynuowali nasze działania i na bieżąco weryfikowali ich efekty – mówi Matt Simister, Prezes Tesco w Europie Środkowej.

Tylko w Polsce wyeliminowano 113 ton materiałów zakwalifikowanych do kategorii czerwonej, a więc nienadających się lub trudnych do recyklingu. Tym samym ich liczba została ograniczona aż o 94 proc.

Ograniczenie emisji CO2

Oprócz zmiany składu opakowań swoich produktów Tesco zobowiązało się także do zmniejszenia ich wagi do absolutnego minimum. Obecnie wiele produktów marki sprzedawanych jest w lżejszych opakowaniach bądź powstaje przy wykorzystaniu nowej technologii produkcji, umożliwiającej wymianę lub całkowite usunięcie wybranych elementów opakowania. Redukcja wagi opakowań wpływa pozytywnie nie tylko na zmniejszenie ilości wykorzystywanych kłopotliwych materiałów, ale również przekłada się na mniejszą emisję dwutlenku węgla związaną z transportem produktów. Dotychczas przekształcenie opakowań produktów pozwoliło Tesco na zmniejszenie łącznej wagi używanego plastiku o ponad 64 tony.

Zmiany wprowadzone w ciągu ostatnich 18 miesięcy są częścią strategii zrównoważonego rozwoju firmy, której celem jest m.in. redukcja odpadów opakowaniowych oraz zmniejszenie ich negatywnego wpływu na środowisko. Zgodnie z przyjętymi założeniami firma dąży do tego, aby do 2025 r. wszystkie opakowania produktów marki własnej w 100 proc. nadawały się do recyklingu.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

POLECAMY