Rowery odjechały. Romet z 450 mln zł przychodu

Romet
Fabryka Romet, fot. mat. prasowe
Grupa Romet, największy polski producent rowerów i zakłada na koniec bieżącego roku 450 mln zł przychodów oraz EBITDA na poziomie 54 mln zł netto. To aż 35 proc. wzrost sprzedaży w stosunku do 2019 r., a ponad to o 50 proc. zwiększyła sprzedaż w kanałach internetowych. Na koniec 2022 r. Grupa Romet planuje uzyskać 600 mln zł przychodów.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Rok 2020 okazał się znakomity dla całej branży rowerowej, wg szacunków Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego w 2020 sprzedało się w Polsce około 1,2 mln nowych rowerów. Jako najważniejsze czynniki generujące duże zapotrzebowanie na rowery wskazuje się m.in. pandemię COVID-19, która spowodowała zwiększony popyt na indywidualne środki transportu , jak również potrzebę utrzymania zdrowego stylu życia. Wysokie zapotrzebowanie na rowery nie dziwi również w kontekście informacji, że aż 92 proc. Polaków deklaruje posiadanie własnego roweru, 27 proc. zakupiło go w ciągu ostatniego roku, a kolejne 23 proc. planuje zakup w najbliższym czasie.  

Miasta motorem wzrostu

Dla spółki Romet rok 2020 również był bardzo owocny - przychody ze sprzedaży wyniosły 322,7 mln zł netto, przy czym aż 147,6 mln wygenerował eksport. Te wyniki pozwoliły firmie utrzymać się na pozycji lidera produkcji rowerów. Popyt na jednoślady w czasach pandemii koronawirusa okazał się na tyle duży, że dla większości producentów wyzwaniem stała się nie sprzedaż wyprodukowanych rowerów, a zaspokojenie popytu – jednym z priorytetów było zapewnienie płynności łańcucha dostaw, szczególnie osprzętu rowerowego. 

- W 2021 r. moglibyśmy wygenerować jeszcze większe przychody, ale podjęliśmy decyzję o utrzymaniu wysokiej jakości naszych produktów i nie zastępowaniu osprzętu tak uznanych marek jak SHIMANO lub SRAM tańszymi zamiennikami, na co niestety zdecydowała się część konkurencji. My stawiamy na najbardziej uznanych partnerów oraz rozwój technologii - nasze ramy produkowane są w Polsce w jednej z najbardziej zrobotyzowanych fabryk ram rowerowych w Europie. Takie podejście zdecydowanie nam się opłaca, bo w 2021 r. odnotowaliśmy ponad 35 proc. wzrost sprzedaży, przy czym duży wpływ na ten wynik miało zwiększenie popytu w miastach powyżej 100 000 mieszkańców, gdzie zwykle sprzedają się najbardziej zaawansowane modele rowerów” – komentuje Grzegorz Grzyb, wiceprezes zarządu Romet. 

Stawiając na e-commerce

W okresie pandemii na znaczeniu zyskał również kanał sprzedaży w internecie. W 2021 r. Grupa Romet odnotowała aż 50 proc. wzrost wartości sprzedaży poprzez e-commerce. Udało się to dzięki utrzymaniu odpowiednich zapasów w magazynów, dzięki czemu oferowane w internecie produkty były przez cały czas dostępne dla klientów indywidualnych. Dodatkowo, firma rozbudowała platformę sprzedażową i wprowadziła dostawę od drzwi do drzwi w 24h od złożenia zamówienia czy możliwość odbioru sprzętu w jednym ze współpracujących z Romet sklepów. Kolejnym wprowadzonym udogodnieniem jest możliwość zwrotu roweru zakupionego w internecie w ciągu 100 dni od zakupu (zamiast wymaganych prawem 14) czy umożliwienie zakupów ratalnych bądź leasingowych. 

- Kończący się rok pokazuje nam, że e-commerce będzie jednym z najważniejszych kanałów sprzedaży rowerów również w przyszłości. Zamierzamy wprowadzać dalsze usprawnienia w tym kierunku – mówi Grzegorz Grzyb. „Obecnie jesteśmy na etapie wdrażania nowego systemu sprzedaży w intrenecie i szacujemy, że ta inwestycja przyniesie nam kolejne 30 proc. wzrostu przychodów z tego kanału w 2022 r. – dodaje. 

Elektryczny 2022

Grupa Romet przewiduje, że nadchodzący rok znów będzie rekordowy pod względem sprzedaży rowerów – firma planuje osiągnąć aż 600 mln zł netto przychodów. 

- Z optymizmem patrzymy na rok 2022. Jesteśmy przekonani, że będzie to dla branży rowerowej kolejny sezon z dużym zapotrzebowaniem na rowery, dlatego przygotowanie nowej kolekcji rozpoczęliśmy znacznie wcześniej niż dotychczas, tak aby odpowiednio zabezpieczyć dostępność naszych rowerów dla rynku i sklepów rowerowych. Jesteśmy w trakcie produkcji nowych modeli a obecnie nasze nowości na sezon 2022 testowane są przez zawodników ROMET FACTORY TEAM oraz media branży rowerowej - podsumowuje Grzegorz Grzyb.

Co ważne, aż za 20 proc. wszystkich wyprodukowanych rowerów Romet mają odpowiadać rowery elektryczne. Deloitte przewiduje z kolei, że globalny rynek wartości sprzedaży rowerów elektrycznych zwiększy się z poziomu 14,8 mld dolarów w 2019 r. do 20 mld dolarów w 2023 r.  

Nasz kraj jest największym eksporterem rowerów w Centralnej i Wschodniej Europie – w 2019 r. wartość eksportu tych pojazdów wyniosła 176,75 mln dolarów, wyprzedzając Bułgarię o 39,4 mln dolarów oraz Czechy o 67,17 mln dolarów. 

ZOBACZ RÓWNIEŻ