Rośnie pokolenie programistów? Zdecydowana większość Polaków chce uczyć dzieci programowania

Amazon Web Services
Amazon Web Services: Zdecydowana większość Polaków chce szkolić swoje dzieci na programistów, fot. Shutterstock
77 proc. Polaków chce aby ich dzieci uczyły się programowania - wynika z najnowszego badania Amazon Web Services. Młodzi programiści zaleją nasz rynek pracy?

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

jak wynika z raportu organizacji Public First „Wykorzystanie cyfrowego potencjału Polski” przygotowanym na zlecenie Amazon Web Services (AWS) 77 procent Polaków uważa za ważną naukę programowania u dziecka, 69 proc. chce, aby dziecko nauczyło się tworzyć własną stronę internetową, a 54 proc. - aby dziecko nauczyło się budować model uczenia maszynowego.

Raport „Wykorzystanie cyfrowego potencjału Polski” przedstawia stan przygotowania Polski oraz innych krajów UE do realizacji celów Dekady Cyfrowej. Zgodnie z założeniami unijnej strategii do 2030 roku odsetek populacji z podstawowymi umiejętnościami cyfrowymi powinien wynieść 80 proc. 

Młodzi programiści

Pomimo tego, że większość Europejczyków posiada podstawowe kompetencje cyfrowe, to między poszczególnymi krajami utrzymują się znaczne różnice. Odsetek ludności posiadającej przynajmniej podstawowe umiejętności w tym zakresie waha się od 29 proc. do 79 proc. Polska utrzymuje się mniej więcej w połowie unijnej stawki z wynikiem ponad 44 proc. Jednocześnie – jak pokazuje raport organizacji Public First „Wykorzystanie cyfrowego potencjału Polski” przeprowadzonym na zlecenie AWS – 77 proc. przedsiębiorstw ogółem i 95 proc. przedsiębiorstw intensywnie wykorzystujących technologie cyfrowe, wskazały umiejętności cyfrowe jako ważne lub niezbędne. 

W odpowiedzi na pytanie o to, które cyfrowe umiejętności są ważne dla przeciętnego pracownika, badani najczęściej wskazywali na wykonywanie kopii zapasowej danych (65 proc.) oraz umiejętność udostępniania i współużytkowania dokumentów online (po 63 proc.). Przedsiębiorstwa bardziej intensywnie korzystające z technologii cyfrowych dość często do tego zestawienia dodawały analizę danych, tworzenie albo aktualizację strony internetowej, programowanie podstawowych aplikacji (odpowiednio 48, 46 i 25 proc.). Jak się okazuje, pracodawcy dużo częściej niż pracownicy uznawali za istotne umiejętności pracowników odnoszące się do mediów społecznościowych, zarówno na poziomie zarządzania profilami (52 proc. wobec 35 proc.), jak i odpowiedzialnego publikowania treści (53 proc. wobec 40 proc.).

Przeczytaj także: ile zarabia się na spotify?

Niedobór specjalistów ICT hamuje rozwój technologii

W ciągu ostatnich pięciu lat ogólny wskaźnik rozpowszechnienia podstawowych umiejętności cyfrowych wzrósł jedynie o 4,4 punktu procentowego. Zbyt powolny wzrost jest odnotowywany również w odsetku kobiet wśród specjalistów ICT w Polsce – od 2016 roku udział ten wzrósł o zaledwie 1,4 punktu procentowego. Tymczasem celem jest zatrudnianie w tym sektorze w Europie tyle samo osób obojga płci. 

- Co drugie przedsiębiorstwo intensywnie korzystające z technologii cyfrowych ma trudność ze znalezieniem pracowników o dobrych umiejętnościach informatycznych, a co czwarte z tego powodu odczuło spowolnienie wzrostu, zwiększenie kosztów lub spowolnienie rozwoju nowych technologii. Jednocześnie, wśród małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) zaledwie jedno na dziesięć zatrudnia ICT, naukowca lub programistę – mówi Tomasz Stachlewski, CEE Senior Solutions Architecture Manager w AWS.

– To pokazuje ogromny niedobór specjalistów, cieszy więc, że Polacy widzą potrzebę szkolenia swoich dzieci w zakresie nowych technologii. Nie powinniśmy przy tym zapominać, jak ważne jest pozyskiwanie i nieustanne rozwijanie umiejętności cyfrowych u osób dorosłych – czy to dopiero wkraczających na rynek pracy, czy tych, którzy mają już za sobą lata doświadczeń. 

ZOBACZ RÓWNIEŻ