Roblox zamierza wyświetlać reklamy w grach. "Maleją przychody"

Roblox wykorzysta reklamy / Fot. Oberon Copeland,
Roblox wykorzysta reklamy / Fot. Oberon Copeland, Unsplash.com
Roblox będzie wyświetlać reklamy w wirtualnych światach tworzonych przez użytkowników platformy. Zmiany wejdą w życie od przyszłego roku.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Dave Baszucki, dyrektor generalny Roblox, powiedział że wprowadzenie wciągających reklam było "marzeniem" od 15 lat. Zakładamy, że marzeniem firmy, bo raczej nie użytkowników. 

Roblox pochwalił się, że ma już lukratywne partnerstwa z takimi firmami jak Ralph Lauren, Chipotle i innymi czołowymi markami. Dzięki temu użytkownicy zyskają dostęp do "wirtualnych markowych gier i przedmiotów". Jednocześnie firma nie będzie tylko wyświetlać reklam - gracze będą mogli wchodzić w interakcje z promowanymi rzeczami. Baszucki tłumaczy, że pojawi się coś na kształt stref marek, gdzie użytkownicy znajdą odpowiednie przedmioty do interakcji. 

Sprawdź: Urlop na żądanie 2022

Plan na pewno spodobał się inwestorom, bo po jego ogłoszeniu akcje spółki wzrosły o 7,7% do poziomu 45,09 dol. Od początku roku są natomiast na stracie, obecnie na poziomie -54%. 

Roblox zapowiadał reklamy od miesięcy 

Roblox działa na rynku od 2006 r. jako swojego rodzaju edukacyjna gra online. Użytkownicy mogą w niej tworzyć własne gry, samodzielnie kształtując rozgrywkę poprzez tworzenie przedmiotów, miejsc akcji itd. Firma generuje dochód poprzez sprzedaż waluty w grze, zwanej Robux, a także pobiera prowizje od pieniędzy wydawanych w poszczególnych grach na treści generowane przez użytkowników. 

Platforma od miesięcy rozważała wprowadzenie reklam, ale spotykało się to z krytyką nie tylko użytkowników, lecz także licznych organizacji. Powód był prosty: większość użytkowników Roblox ma mniej niż 18 lat. W kwietniu br. organ nadzoru reklamowego Truth in Advertising wysłał skargę do amerykańskiej Federalnej Komisji Handlu, tłumacząc że Roblox "nie ustanowił żadnych znaczących barier ochronnych" dla osób korzystających z platformy - tak, aby reklamy przeznaczone dla dorosłych nie były wyświetlane dzieciom. 

Firma tłumaczyła jednak, że reklamy, jeśli już się pojawią, będą starannie dobierane. Nie będzie więc tak, że w świecie Roblox będzie mogła reklamować się dowolna firma, z dowolnym produktem. 

Zobacz: Najniższa emerytura

Obecnie jest już jedna gra, która wykorzystuje partnerstwa z innymi markami i odnosi duże sukcesy. To Fortnite, który oferuje np. kostiumy dla postaci wzorowane na licencjach Marvela. Roblox chce działać w podobny sposób.