PKN Orlen i Pesa Bydgoszcz razem na rzecz technologii wodorowej

fot. materiały prasowe
fot. materiały prasowe 31
Podczas konferencji Krajowej Agencji Poszanowania Energii, Józef Węgrecki, członek zarządu ds. operacyjnych w PKN Orlen oraz Krzysztof Zdziarski, wiceprezes zarządu Pesa Bydgoszcz ds. operacyjnych podpisali list intencyjny w zakresie współpracy przy rozwoju zeroemisyjnego transportu towarowego.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

 Celem projektu jest stworzenie pierwszego, polskiego pojazdu szynowego zasilanego wodorem. Współpraca obejmie wymianę informacji oraz badania, które doprowadzą do opracowania przez Pesa Bydgoszcz pojazdu szynowego wyposażonego w napęd oparty na wodorowych ogniwach paliwowych. W konsekwencji obie firmy przeprowadzą testy pojazdów szynowych zasilanych wodorem i docelowo wdrożą je do komercyjnych rozwiązań. Technologia ta będzie mogła zostać wykorzystana zarówno w lokomotywach towarowych, jak i pojazdach szynowych przeznaczonych do przewozu osób.

- Jestem przekonany, że pojazdy napędzane wodorem to przyszłość motoryzacji. Wodór jest paliwem, które daje szansę na to, aby kolejne pokolenia mogły żyć w czystszym środowisku. Jego zaletą jest też stosunkowo duży zasięg i krótki czas tankowania, dlatego idealnym będzie wykorzystywanie tego paliwa do pracy ciężkich pojazdów szynowych – powiedział Józef Węgrecki, członek zarządu ds. Operacyjnych.

To drugi taki list podpisany przez PKN Orlen w zakresie rozwoju projektów związanych z wodorem. Kilka miesięcy temu podjęto współpracę z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropoli ą.

 –  PKN Orlen już teraz, w ramach grupy kapitałowej, w procesie produkcyjnym wytwarza blisko 45 ton wysokiej jakości wodoru na godzinę. Prowadzimy sprzedaż tego surowca dla aut osobowych na dwóch stacjach w Niemczech. Niebawem wodór zatankować będą mogli także kierowcy samochodów osobowych w Czechach, bowiem Unipetrol z Grupy Orlen w przyszłym roku rozpocznie budowę trzech stacji wodorowych. Teraz rozszerzamy nasz potencjalny rynek zbytu również o transport szynowy, który w przyszłości będzie miał znacznie większe zapotrzebowanie na wodór niż transport samochodowy – dodał Józef Węgrecki.

- Paliwowe ogniwa wodorowe to bardzo obiecująca technologia w transporcie kolejowym, a współpraca z największym producentem paliw w regionie w tym zakresie daje nam niepowtarzalną okazję do wdrożenia rozwiązań o dużym stopniu skalowalności. Na początek będą to lokomotywy towarowe z napędem wodorowym. Docelowo będziemy mogli wyprodukować całkowicie bezemisyjny zespół trakcyjny przeznaczony do obsługi ruchu pasażerskiego – mówi Krzysztof Zdziarski, wiceprezes zarządu Pesa Bydgoszcz ds. operacyjnych.

Pierwsze pojazdy zasilane wodorem będą prawdopodobnie wykorzystywane z zakładach Orlenu. Dopiero w kolejnym etapie wyjadą na trasy. Jak zaznaczył Krzysztof Zdziarski, najbardziej optymalne wydają się trasy, które posiadają zarówno części zelektryfikowane, jak i pozbawione dostępu do zasilania energią elektryczną. Jedną z nich jest trasa między Gdynią, a Helem.

Technologia wodorowa staje się coraz popularniejsza w sektorze transportu szynowego. Niedawno pojazdy tego typu zamówili niemieccy przewoźnicy, a rząd niemiecki ma pokryć aż 40 proc. kosztów paliwa wodorowego.  Napędzanie pojazdów za pomocą wodorowych ogniw paliwowych najbardziej rozpowszechnione jest w Japonii oraz w Kalifornii. Polska, między innymi za sprawą PKN Orlen to jeden z największych producentów wodoru na świecie.

Podpisanie dokumentu skomentował także Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen. - Jesteśmy świadomi zachodzących zmian. Podobnie jak inne koncerny paliwowe  przygotowujemy się do transformacji energetycznej. Dlatego koncentrujemy nasze działania i plany inwestycyjne między innymi na rozwoju sektora petrochemicznego, inwestycjach w odnawialne źródła energii oraz na rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Podjęliśmy już decyzję o budowie instalacji do doczyszczania wodoru, która powstanie w zakładzie w Trzebini, należącym do spółki ORLEN Południe. Rozpoczęcie produkcji czystego paliwa wodorowego, który wykorzystywany będzie do napędu pojazdów elektrycznych, w tym lokomotyw planowane jest w 2021 roku. Podpisany drugi w bieżącym roku, po Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, list intencyjny z Pesa Bydgoszcz to kolejny etap, służący rozwojowi transportu opartego na ekologicznej technologii – powiedział Daniel Obajtek.

Wodór to jedno z kluczowych źródeł czystej energii wspieranych przez Unię Europejską w celu budowy gospodarki zeroemisyjnej. Rozwiązanie to jest sukcesywnie wdrażane w całym transporcie osobowym i towarowym.

 

ZOBACZ RÓWNIEŻ