Mata dla ciała i duszy

Biznes na jodze
Biznes na jodze, fot. materiały prasowe
W okresie pandemii błyskawicznie wzrosła popularność jogi, którą można praktykować w domu, bez żadnych drogich sprzętów. Dzięki temu rynek mat do ćwiczeń przeżywa rozkwit.

Kauczukowe maty do ćwiczeń firmy Miamiko zmieniły polski świat jogi. Estetyczne wzory nadruków, wykorzystanie biodegradowalnych materiałów oraz antypoślizgowej mikrofibry wprowadziły nową jakość w tej dynamicznie rozwijającej się w Polsce branży. Charakterystyczne maty marki Miamiko znajdują odbiorców również w Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, a nawet w Hongkongu. – Kiedy zaczynaliśmy produkcję w 2016 r., na rodzimym rynku brakowało ładnych i wygodnych mat do jogi. Większość produktów wydawała się nam nijaka, szara, mało funkcjonalna i nieekologiczna. Postanowiliśmy to zmienić – mówi Kuba Rawek, co-founder firmy Miamiko. Pierwszy model maty – z grafiką przedstawiającą zielone monstery – okazał się hitem i do dziś pozostaje w sprzedaży. Wszystkie nadruki na matach tej marki wykonywane są z farb wodnych przyjaznych środowisku. 

Biznesowa rozgrzewka w stylu jogi

– Od początku zastanawialiśmy się, jak sprawić, aby wykonywanie kolejnych pozycji jogi było wygodne i bezpieczne. Do tej pory na wszystkich matach ślizgałam się i czułam dyskomfort – relacjonuje Aleksandra Dębska, co-founder marki Miamiko. Kiedy ich firma startowała, ona była w klasie maturalnej, a Kuba na studiach w Szkole Głównej Handlowej. – Byliśmy mało doświadczeni w biznesie. Nie znaliśmy ludzi w środowisku joginów, daleko nam było do jogi ezoterycznej – wspomina Dębska. Przez pierwsze pół roku finansowali działalność z własnych środków. 

Po dziesięciu miesiącach byli w stanie wypłacić sobie pierwsze pensje. – Prowadziliśmy równolegle sprzedaż internetową i stacjonarną. Z czasem przestawiliśmy model biznesowy wyłącznie na e-commerce. To była dobra decyzja. Dzięki sprzedaży tylko w sieci osiągamy lepsze wyniki – dodaje Rawek. 

Globalna pandemia przyczyniła się do zwiększenia sprzedaży mat do jogi. Zamknięci  i pracujący w domach aktywni ludzie nie chcieli rezygnować z ćwiczeń fizycznych. Dla wielu był to początek regularnego praktykowania jogi. Jak wynika z wewnętrznych analiz firmy Miamiko, aż 90 proc. obecnych klientów stanowią kobiety w wieku 25–34 lat. Cenią one sobie estetykę, jakość wykonania oraz ekologiczność użytych materiałów. – Od początku odrzuciliśmy powszechne przy produkcji wielu mat tworzywa sztuczne wykonywane z polichlorku winylu, czyli z tzw.PVC. Zdecydowaliśmy się używać rzadszego w tej branży kauczuku, który pozyskujemy z Azji – mówią twórcy firmy. Mikrofibra zastosowana na górnej warstwie maty to typ mikrowłókna powstający przy użyciu nowych technologii. Otrzymane mikrowłókna są dziesięć razy cieńsze niż jedwab, 30 razy cieńsze niż bawełna i nawet 100 razy cieńsze niż ludzki włos. Ten antypoślizgowy materiał ma też dodatkowy atut: można na nim nadrukowywać kolorowe wzory. 

Nazwa firmy Miamiko oznacza w języku esperanto: „mój przyjaciel”. – Wierzymy, że nasza mata może stać się dobrym przyjacielem każdego, kto ćwiczy jogę. I nie tylko jogę – tłumaczy Aleksandra Dębska. Obecnie w sprzedaży polskiej firmy dostępne są też m.in. płyny do czyszczenia mat, choć maty te można prać również w pralkach automatycznych. Firma sprzedaje ponadto: kadzidła o zapachu białej szałwii, świeczki, a także butelki termiczne. Na pewnym etapie rozwoju działalności warszawska firma połączyła siły z lokalną marką odzieży HOPSA z Łodzi. Razem stworzyli kolekcję legginsów do ćwiczeń w dwóch jednolitych kolorach: atramentowym i burgund. Dzięki specjalnemu szyciu legginsy te są wytrzymałe i wygodne w każdej pozycji. – Regularna praktyka jogi pozwala nie tylko na zwiększenie...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 3/2021 (66)

Więcej możesz przeczytać w 3/2021 (66) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie