Lets GreenTech with PKO Bank Polski

Marek Myszka
Marek Myszka
PKO Bank Polski rozpoczął współpracę ze startupami z Poland ClimAccelerator i testuje sześć innowacyjnych rozwiązań w obszarze ESG. O partnerstwie i współpracy opowiada Marek Myszka, dyrektor Biura Innowacji w PKO Banku Polskim.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 3/2024 (102)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Skąd pomysł na współpracę z Poland ClimAccelerator?

ESG zajmuje ważne miejsce w długofalowej strategii banku. Współpracujemy blisko ze środowiskiem startupowym i widzimy, że może być ono dla nas źródłem wielu ciekawych pomysłów na przeciwdziałanie zmianom klimatycznym. Od pewnego czasu w naszym programie dla startupów Let’s Fintech with PKO Bank Polski dużo uwagi poświęcamy obszarowi ESG, a kiedy tylko pojawiła się taka możliwość, rozpoczęliśmy współpracę z Poland ClimAccelerator. Jej owocem jest 15 innowacyjnych rozwiązań w obszarze ESG, które postanowiliśmy przetestować. Testy sześciu z nich właśnie trwają.

Jakie rozwiązania w tej chwili testujecie?

Cztery z nich to kalkulatory do liczenia śladu węglowego przeznaczone dla przedsiębiorstw. Dostarczają je startupy: Redigo Carbon, Envirly, Plan Be Eco i Responsiblee. Pilotażowo oferujemy je grupie 200 klientów firmowych. Jestem przekonany, że takie narzędzia staną się standardem uzupełniającym ofertę bankowości, podobnie jak usługi księgowe oferowane do kont firmowych.

Bank współpracuje też ze startupem VivaDrive i testuje jego narzędzie do analizy floty pod kątem ograniczenia jej wpływu na klimat. Ostatnim z testowanych obecnie rozwiązań jest aplikacja TERbit służąca do liczenia śladu węglowego pracowników. Pozwala nie tylko mierzyć ślad węglowy, ale także wspiera w promowaniu używania ekologicznych środków transportu. Aktywnie zachęcamy do tego pracowników.

Jednym z ważnych celów współpracy jest kształtowanie proklimatycznych postaw wśród pracowników. Czy chętnie angażują się w takie działania?

W PKO Banku Polskim pracuje ponad 20 tys. osób, różnorodnych pod względem płci, wieku, doświadczenia. Zatrudniamy coraz więcej młodych pracowników, którzy mocno zwracają uwagę na to, czy dana firma dba o środowisko. Także dla pozostałych ma to coraz większe znaczenie. Chcemy im wszystkim zapewnić jak najlepsze środowisko pracy. Między innymi dlatego promujemy proklimatyczne postawy wśród pracowników i wspólnie z twórcami aplikacji TERbit prowadzimy zorientowany na to pilotaż.

Rozwiązanie testujemy wspólnie z grupą 300 naszych pracowników. Jego celem jest zachęcanie do ograniczenia własnego śladu węglowego w drodze do pracy. Widzimy, że odbiór tych działań w naszej organizacji jest bardzo dobry. Jeśli pilotaż wypadnie pomyślnie, obejmie szerszą grupę. Docelowo chcielibyśmy wynagradzać najbardziej zaangażowanych pracowników dodatkowymi punktami w systemie kafeteryjnym MyBenefit, które będą mogli wykorzystać na zakup produktów i usług w punktach partnerskich.

Jaki macie feedback od startupów, z którymi współpracujecie? Młodzi founderzy często mają opory przed współpracą z dużymi korporacjami.

Taka współpraca przynosi im spore korzyści. Jest również dobra dla banku. Ze swojej strony dajemy im możliwość dopracowania narzędzia we współpracy z najlepszymi w swojej dziedzinie ekspertami, a następnie jego wyskalowanie i komercjalizację. Udane wdrożenie w tak dużej organizacji jak PKO Bank Polski daje też swoistą rękojmię, potwierdzenie, że rozwiązanie działa i sprawdza się w warunkach rynkowych.

Z kolei dla banku współpraca ze startupami daje dostęp do rozwiązań, które często można wdrożyć szybciej, niż tworząc je od zera. Możemy również je przetestować i sprawdzić w praktyce, czy spełniają nasze oczekiwania. Wreszcie – narzędzia tworzone przez startupy uwzględniają znacznie szerszą perspektywę, ponieważ powstają w bardzo zwinnym, różnorodnym i innowacyjnym środowisku, niemożliwym do odtworzenia w dużej korporacji.

A wracając do pytania – obawy founderów jeśli są, to znikają już przy pierwszym spotkaniu. Szybko zastępuje je nadzieja związana z otwierającymi się możliwościami.

My Company Polska wydanie 3/2024 (102)

Więcej możesz przeczytać w 3/2024 (102) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ