Inwestycje w whisky. Które alkohole przynoszą najlepsze zyski?
Whisky, fot. ShutterstockPonad 10 000 butelek, które nie osiągnęły na aukcji cen minimalnych i spadki w wartościach rynkowych nawet o 43 procent. Tak sytuację na rynku whisky przedstawia Whiskystats czyli firma zajmująca się gromadzeniem i analizą danych dotyczących whisky.
Ceny whisky spadają
W raporcie zatytułowanym „Czy whisky stała się rynkiem kupujących?”, omawiana jest m.in. różnica cen whisky pomiędzy rynkiem detalicznym i aukcyjnym. A w przeprowadzonym badaniu podkreślono, że w roku ubiegłym ceny whisky w punktach sprzedaży detalicznej były o 50 - a nawet o 75%, wyższe niż na aukcjach, co sugeruje, że są to miejsca z lepszą opcją zakupu whisky. Na to wskazuje także informacja o spadku wolumenu butelek whisky, który wyniósł w 2023 roku 5% a łączny spadek cen sprzedaży to w sumie 19%.
Najbardziej znaczące spadki wartości na tym rynku miały trzy japońskie marki. Były to: Chichibu (spadek o 43%), Karuizawa (spadek o 36%) oraz Yamazaki (spadek o 33%). Natomiast ponad 10 000 butelek nie osiągnęło na aukcji cen minimalnych, a to oznacza wzrost o 36% w stosunku do 2022 roku.
Liderami różnicy cen na aukcjach detalicznych były Bimber i Longmorn. Znane kolekcjonerskie marki takie jak: Ardnamurchan, Springbank i Daftmill, odnotowały natomiast spadek cen w sprzedaży detalicznej.
- Po najnowszych informacjach z Whiskystats widzimy wyraźnie zmianę, która dokonuje się na rynku szkockiej whisky. Mamy więc z jednej strony spadek zainteresowania najbardziej rzadkimi markami, ale cały czas utrzymane obroty na markach, które nie były dotychczas blue chipami - mówi Krzysztof Maruszewski CEO Stilnovisti.
Pod kątem inwestycji zdecydowanie wygrywają beczki jako aktywo, które można sprzedać na dwa sposoby albo cała beczkę albo zabutelkować i uzyskać premię ze sprzedaży butelek – dodaje CEO Stilnovisti”.
Przeczytaj także: W co inwestować w 2024 roku
Whisky z potencjałem
Słowa CEO Stilnovisti Krzysztofa Maruszewskiego dobrze obrazuje przykład działalności marki Macallan, która była najbardziej zorientowana na kolekcjonerstwo dzięki dominacji na rynku wtórnym. Whiskystats ustaliło, że Macallan jest w pewnym stopniu najczęściej sprzedawaną na aukcjach marką whisky. Duży wpływ na to miała w ubiegłym roku rekordowa sprzedaż aukcyjna albumu The Macallan 1926 z wytwórnią Valerio Adami, który został sprzedany za 2,2 miliona funtów. Po leżakowaniu w beczkach po sherry przez sześć dekad, w 1986 roku zabutelkowano zaledwie 40 butelek The Macallan1926, co stanowi najstarszą whisky Macallan, jaką kiedykolwiek wyprodukowano. Pojawienie się którejkolwiek z tych butelek na aukcji na przestrzeni lat przyniosło niezwykłe rezultaty. W latach 2018 i 2019 rekord aukcji został pobity trzykrotnie przez trzy różne odmiany: Sir Petera Blake’a, Michaela Dillona, Fine & Rare
Eksperci twierdzą, że rynek whisky „zmienia się”, ponieważ dane liczbowe wskazują na spadek liczby butelek sprzedawanych na aukcjach na całym świecie po raz pierwszy od dziesięciu lat. - Dane pokazują, że rynek whisky ulega zmianom. Znacząco spadła chęć kupujących do zakupu whisky po notowanych cenach detalicznych - powiedział Johannes Moosbrugger, założyciel i szef w Whiskystats.
Dodał również, że dane wskazują na znaczący spadek chęć kupujących do zakupu whisky po notowanych cenach detalicznych. Nawet w przypadku whisky, które ostatecznie się sprzedają, butelki zwykle pozostają na półkach znacznie dłużej niż w niedawnej przeszłości. - To, co widzimy na podstawie danych z rynku aukcyjnego, jest jasne – ceny nie osiągają już szczytowych cen z ery Covid, a jest kilka świetnych butelek na sprzedaż po najniższych cenach od lat – poinformował Johannes Moosbrugger, założyciel i szef danych w Whiskystats
W raporcie zwycięzcami ocen za rok 2023 zostały: Glendronach i Port Charlotte. Wydania obu szkockich marek z 2023 roku uzyskały najwyższe wyniki w danych Whiskybase.Natomiast tytuł najbardziej udoskonalonej marki roku 2023 zdobyła Craigellachie. Whiskystats uruchomił również pierwszy w swoim rodzaju „wskaźnik kolekcjonersko - pijący”, pozwalający porównać obroty na rynku wtórnym z publicznymi ocenami i recenzjami. Wskaźnik ten pokazał, że marki takie jak Macallan, Hibiki i Yamazaki, są tymi najbardziej zorientowanymi na kolekcjonerów, natomiast Ledaig, Kavalan i Glen Scotia, to te, które najbardziej koncentrują się na samym rynku konsumenckim i najważniejszej jego części czyli piciu trunków.