Wiele nas dzieli, ale zdrowie łączy

Wiele nas dzieli, ale zdrowie łączy
Silversi i zetki siedzą biurko w biurko. Każda generacja ma różne potrzeby, przyzwyczajenia i oczekiwania. Jednak troska o zdrowie swoje i swojej rodziny łączy wszystkie pokolenia, bo 53 proc. pracowników najbardziej się o to martwi- jak wynika z danych raportu enel-med "Łączy nas zdrowie".
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 7/2024 (106)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

 Największe różnice międzypokoleniowe można dostrzeć dopiero  w kwestii zdrowia psychicznego, które jest zmartwieniem dla 7 proc. silversów, w porównaniu do aż 27 proc. zetek.

Na naszym rynku pracy mamy kilkanaście milionów silversów, a niemal co trzeci z nich planuje tzw. aktywną emeryturę, czyli chce po przejściu na emeryturę dalej pracować. Jednocześnie wśród kilku milionów zetek blisko co piąta zamierza skończyć karierę zawodową przed osiągnięciem wieku emerytalnego – mówi Jacek Rozwadowski, prezes zarządu enel-med. A to tylko jedna z różnic pokoleniowych. Silversi stawiają na stabilizację zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Praca jest dla nich ważna, więc nie mają problemu z punktualnym przychodzeniem do firmy czy braniem nadgodzin. Tymczasem dla najmłodszych zetek ważne jest elastyczne podejście do pracy i angażowanie się w sprawy społeczne. Są gotowe zarabiać mniej, ale mieć czas na rozwój, pasje, przyjemności.

Jest jednak coś, co łączy wszystkich – dbałość o zdrowie swoje i rodziny oraz oczekiwanie, że pracodawca będzie aktywnie tę pracowniczą potrzebę wspierał.

Liczby mówią same za siebie

Z raportu enel-med „Łączy nas zdrowie” wynika, że ponad połowę pracowników (53 proc.) niepokoi zdrowie rodziny i najbliższych osób. W drugiej kolejności sen z powiek spędza możliwość wybuchu wojny (40 proc.), w którą będzie zaangażowana Polska, a na ostatnim miejscu podium znalazła się sytuacja finansowa (38 proc). Co ciekawe, jeszcze rok temu w badaniu enel-med „TOP10 zmartwień Polaków” w pierwszej trójce nie było mowy o zdrowiu, a podium zdominowały finanse i sytuacja polityczno-gospodarcza w Polsce i na świecie. Teraz zdrowie staje się tematem numer jeden, a co za tym idzie – wyzwaniem numer jeden dla pracodawców.

– Jak wynika z naszych badań, zdrowie – własne, rodziny i najbliższych – znajduje się w centrum zainteresowań i zmartwień zdecydowanej większości Polaków. Dlatego tak ważne jest, aby pracodawcy pomagali się o nie zatroszczyć, zgodnie z oczekiwaniami pracowników – mówi Jacek Rozwadowski i uważa, że bywa z tym różnie. – Pokuszę się o tezę, że za mało i nie zawsze we właściwy sposób dbamy o efektywność zespołu w aspekcie zdrowia, które łączy oba pokolenia. Bo nie mamy do tego dobrych podstaw, czyli wiedzy o największych potrzebach i oczekiwaniach – tłumaczy Rozwadowski. I dodaje, że raport enel-med „Łączy nas zdrowie” to praktyczne narzędzie dla działów HR, dzięki któremu mogą opracować odpowiednią strategię działania. 

-----------------

Sylwia Bartczak,  psycholog enel-med

ZdrowIe fizyczne kontra psychika

Kwestia zdrowia psychicznego różni pokolenia. Martwi się o nie tylko 7 proc. silversów i aż 27 proc. zetek. Obecnie społeczeństwo jest bardziej otwarte na dyskusje na temat zdrowia psychicznego. Młodsze pokolenia dorastają w środowisku, które mniej stygmatyzuje problemy psychiczne i bardziej zachęca do szukania pomocy. Młodzi pracownicy często doświadczają wysokiego poziomu stresu związanego z presją osiągnięć zawodowych, stabilnością finansową i zmianami w życiu osobistym.

Tymczasem starsze pokolenia dorastały w czasach, w których problemy zdrowia psychicznego były pomijane, należało radzić sobie samodzielnie. Stąd mogą mieć większe opory przed otwartym mówieniem o nich. Pokolenie silversów koncentruje się bardziej na zdrowiu fizycznym ze względu na większe ryzyko chorób przewlekłych i fizycznych dolegliwości związanych ze starzeniem się.

Czy wiesz, że…

najważniejszym zmartwieniem dla Polaków jest zdrowie rodziny i najbliższych. Tak wskazuje 47 proc. ZETEK oraz 59 PROC. SILVERSÓW

My Company Polska wydanie 7/2024 (106)

Więcej możesz przeczytać w 7/2024 (106) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ