Nie ma nowoczesnego rynku pracy bez równości płci

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 4/2025 (115)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Wyzwania są duże, bo kobiety stanowią ponad 60 proc. osób biernych zawodowo. Co jest najczęstszą przyczyną tej bierności? Okazuje się, że wciąż konieczność wywiązywania się z obowiązków rodzinnych. Potencjał ku zmianie niewątpliwie istnieje. Z badania zrealizowanego na zlecenie OLX Praca wynika, że zdecydowana większość Polek i Polaków (76 proc.) za najlepszy model związku uważa taki, w którym oboje partnerzy wykonują pracę zawodową i równo dzielą się obowiązkami domowymi.
A jak wprowadzić taki równy podział w życie? Służą temu takie inicjatywy, jak „Women at OLX”. To oddolne działanie pracowników OLX, które wspiera rozwój kobiet w technologii oraz promuje równość szans. Zagadnienia związane ze współdzieleniem opieki nad dziećmi przez kobiety i mężczyzn porusza także głośny raport OLX „Praca. Partnerstwo w domu, w pracy, w społeczeństwie”. Jak wynika z badania zrealizowanego na potrzeby publikacji, 69 proc. ankietowanych uważa, że właśnie współdzielenie opieki nad małym dzieckiem umożliwia matkom rozwój zawodowy. Badani uważają również, że włączanie ojców w opiekę to krok w kierunku nowoczesnego, opartego na partnerstwie, modelu rodziny, czy związku.
Łukasz Borowicz, Commercial Activity Manager w OLX, tłumaczy, że podejmując temat partnerskiego podejścia do opieki nad dziećmi, twórcy raportu chcieli zwrócić uwagę na rolę ojca w opiece nad małym dzieckiem. I że mężczyźni mogą się doskonale sprawdzać w roli opiekunów. – Równocześnie zależało nam na tym, aby pokazać, że może spełniać się w tej roli wówczas, kiedy otrzyma akceptację swojej partnerki. Akceptację nie tylko formalną, ale przede wszystkim tę zezwalającą mu na małe błędy i niedociągnięcia – podkreśla Łukasz Borowicz. I dodaje: – Chcieliśmy pokazać, że miarą ojcostwa nie jest perfekcja w wykonywaniu prac domowych, ale zaangażowanie i towarzyszące temu pozytywne emocje.

Więcej możesz przeczytać w 4/2025 (115) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.