Jak założyć zakład fryzjerski. Praktyczne porady

Jak założyć zakład fryzjerski. Praktyczne porady
Salony fryzjerskie przeszły znaczną metamorfozę, a zawód fryzjera zyskał nowy wymiar. Fryzjerstwo to już nie tylko osiedlowe salony starszych pań, lecz również miejsca, gdzie specjaliści potrafią zdziałać cuda z włosami.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Zakład fryzjerski to miejsce, gdzie świadczone są usługi pielęgnacyjne, obejmujące:

  • mycie, obcinanie, układanie, czesanie, suszenie, farbowanie i prostowanie włosów,
  • wykonywanie trwałej ondulacji oraz innych zabiegów tego typu,
  • golenie i przycinanie brody.

W zależności od zakresu usług danego salonu, możliwe jest także wykonywanie zabiegów kosmetycznych, manicure oraz makijażu.

Jak założyć zakład fryzjerski. Wymagania początkowe

Fryzjerstwo to zawód usługowy, który nie jest regulowany specjalnymi przepisami. Osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje i umiejętności mogą bez problemu założyć własny zakład fryzjerski, który również nie podlega regulacjom.

Formy prowadzenia zakładu fryzjerskiego

Zakład fryzjerski może być prowadzony jako działalność nierejestrowana lub w formie dowolnej rejestrowanej działalności gospodarczej, z wyjątkiem spółki partnerskiej. Najczęściej wybieraną formą jest jednoosobowa działalność gospodarcza. Jeśli zakład fryzjerski generuje wysokie obroty, warto rozważyć spółkę kapitałową lub osobową. Jednak jednoosobowa działalność gospodarcza jest najprostsza w zarządzaniu.

Zakład fryzjerski – jednoosobowa działalność gospodarcza

Prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą, fryzjer ma pełną kontrolę nad zakładem, będąc jego jedynym właścicielem i reprezentantem. Ta forma działalności wymaga minimalnych formalności i nie wymaga wkładu własnego. Należy jednak pamiętać, że fryzjer odpowiada swoim majątkiem osobistym za zobowiązania związane z działalnością.

Zakład fryzjerski – spółka cywilna

Spółkę cywilną mogą założyć co najmniej dwie osoby fizyczne lub prawne. Spółka cywilna nie podlega rejestracji w KRS, a wspólnicy prowadzący działalność gospodarczą muszą być wpisani do CEIDG.

Zakład fryzjerski – spółki handlowe

Do spółek handlowych zaliczają się:

  • spółki jawne,
  • spółki komandytowe,
  • spółki komandytowo-akcyjne,
  • spółki z ograniczoną odpowiedzialnością,
  • spółki akcyjne.

Wszystkie te spółki muszą być wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego.

Określenie PKD dla zakładu fryzjerskiego

Zakładając zakład fryzjerski, przedsiębiorca może wybrać PKD:

  • 96.02.Z Fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne
  • 32.99.Z Produkcja pozostałych wyrobów, gdzie indziej niesklasyfikowana (jeśli zakład wytwarza peruki)

Wybór formy opodatkowania

Przy otwieraniu zakładu fryzjerskiego trzeba wybrać formę opodatkowania. Fryzjer może zdecydować się na:

  • zasady ogólne,
  • podatek liniowy,
  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych,
  • kartę podatkową.

Zakład fryzjerski. Z VAT czy bez VAT?

Fryzjerzy prowadzący zakład mogą skorzystać ze zwolnienia z VAT, jeśli ich obroty nie przekraczają 200 tys. zł rocznie. Zwolnienie z VAT jest opłacalne, gdy większość klientów to osoby zwolnione z tego podatku.

Obowiązek stosowania kasy fiskalnej

Od stycznia 2015 roku zakłady fryzjerskie muszą mieć kasę fiskalną. Przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulgi na zakup kasy fiskalnej online, która jest obowiązkowa od stycznia 2021 roku. Kasy te umożliwiają przesyłanie danych do Centralnego Repozytorium Kas, co ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego VAT.

Składki ZUS dla zakładu fryzjerskiego

Otwierając zakład fryzjerski, trzeba zgłosić się do ZUS w ciągu 7 dni od założenia firmy. Jeśli zakład jest jedynym miejscem pracy fryzjera, zgłoszenie odbywa się na formularzu ZUS ZUA, a jeśli fryzjer pracuje gdzie indziej – na ZUS ZZA.

Warunki lokalowe dla zakładu fryzjerskiego

Warunki lokalowe dla zakładu fryzjerskiego regulują przepisy prawa budowlanego, Inspekcji Sanitarnej oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Ministra Infrastruktury. Zakład powinien spełniać następujące wymagania:

  • Lokalizacja w odrębnym budynku lub lokalu
  • Wejście nie może prowadzić przez pomieszczenia, w których nie są świadczone usługi
  • Pomieszczenia do świadczenia usług, wyposażone w umywalki z ciepłą i zimną wodą
  • Pomieszczenie lub miejsce do spożywania posiłków i szatnia dla zatrudnionych
  • Poczekalnia dla klientów
  • Pomieszczenia sanitarno-higieniczne, wyposażone w miskę ustępową, umywalkę z ciepłą i zimną wodą oraz ręczniki jednorazowe
  • Miejsce do przechowywania sprzętu do utrzymania czystości
  • Pomieszczenie lub szafy do przechowywania preparatów kosmetycznych oraz czystej i brudnej bielizny
  • Zakład musi być zaopatrzony w instalację wodociągową, kanalizacyjną i wentylacyjną

Publiczne odtwarzanie muzyki w zakładzie fryzjerskim

Publiczne odtwarzanie muzyki wymaga odpowiedniej licencji. W przeciwnym razie fryzjer musi liczyć się z karą pieniężną za brak zezwolenia.

Opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Właściciel nieruchomości, gdzie znajduje się zakład fryzjerski, musi w ciągu 14 dni od powstania odpadów komunalnych złożyć deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami. Wysokość opłat zależy od liczby mieszkańców, ilości zużytej wody lub powierzchni lokalu.

RODO w gabinecie fryzjerskim

Przedsiębiorca prowadzący zakład fryzjerski musi przestrzegać przepisów RODO, zapewniając odpowiedni poziom bezpieczeństwa danych osobowych, wykonywanie obowiązków wynikających z praw osób, których dane dotyczą oraz podanie informacji o przetwarzaniu danych. Fryzjer musi nadać upoważnienia osobom mającym dostęp do danych, podpisać umowy o powierzenie przetwarzania danych oraz uzyskać stosowne zgody od osób, których dane są przetwarzane.

ZOBACZ RÓWNIEŻ