Jak przygotować program mentoringowy

1038 sesji
mentoringowych 
odbyło się w ramach obu edycji Future UP.
1038 sesji
mentoringowych 
odbyło się w ramach obu edycji Future UP. / fot. mat. pras.
W dzisiejszym szybko zmieniającym się świecie inwestycja w rozwój, ciągłe uczenie się i znajomość nowych technologii to miks, bez którego trudno odnosić sukcesy w biznesie. Program Future UP Banku BNP Paribas to pomysł, jak go osiągnąć.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 3/2024 (102)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Future UP to innowacyjny program mentoringowy, który opiera się na wymianie doświadczeń pomiędzy specjalistami z różnych firm i branż. Program realizowany jest w ramach inicjatywy Kobiety Zmieniające BNP Paribas i jest otwarty dla wszystkich formalnych i nieformalnych liderek i liderów banku.

W ramach programu Future UP bank współpracuje z doświadczonymi menedżerkami i menedżerami z branży technologicznej i doradczej. Mentorzy i mentorki w procesie mentoringowym wspierają menedżerki i menedżerów Banku BNP Paribas w rozwoju kompetencji przyszłości oraz budowaniu innowacyjnych rozwiązań biznesowych. Ten 6-miesięczny program mentoringowy to nie tylko okazja do rozwoju kompetencji, zdobycia nowych doświadczeń, ale przede wszystkim sposób na zbudowanie w banku społeczności otwartej na wyzwania związane z technologią oraz kompetencjami przyszłości.

Mentorka Tina Sobocińska Obecnie HR4future, wcześniej HR Director z ponad 20-letnim doświadczeniem w międzynarodowych firmach (m.in. PwC, DHL), związana z programem Future UP od jego początku

Mentoring to nie moda, choć rzeczywiście ostatnio stał się bardzo popularny, ale bardzo skuteczne narzędzie rozwojowe, które mądrze wykorzystane pozwala w stosunkowo krótkim czasie przynieść ponadprzeciętne efekty. Kluczem do sukcesu jest jakość mentoringu i relacja mentora/mentorki i mentee. Obie strony muszą się otworzyć i umieć opowiedzieć nie tylko o swoich sukcesach, ale i wyzwaniach czy trudnościach. Ważna jest także konsekwencja, a jednocześnie elastyczność. Na początku mentee wyznacza cele mentoringu, obie strony ustalają zasady współpracy, w tym poufność, pamiętając o pewnej dozie elastyczności, bo przecież w ciągu tych kilku miesięcy mentoringu życie, rynek, okoliczności mogą sprawić, że cele mogą ewoluować. Kluczowa jest motywacja mentee do rozwoju i dostępność mentora - bez nich nie ma mowy o skutecznym mentoringu. Choć mentoring skupia się na potrzebach mentee, każde spotkanie to nie tylko możliwość zdobycia wiedzy i doświadczeń dla mentee, ale także dla mentora. Dlatego tak bardzo lubię to narzędzie, bo mam poczucie, że dzięki mentee zyskuję nową perspektywę.

Dobra praktyka: Na efektywność procesu mentoringowego duży wpływ ma dobór par mentor-mentee. W Future UP z jednej strony jasno zdefiniowano potrzeby i oczekiwania każdego z mentee, a z drugiej zapewniono doświadczonych wewnętrznych i zewnętrznych mentorów pochodzących z różnych obszarów biznesu, dzięki temu możliwe było dobre dopasowanie.

Mentee Jan Wardecki dyrektor ds. UX Design w Banku BNP Paribas

Studia, szkolenia, konferencje – to wszystko efektywne formy zdobywania wiedzy, tyle że mam wrażenie, że już wycisnąłem z nich dla siebie wszystko. A ponieważ wciąż mam w sobie głód wiedzy i chęć rozwoju, przyszedł czas na mentoring. Takie zindywidualizowane podejście bardzo skupione na celu i wymagające ogromnej pracy własnej okazało się strzałem w dziesiątkę. Wbrew pozorom to nie jest prosty proces, bo potrzeba jest dużo pracy własnej. W końcu mentorka/mentor podpowiada, dzieli się doświadczeniem, ale to my sami jako mentee decydujemy, co z tego weźmiemy dla siebie. Sami też w pewien sposób zarządzamy tym procesem – więc, by skorzystać jak najwięcej musimy dobrze przygotować się na każde spotkanie, przemyśleć, czego w danej chwili potrzebujemy. Trzeba się także mocno otworzyć, bo to relacja oparta na zaufaniu. I choć mentoring to świetny sposób na rozwój, to myślę, że nie każdy i nie na każdym etapie swojej kariery jest na niego gotowy. Trzeba pewnej dojrzałości, by z niego naprawdę efektywnie skorzystać.

Dobra praktyka: Future UP dał mi nie tylko szansę na rozwój, ale przede wszystkim na bycie częścią społeczności, jaka wokół tego programu powstała. Program kończy się i zaczyna wspólnym spotkaniem wszystkich uczestników. To daje szansę na networking, wymianę doświadczeń z innymi mentorami i mentee.

Mentor Paweł Jakubik członek zarządu i Digital Leader w Chmurze w polskim oddziale Microsoft. Przewodniczący prezydium Forum Technologii Bankowych i jeden z liderów transformacji cyfrowej w Polsce

Wyjątkowość tego programu polega na jego doskonałym przygotowaniu i jasnym zdefiniowaniu celów. Kompetencje przyszłości, zwłaszcza te związane z technologią, to temat, od którego nie uciekniemy, warto się do niego przygotować. Sposób, jaki znalazł na to Bank BNP Paribas oceniam bardzo wysoko i uważam, że może stać się rynkowym benchmarkiem. Po pierwsze, jest on doskonale przygotowany. Przemyślane są wszystkie etapy tak, by obok oczywistych korzyści rozwojowych, jakie daje mentoring, wykorzystać potencjał płynący z networkingu. Ważny jest także dobór mentorów – sięgnięcie zarówno po ekspertów z rynku, jak i swoje talenty, sprawia, że ten program oferuje cały wachlarz możliwości rozwojowych. No i energia, którą mają tu ludzie. Wystarczy raz ich spotkać, by wiedzieć, że to naprawdę jest bank zmieniającego się świata.

Dobra praktyka: Do procesu mentoringu trzeba się przygotować i dotyczy to zarówno mentorów, jak i mentee. Future UP ma tę przewagę nad wieloma innymi programami tego typu, że oferuje szkolenia wstępne podczas których wyspecjalizowana firma przygotowuje obie strony do tego procesu. Dzięki temu jest on bardziej efektywniejszy.

Mentee Anna Link dyrektorka Departamentu Strategii i Zarządzania Bankowością MŚP i Korporacyjną w Banku BNP Paribas

Jestem prawniczką, w banku działam w obszarze strategii i zarządzania, więc teoretycznie nie muszę zgłębiać tajników nowych technologii. Ale jestem także uważną obserwatorką rzeczywistości i osobą świadomą swoich mocnych stron i obszarów, w których mogę pogłębić swoją wiedzę. Dlatego uznałam, że mentoring skupiony na kompetencjach przyszłości w aspekcie technologicznym, to jest właśnie to, czego w tym momencie potrzebuję. Dzięki mojemu mentorowi, który jest ekspertem w tej dziedzinie miałam okazję spojrzeć na możliwości technologiczne z zupełnie nowej perspektywy. Mentoring to proces, w którym na początku jasno wyznaczamy cel, jaki chcemy osiągnąć, ale w trakcie mamy okazję modyfikować go tak, by omawiać nasze aktualne wyzwania. Mamy szansę poznać opinie mentora na temat, który w danym momencie jest w naszym życiu zawodowym ważny. W moim przypadku tak było z chatem GTP. Właśnie wszedł i wszyscy zachwycali się jego możliwościami, zastanawiali się, jak będzie można go wykorzystać w banku. Tymczasem rozmowa z mentorem pozwoliła mi dostrzec inne oblicze tej technologii. Zrozumiałam nie tylko zalety, ale także dostrzegłam zagrożenia. A przecież akurat w bankowości – bezpieczeństwo jest niezwykle istotne.

Dobra praktyka: Future UP to nie tylko doskonały program mentoringowy, ale przede wszystkim cały ekosystem działań. Dla mnie wyjątkowo inspirujące były wizyty studyjne w firmach technologicznych – mieliśmy okazję na własne oczy przekonać się, jak pracują inni.

----------

Przepis na program mentoringowy

1

Przekonać zarząd

Ważny jest content – musi wpisywać program mentoringowy we wzrost i rozwój biznesu. Ważne są relacje i zaufanie, które budujemy – wtedy łatwiej przekonać do idei. Siła relacji pomaga też zbudować większe poparcie wśród kadry zarządzającej. Skoncentrowaliśmy się na kształceniu liderów (formalnych i nieformalnych) kreujących innowacyjne rozwiązania z wykorzystaniem technologii. Wyszliśmy poza świat bankowości, by poszerzyć perspektywę biznesową. 

Aleksandra Zouner patronka Future UP i dyrektorka Pionu Rachunkowości Zarządczej i Relacji Inwestorskich w Banku BNP Paribas

2

Znaleźć ekspertów

Wiele osób, które same przeszły proces mentoringu czuje potrzebę odwzajemnienia się – oddania innym cennej wiedzy i przyczynienia się do ich rozwoju. Są mentorzy(ki )–pasjonaci technologii, którzy chcą zarażać swoją pasją, a w naszym programie daliśmy im na to przestrzeń. Future UP ma już swoją markę na rynku, co sprawia, że uczestnictwo w tym programie jest traktowane jako wyróżnienie, a dodatkowo daje przestrzeń do poszerzenia networkingu”.

Urszula Sabik Kołodziej liderka Future UP i HR Business Partnership Team Leader w Banku BNP Paribas

3

Odnieść sukces

To proste – trzeba się kierować zasadą PLK, czyli Pomysł & Ludzie & Komunikacja. Nie da się odnieść sukcesu bez dobrze zdefiniowanej idei, „koalicji sponsorskiej”, czyli poparcia osób, które mają i autorytet i wpływ, zespołu zaangażowanych, zróżnicowanych kompetencyjnie współpracownic(ków) z liderką(em) utrzymującą(ym) energię efektywnego działania i oczywiście szeroko zakrojonych działań komunikacyjnych.

Donata Izdebska, patronka Future UP i menedżerka ds. programów rozwojowych w Banku BNP Paribas

My Company Polska wydanie 3/2024 (102)

Więcej możesz przeczytać w 3/2024 (102) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie